Gjest Skrevet 5. august 2009 #1 Del Skrevet 5. august 2009 Jeg har flere venninner som får dekket bostøtte av NAV ikke sant og alt det der... Men man må jo ha ting klart før ungen kommer :S ? Må jo ha et hjem å dra til etter ungen er født.. Hvordan får jeg til dette og hvor lang tid i forveien kan jeg få meg leilighet før ungen kommer?? :S Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140468986-er-det-noen-som-vet-ang%C3%A5ende-bo-st%C3%B8tte-til-den-nyf%C3%B8dte-mor-og-ungen-kan-jo-ikke-bli-boende-hos-sine-foreldre-s/
angelica85 Skrevet 12. august 2009 #2 Del Skrevet 12. august 2009 Skulle tro at om du flyttet i leilighet, søkte om bostøtte og ikke har super lønn så skulle du fått det med en gang. Men de betaler opp ti et maksbeløp. Jeg har aldri hatt mer enn litt over 2300 i bostøtte, når jeg har mottatt andre stønader man får som alenemor. Om du er alene: Dessuten kan du søke på overgangsstønad med engang, for de pengene har du krav på å få tre måneder før barnet kommer. Og søke engangsstønad, den er vel på litt over 30000 kr, for å gjøre alt klart (barnevogn, stellebord, etc). Gå på NAV å få time til å snakke med noen der, så får du vite alt du har krav på, du får søknadsskjemaene og hjelp til å fylle ut, og du får vite alt som de trenger å ha i tillegg til søknadene (dokumentasjon)!!! Veldig viktig å vite alt man har krav på! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140468986-er-det-noen-som-vet-ang%C3%A5ende-bo-st%C3%B8tte-til-den-nyf%C3%B8dte-mor-og-ungen-kan-jo-ikke-bli-boende-hos-sine-foreldre-s/#findComment-140499955
Gjest Skrevet 13. august 2009 #3 Del Skrevet 13. august 2009 Okei, takk Jeg har ikke noe lønn, jeg er student skjønner du. Så jeg må jo få dekket bostøtten helt. Får jo ikke noe leilighet til 2300 i mnd :/ Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140468986-er-det-noen-som-vet-ang%C3%A5ende-bo-st%C3%B8tte-til-den-nyf%C3%B8dte-mor-og-ungen-kan-jo-ikke-bli-boende-hos-sine-foreldre-s/#findComment-140506819
Tessa89 Skrevet 13. august 2009 #4 Del Skrevet 13. august 2009 men siden du er student, må du søke engangsstønad..å den er på rundt 35 tusen... den får du utbetalt etter 26 uke i svangerskapet... Jeg krangler med Nav hele tiden fordi de mener jeg skal leve på engangsstønaden fram til oktober når jeg får overgangstønaden.. har ikke noe annen inntekt utenom bostøtte på 2600 kr nå... har levd på engangstønaden nå siden mai..å sliter ganske mye.. så jeg er redd for at du kanskje får det samme svaret, men jeg anbefaler at du finner deg en leilighet med en gang du har fått engangstønaden sånn at du får søkt bostøtte så fort som mulig... Nå har ikke jeg mer penger igjen, siden alt har gått til vogn,bilsete, husleie, mat osv...så derfor må jeg søke om livsopphold på sosialkontoret..men må man så må man... gleder meg til lille prinsessen min er født, slik at økonomien min blir på topp igjen.. så eg kan komme meg på skole igjen å få meg en jobb...=) håper du finner ut av ting...men søk alt du har rett på så fort som mulig, vet ikke hvor langt du er på vei, men man kan søke om ting etter man er 3 mnd på vei... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140468986-er-det-noen-som-vet-ang%C3%A5ende-bo-st%C3%B8tte-til-den-nyf%C3%B8dte-mor-og-ungen-kan-jo-ikke-bli-boende-hos-sine-foreldre-s/#findComment-140509337
Gjest Skrevet 14. august 2009 #5 Del Skrevet 14. august 2009 Tusen takk for svar Lettet meg litt! En venninne av min søster har fått bostøtte til opp til 8000 kr i mnd pga hun er aleneforsørger. Det er nok sosialen hun får den støtten fra. Jeg ser ikke noe ned på folk som får støtte fra NAV, som du sier så må man bare! Vil jo ha det best mulig for barnet. Når de har råd til å dekke alle utgifter til alle de utlendingene som kommer inn og går på trygd så bør no vi som har norsk borgerskap ha første krav på å ha et godt og stabilt økonomisk liv Så ordner seg nok! Ikke faen om 2000,- og noe holder for en leilighet i mnd! Jeg er over 3 mnd på vei så skal komme meg snarest til nav og få snakket med de Er de rævhål de som jobber der går jeg til et annet NAV kontor som er litt lettere å snakke med Er klar over det engangsstønadene men det blir jo fort brukt opp, på møbler (for de som ikke har det fra før av) alt utstyr til barnet og alt annet som trengs!!! som er mye. Nei det ordner seg nok! Er no fortsatt usikker på om jeg kommer til å bo med kjæresten min som er barnefaren for er usikker på om forholdet varer så mye lengre, kommer vel an på han Da får jeg ikke fult så mye som om jeg hadde vært alene.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140468986-er-det-noen-som-vet-ang%C3%A5ende-bo-st%C3%B8tte-til-den-nyf%C3%B8dte-mor-og-ungen-kan-jo-ikke-bli-boende-hos-sine-foreldre-s/#findComment-140514116
duracellmamma Skrevet 14. august 2009 #6 Del Skrevet 14. august 2009 "Når de har råd til å dekke alle utgifter til alle de utlendingene som kommer inn og går på trygd så bør no vi som har norsk borgerskap ha første krav på å ha et godt og stabilt økonomisk liv " Blåst i huet eller? Sorry meg men,,, haha Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140468986-er-det-noen-som-vet-ang%C3%A5ende-bo-st%C3%B8tte-til-den-nyf%C3%B8dte-mor-og-ungen-kan-jo-ikke-bli-boende-hos-sine-foreldre-s/#findComment-140514149
Tessa89 Skrevet 15. august 2009 #7 Del Skrevet 15. august 2009 ja jeg har spart så det holder etterpå den engangsstønaden min.. men heldigvis så fikk min søster en datter i fjor.. så jeg har heldigvis arvet mye av henne.. ellers så hadde ikke jeg klart å holde på de pengene så lenge som jeg har gjort nå... de på Nav kontoret her hos meg og er også noen idioter.. de er tydeligvis ikke her for å hjelpe..de holder igjen rettighetene dine omtrent..så jeg gikk på et møte med Amathea, det er en stiftelse for enslige mødre...så de hjalp meg litt da..=) så nå skal jeg ha med meg min far, som eg gruer meg litt til, for han kommer til å lage en stooor scene sikkert.. hehe... men jeg må jo få penger.. kan ikke leve på bostøtte på 2600 kr når jeg har en husleie på 7000... er vell kanskje best at du flytter aleine, om dere er sammen eller ikke...for bor dere sammen har du jo bare barnetrygden på 970 kr som inntekt... siden da er det han som må forsørge deg og babyen... bor du aleine får du jo overgangstønad på rundt 11 tusen, dobbel barnetrygd på rundt 2 tusen, bidrag på mellom 1000 og 3000, kommer vell an på hva barnefaren tjener åsså bostøtte.... + mye mer jo eldre barnet blir da... jeg bor sammen med bestevenninnen min, å hun har en sønn på 1 år.. å hun har en inntekt på 18 tusen uten bostøtte da...jeg kommer til å få en inntekt på rundt 15 tusen... så siden vi har så mye har vi råd til å skaffe en skikkelig stor leilighet med rom til alle å stor hage å terrasse til ungene å sånt... =) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140468986-er-det-noen-som-vet-ang%C3%A5ende-bo-st%C3%B8tte-til-den-nyf%C3%B8dte-mor-og-ungen-kan-jo-ikke-bli-boende-hos-sine-foreldre-s/#findComment-140518392
