Gå til innhold

Natusan babyolje

Luftig med nr2 på vei*Høygrav*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg ser at det ikke er mange som bruker denne. Er det noen grunn til det?

Fortsetter under...

Skrevet

For meg går det litt på prinsipper. Oljen er helt fin altså, men de har (hatt) en del andre produkter som var i søkelyset en stund.

For at diverse kremer, våtservietter osv skal holde seg, var det før, og til en stor grad fortsatt, vanlig å tilsette parabener og andre kjemikalier. Disse har blitt lite forsket på, og flere forskere begynte etterhvert å bekymre seg for langtidseffekten av disse stoffene når de ble brukt hyppig på små barn/babyer. F.eks er noen parabener hormonforstyrende slik at f.eks guttebarn kan risikere å bli sterile som voksne. Problemet er at man fortsatt ikke helt vet hvor mye som må til for at det skal bli potensielt skadelig med disse stoffene.

Uansett, så var dette veldig i søkelyset for et par år siden, og veldig mange gikk inn for å endre produktene sine etter dette, fjernet parabenene og tilsatte andre og mindre skadlige stoffer (tror man i hvertfall), men Natusan bare blåste av det hele og gadd ikke bry seg fordi "vi selger jo mye uansett". Mange får jo ikke med seg slike saker og bryr seg evt ikke, er veldig lett of rå tenke at så lenge det selges i butikkene, så er det helt trygt, men slik er det jo ikke alltid. Jeg synes holdningen ti Natusan var utrolig arrogant og faktisk litt ondskapsfull, og jeg vet mange andre også har tenkt slik. Flere og flere sykehus begynte aktivt å trekke tilbake Natusanproduktene de før hadde brukt og delt ut på barsel, og flere helsesøste begynte å advare mot produktene og spre kunnskap om andre. Derfor tror jeg også færre og færre nå bruker Natusan, fordi kunnskapen er begynt å komme ut. Jeg tror de har foretatt noen endringer nå, men er litt usikker.

Som sagt så er oljen helt trygg uansett, så den er det bare til å bruke, men jeg ville nok sjekket grundig med de andre produktene. Ikke bare hos Natusan, men også andre merker, før du bestemmer deg. Og unngå våtservietter med mindre du må bruke dem.

Skrevet

Takk for svar!

Jeg har faktisk selv forsøkt holde meg unna alle produkter med parabener nå i svangerskapet, brukt helsedeo(krystall), økologisk sjampo, ikke hudkremer (bare ren hvetekimolje - huden blir kjempefin av den!!) osv pga jeg ikke vil påføre baby mer kjemikalier enn jeg må - men skjønte ikke helt hvorfor folk flest ikke bruker Natusan babyolje siden den ikke inneholder mye "dritt". Men skjønner det jo nå - og hiver meg med på bølgen! Forbrukermakten må brukes :-)

Skrevet

Hvilke våtservietter vil dere anbefale?

Har kjøp inn natusanservietter, har bruk

de bestandig som sminkefjerner selv så det

falt meg naturlig å kjøpe inn en del av de

til lilleknøttet.

Var ikke klar over at det var så mye

kjemikalier i de... :/

Skrevet

Jeg har egentlig aldri hatt behov for våtservietter. Hjemme har vi tilgang til vann og kluter, evt tørke vekk det verste med bleien og f.eks Mesoft først. Jeg har hatt med kluter i stellevesken ogs jeg, i en pose ferdig fuktet, ikke noe problem. Nå tenkte jeg å prøve ut Mesoft (fås på apotek) siden mange skryter veldig av disse, kan man ogs lage "våtservitter" av med å legge dem i en pose og tilsette litt vann og bittelitt olje. Finnes også mange tørrservietter som man fukter med vann. Alt dette er helt uten kjemikalier.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...