Tingeling27 Skrevet 5. august 2009 #1 Skrevet 5. august 2009 var hos legen i dag og hun sa at det kunne ta ett års tid for venting på å få hjelp til befruktning på riksen?? er det virkelig så lang tid?? uff...motet steg ikke akkurat nå... kan jeg be om å bli henvist ett annet sted som tar kortere tid eller noe??
lillehare Skrevet 5. august 2009 #2 Skrevet 5. august 2009 hei di, snakket med riksen i våres og da var det 9 j... lange mnd ventetid! hørt med ullevål? klem til deg tingeling27
Tingeling27 Skrevet 5. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 5. august 2009 det var såpass ja...det var iallefall kortere enn ett år som legen min sa:( var hun som sa hun ville henvise videre til riksen...men om det er mulig og bli henvist andre steder hvor det kanskje er kortere ventetid, så gi meg gjerne en lyd:) kan man bli henvist hvor man vil??
to snart tre Skrevet 5. august 2009 #4 Skrevet 5. august 2009 Hei. Fritt sykehusvalg kan gjøre at dere kan bli henvist hvor dere vil:). Mener å ha hørt at legen bare må sende henvisningen til stedet dere ønsker å starte behandling så er dere i kø tilhørende annet sykhus/annen region. Men tror dere må dekke evt opphold og kostander rundt dette hvis det medfører reising, men det må jeg innrømmer at jeg kjenner minimum til så dette burde dere sjekke opp....... Så hadde jeg vært dere så hadde jeg ringt rundt på de ulike klinikkene og hørt hvilke ventetid de enkelte har pr d.d, før dere får legen til å sende henvisningen videre:) Det er mange alternativer her på Østlandet (ser dere begge nevner, Riksen og Ullevål) og det er stadig oppdaterte lister på steder for ass befrukning siden om dere er usikre på hvilke alternativer som finnes. Og har dere mulighet/råd så kan dere jo ta et forsøk hos privat mens dere står på kø inn hos offentlig klinikk:). Men det koster jo litt mer så klart:) Lykke til begge to!
Tingeling27 Skrevet 8. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 8. august 2009 tusen takk for svar:) visste ikke at man bare kunne ringe sykehusene og få svar på slikt...men hvilke sykehus er det som gjør sånnt på østlandet? har jo hørt at det ikke er så lang ventetid i porsgrunn.... vet du hvor mye det koster og få gjort slikt privat?? og hvor de klinikkene ligger??
lillehare Skrevet 8. august 2009 #6 Skrevet 8. august 2009 Vi har sendt søknad til porsgrunn, der er det 6 mnd ventetid nå, men når vi søkte var det 4-5 mnd.. privat er dyrt, sjekk prisene på aleris, medicus og volvat. de har det på nett. alt avhenger om du skal ha icsi eller ivf. icsi er som regel dyrere... behandlingen er dyr i tillegg kommer kostnaden på medisiner som er svine dyrt...
MK73 Skrevet 8. august 2009 #7 Skrevet 8. august 2009 Offentlige klinikker på Østlandet er Rikshospitalet og Ullevål i Oslo, samt Porsgrunn. Privat: Volvat og Aleris er i Oslo. Medicus tror jeg er i Trondheim. Klinikk Hausken er i Haugesund. Som lillehare sier finner du priser på nettsidene deres. ICSI er dyrere enn IVF fordi det innebærer mer arbeid for klinikken.
Tingeling27 Skrevet 9. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 9. august 2009 tusen takk for svar jenter:) hva er forskjellen på ICSI og IVF da?? sorry at jeg spør så mye, men er helt ny som "sliter" jeg...så har ikke så¨mye peiling på ting enda.... men da er det bare og ringe porsgrunn og høre med de hvor lang tid det tar?? noen som har nr??
lillehare Skrevet 9. august 2009 #9 Skrevet 9. august 2009 hei igjen, ved ivf så befrukter spermien egget selv (legen sender soldatene inn i skjeden) men ved icsi så "hjelper" laben spermiene med å befrukte egget. icsi fikk vi beskjed om at var mer aktuell for oss fordi mannen min har nedsatt kvalitet...
endelig nurk på vei Skrevet 9. august 2009 #10 Skrevet 9. august 2009 Hmm, tror ikke det er så lenge å vente. Søknaden vår ble sendt i slutten av fjoråret. Begynte på hormoner i mai og fikk første forsøk i juni. Har bare gode ting å si om Riksen. De er koselige, de tar alltid telefonen og kan svare på alle dumme spørsmål. Blir man dårlig får man hjelp og oppfølging med en gang, og er man så dum som meg å dra til utlandet i "ventetiden" for å havne på sykehus, gjør de alt de kan for å hjelpe deg. Det ser ut til at forsøket holder. Er 7+4 i dag og glad for at 4 år med venting og andre behandlinger kan gå i glemmeboka. Og er vi heldige fungerer eggene vi har i fryseren :-) Lykke til alle sammen.
endelig nurk på vei Skrevet 9. august 2009 #11 Skrevet 9. august 2009 hmmm, det stemmer ikke. Ved IVF har man satt sperm i et reagensrør for å "svømme" fra seg i en periode. Når egget tas ut "skummer" bioingienøren det øverste laget i reagensrøret for å få de beste svømmerne. Eggene legges i forskjellige "beholdere/kammere" og spermen legges i glasset. Vips svømmer en frem først og vinner. Ved ICSI har man enten for få eller for dårlige svømmere. Da må man gjennom en gentest før man får lov til å fortsette fordi sjansen for "feil" er større. Ved ICSI tar bioingeniøren og "renser" egget og hjelper en enkelt svømmer helt inn i egget. De holder egget med en sugekopp og bruker en sprøyte for å få spermen inn i egget. Etter begge metoder ligger eggene i en "bakerovn" i først en dag. Da kan man ringe og spørre hvor mange som er befruktet og får time til innsettinggen etter der. Når man kommer tilbake får man beskjed om kvaliteten på det som nå er embryo. Og om de har fått fryst noen for senere bruke. Embryo settes inn og man må vente i to uker (det kjennes veldig mye lenger) før man får svaret, Lykke til! hilsen endelig IVF-barn i magen
endelig nurk på vei Skrevet 9. august 2009 #12 Skrevet 9. august 2009 NB! Velg et sykehus som gjør det mulig å være hjemme. Man har ikke så veldig lyst å reise eller være langt hjemmefra når man holder på med dette. I tillegg koster det penger. Det er viktig med ro og det er en ganske stor påkjenning, med veldig mange sykehusbesøk. Alt som gjør det lettere er bra. Lykke til!
lillehare Skrevet 9. august 2009 #13 Skrevet 9. august 2009 du har nok rett, du er i gamet og det er ikke jeg. leser bare hva andre skriver og det jeg finner på nett. men det var fint og opplysende bedre enn i brosjyren til riks!!!
lillehare Skrevet 9. august 2009 #14 Skrevet 9. august 2009 du var nok kanskje litt heldig med ventetiden, snakket med riks i mai og da var det 9 mnd ventid for å komme igang. synes det var lenge jeg så vi søkte porsgrunn hvor det var 4-5 mnd ventetid. klaffet det for dere på 1. forsøk??
Tingeling27 Skrevet 10. august 2009 Forfatter #15 Skrevet 10. august 2009 tusen takk for veldig gode svar:) det hjalp veldig på alle spørsmålene jeg har i mitt forvirrede hode hehe:) så heldig du er som endelig har fått det til. ønsker deg all lykke videre i graviditeten, du fortjener dette virkelig:) får vel bare smøre meg med tålmodighet jeg da....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå