Gå til innhold

Er det noen som har erfaring med Britax multi-tech bilstol?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Positive:

- går til 25 kg bakovervendt

- kan stå frittstående

- lett å montere

- stol med høy kvalitet og sikkerhet

Negative:

- vanskelig å stramme selene (synes jeg)

- veldig kort støtteben

- tar veldig stor plass i mange biler (pga at den må tiltes mye for at støttebenet skal nå ned til gulvet)

- dersom du har bil med lange selefester så får du ikke montert stolen riktig

- så godt som ingen benplass for barnet

- ingen reguleringsmuligheter for sittestilling

- barnet sitter veldig lavt (noe som kan ha betydning dersom barnet sliter med bilsyke, f.eks.)

Britax MT er en god stol, men som dessverre ikke passer i alle biler. Ville derfor ha tatt med barn og bil til forhandleren og prøvd stolen i bilen og med barnet oppi før jeg kjøpte den. Jeg har solgt min pga at jeg ikke synes barnet satt godt i den, samt at støttebenet ble for kort til bilen vår.

Jeg er kjempefornlyd med den stolen og kjenner meg ikke igjen i de negative beskrivelsene. Mne det er sikkert lurt å følge den anndre innleggerens råd om å ta med barn og bil og teste den ut selv. Mitt barn er nå 5 år og sitter i en slik stol fortsatt.

Han synes den er veldig behagelig, og det er god støtte til hodet. Han satt bakovervendt til han var 4 1/2 år, men da ble den for liten plass til beina.

vi har den vi også, den står bra i bilen vår men enda bedre i bilen til søstra mi. I bilen til mine foreldre står den bra men ikke optimalt....

Dra til en forhandler og prøv i bilen din:)

Folk er forskjellige, barn er forskjellige og bilene er forskjellige...vanskelig å gi noe fasit.

Jeg synes forresten at stroppene er lett å stramme:)

Kjente meg heller ikke igjen i de negative kommentarene. Tvert imot syns jeg det er langt støttebein, som var lett å regulere og setet er forholdsvis høyt syns jeg. Hadde besafe combi bakover før, og det er lavere enn det setet, men tar ikke så stor plass og er langt lettere å montere:) Skjønner heller ikke at det skal være vanskelig å stramme selene?? Snakker vi om samme setet her tro;)

Min sitter i setet nå, og han er 3,5 år. Jeg har nettopp snudd det til forovervendt stilling, da er det kjempelett å montere:)

Anbefales!!

Du vet at det er en "base" som kan vippes ut under stolen? Kan godt hende du vet det, det var bare det første som slo meg. Det var nemlig ingen som fortalte oss det - og ikke stod det i brukermanualen. Vi ble fortalt at britaxen skulle passe til alle biler. Men da vi skulle feste den i bilen - fikk vi det ikke til. Støttebenet var altfor kort, og man skal jo heller ikke tilte setet. Dro tilbake til forhandler, hun prøvde å feste det - gikk ikke - skulle til å gå fra bilen og inn i butikken for å handle nytt - så kom hun på at den har en slags base under som på en måte tilter setet korrekt - da passet den som en drøm. Vi har hatt den i mange ulike biler - aldri opplevd at støttebenet har vært for kort.

Dette ble rotete skrevet gitt - men håper det går an å forstå;)

Annonse

Som hun ene over her, monterte også vi det feil første gangen. Fant til slutt basen, og da passet setet perfekt og benet ble plutselig langt nok :o) Tror hun med alle de negative punktene har montert setet feil kanskje....?! Vi er superfornøyde med setet, og det er barnet vårt også :o)

Kan jeg få spørre om noe også siden det er så mange med erfaring her?

Vi vurderer å kjøpe dette til minstegutten siden både han og vesla må ha nr 2 stol samtidig. Vi har nå BeSafe sitt sete og har Caravelle, og minstegutten som nå er 2 år har enormt god plass til bena sine, han rekker knapt fram til seteryggen med dem (normalt lang for alderen). Hvordan er dette med Britax setet? Er det god plass til bena der også, spesielt i stor bil?

vi har ikke en stor bil(mazda 626) og alikevel så er snuppa på 20mnd. så vidt nær seteryggen med beina....(nå er det uansett ikke farlig at bena bøyes men jeg forstår tankegangen din).

I bilen til søstra mi har hun enda mer plass og det er også en større bil!!

Hehe, jada, vi flippet ut den "basen" (eller hva man nå skal kalle den...). F.eks. i Opel Zafira så måtte man allikevel tilte setet så langt bakover for å få støttebenet nedi at det bare var såvidt det gikk an å sitte i framsetet. I en Avensis gikk det f.eks. greit med støttebenet, men der var selefestene helt på grensen til å være for lange.

Nope, jeg har nok montert setet riktig, gitt! ;o) Men setet passer veldig forskjellig fra bil til bil. I litt større biler (som jeg har prøvd det i) blir støttebenet fort for kort, mens i mindre biler så når det nedi gulvet.

Vi har også dette setet og er veldig fornøyde. Har en ganske stor suv, og støttebenet passer perfekt og stolen står fint og stødig i baksetet, har og prøvd den i mazda 323 og audi a4 og har ikke opplevd at setet ikke står stødig eller at støttebenet ikke når ned. Men i så små biler blir jo såklart benplassen foran i passasjersetet minimal. Min gutt er 13 mnd, ganske lang for alderen ca 83 cm, og bena når ikke inn til seteryggen enda. Så tror nok han får plass til å sitte bakovervendt og behagelig ganske så lenge. Det er i tillegg en ganske fin helling på setet så hodet til gullet tipper ikke fremover når han sovner. Han sitter godt og får fin utsikt i vinduet:-)

Annonse

Stolen fikk "ikke godkjent" i ADACs (tysk bil- og forbrukerorganiasjon, høyst anerkjent,regnes som en av de tre store på tester i Tyskland) siste test. Årsak: For dårlig kollisjonssikkerhet! På andre områder fikk testen grei karakter.

Stolen er "død" på det tyske markedet i dag, den er tatt ut av salg og finnes ikke på Britax' hjemmeside i Tyskland:

http://www.britax-roemer.de/auto-kindersitze/

Inntil 18 kg fikk stolen HTS Besafe X1 godkjent, med karakteren bra/svært bra. Stolen ble nest beste totalt mht kollisjonsikkerhet, så vidt (1 poeng) slått av Maxi Cosi Axiss, som er forovervendt og vurdert som beste mht kollisjonssikkerhet (denne er det vel bare Torshov Bilrekvisita som har fått her i Norge ennå, men den kan komme når som helst hos andre).

Over 18 kg fikk INGEN bakovervendte stoler godkjent-stempel (altså "OK" eller bedre). En forovervendt fikk vurderingen svært bra (Cybex Solutions X-fix), en bra (HTS Besafe X2, fikk 70 % av poengsummen til Cybex-stolen mht kollisjonssikkerhet), en eller to fikk OK, resten fikk "ikke anbefalt". I alt ca 30 stoler deltok i denne gruppen, ca 10 bakovervendte og 20 forovervendte.

ADACs krasjtester er knallharde. De testes ved ca 12 km høyere hastighet enn EUs "norm", (ECE) og testes ved kollisjoner type front mot front, påkjørsel bakfra, påkjørt bakfra, påkjørsel fra siden (begge sider), påkjørt fra siden (begge sider), påkjørt skrått bakfra (som ved feltskifte, fra begge sider), påkjørsel skrått bakfra. ECE-normen forlanger bare test front mot front. Testen gjennomføres både på god vei og på dårlig vei (dårlig vei etter tyske forhold er vel god vei etter norske,,,,,) og med minst 10 ulike typer i ulike aldre (aldri gamle biler, sett med norske øyne, "gammel bil" i Tyskland er jo bil over 5-6 år).

Tyskerne legger STOR vekt på tester generelt i alt de kjøper, og særlig når det gjelder noe knyttet til "bil". ADACs tester anses som mest seriøse av alle her, deretter kommer TÜVs og DEKRAs. Alle tester peker i samme retning, ADACs test er den nyeste (fra mai).

Gjett hvorfor bakovervendt på eldre barn ikke er en selvfølge, men en sak det føres seriøse diskusjoner rundt, i Tyskland....

jeg vet at ADAC sine tester er veldig bra men jeg stusser alikevel litt over at bilseter som er forovervendt får bra og godkjent når man vet at barn bør sitte bakovervendt lenge...skal lese litt på adac sine sider tror jeg:)

Det har vært en runde her før på akkurat dette. Sikkert samme anonyme:p Testen ligger visstnok på medlemssider, som vi da ikke får tilgang til. Forrige tråd jeg så ble anonym mer og mer aggressiv etterhvert som folk stilte spørsmålstegn ved testen, bakovervendt vs forovervendt etc. Men hvis du finner ut noe legg gjerne ut her:)

ja fant den andre tråden.....jeg har funnet et annet sete på britax sine tyske sider som ser helt likt ut som multitec men har et annet navn. Jeg stoler veldig på ADAC sine tester(kjøpte faktisk et bilsete på LIDL som hadde fått veldig bra karakterer av ADAC) men jeg vil gjerne lese om dette selv...og jeg finner ikke noe tester av dette setet.

Det jeg legger merke til er at adac sier at jo, bakovervendt er sikkerere enn forovervendt MEN problemet er ofte at de er vanskelig å bygge inn og dermed er faren STOR for at man gjør feil....og da er de ikke særlig sikker lenger!

Uff jeg synes sånt er ekkelt..vil jo det beste for mitt barn!

Vi er fornøyde med stolen - det er bare såvidt støttebeinet er langt nok (og ja, vi har vippet basen riktig vei!), men det går akkurat. Vi har VW Passat. Den tok overraskende lite plass i bilen, faktisk. Det er fremdeles god plass til person i passasjersetet - kanskje bortsett fra hvis man er 2 meter lang.

• 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...