Tessa89 Skrevet 15. august 2009 #8 Del Skrevet 15. august 2009 de er virkelig blåst i hode de på nav...hehe... er sant det du sier.. burde kanskje bare tatt på meg en burka over hode å gå på nav å si jeg ikke har penger... så får eg med en gang.. hehe... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140468986-er-det-noen-som-vet-ang%C3%A5ende-bo-st%C3%B8tte-til-den-nyf%C3%B8dte-mor-og-ungen-kan-jo-ikke-bli-boende-hos-sine-foreldre-s/#findComment-140518398
duracellmamma Skrevet 16. august 2009 #9 Del Skrevet 16. august 2009 NEI; mente ikke at nav var blåst i huet, men At Spire2010 var det ! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140468986-er-det-noen-som-vet-ang%C3%A5ende-bo-st%C3%B8tte-til-den-nyf%C3%B8dte-mor-og-ungen-kan-jo-ikke-bli-boende-hos-sine-foreldre-s/#findComment-140518847
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 30. september 2009 #10 Del Skrevet 30. september 2009 Enig med kikki85 at spire2010 er blåst i hodet, herregud er det mulig å bli så tom i toppen?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140468986-er-det-noen-som-vet-ang%C3%A5ende-bo-st%C3%B8tte-til-den-nyf%C3%B8dte-mor-og-ungen-kan-jo-ikke-bli-boende-hos-sine-foreldre-s/#findComment-140740295
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 30. september 2009 #11 Del Skrevet 30. september 2009 HI: hvis du er student så får du fødselsstipend i 42 uker(mener jeg) fra lånekassen, da får du det du ville fått i stipend/lån, rundt 7000-8000 kr i mnd, og du får ikke bostøtte til å dekke hele husleien, du får dekket litt av husleien. Og hvis du er sammen med barnefar så studerer vel han eller jobber og da får jo han lønn/stipend så dere burde nok klare dere på det uten å krever at nav skal dekke husleien. Er du alenemor får du overgangsstønad på ca 11000 i mnd, utvidetbarnetrygd på 2600 og bidrag fra barnefaren, hvor mye kommer ann på hvor mye han har i lønn. Du kan også få bostøtte men husk at du ikke får dekket hele husleien, normalt er vel å få bostøtte fra 1000-2600 kr virker det som utifra det jeg har lest av hva andre får her inne. Du får også engangsstønad på rundt 35 000 som du får når du er rundt 26 uker på vei. Så uansett om du er alene eller ei så klarer du deg nok, og de kommentarene om utlendinger kunne du spart deg for, du er vel ikke noe bedre når du må krype ned på nav/sosialkontoret for å kunne forsørge deg selv og barnet ditt!! De har like mye rett på hjelp som det du har selv om du er hvit og de svart!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140468986-er-det-noen-som-vet-ang%C3%A5ende-bo-st%C3%B8tte-til-den-nyf%C3%B8dte-mor-og-ungen-kan-jo-ikke-bli-boende-hos-sine-foreldre-s/#findComment-140740297
Guttemamma75 Skrevet 30. september 2009 #12 Del Skrevet 30. september 2009 Beklager å si det Spire 2010 men du virker veldig krevende og umoden. Det er ikke slik at du kan "shoppe" nav kontor for å få mer penger.. Nav har et regelverk å forholde seg til og dette gjelder uansett hvilket nav kontor du går på.. Nr 1: Om du er student er du jo slettes ikke uten inntekt og vil kunne søke om fødselsstipend i 42 uker forutsatt at du har hatt krav på stipend/lån i minst 6 mnd Nr 2 : Å dra inn "utlendinger" i dette er bare helt utrolig umodent og ufint. De har like mye krav på hjelp som alle andre i dette landet, og får ikke automatisk mer bare fordi de kommer fra et annet land. Også her har nav retningslinjer å forholde seg til. Nr 3: Om du bare får bostøtte på 2-3000 så er det det du får, kan aldri i verden tenke meg at du får mere på sosialkontoret når du er student - studenter får ikke i utgangspunktet hverken bostøtte eller sosialhjelp.. (tenk hvor mye penger sosialen da skulle betalt ut - er ikke mange byer man kan leve på rundt 8000 i mnd..) Nr 4 : Om du er sammen med kjæresten har du ikke krav på overgangsstønad om dere bor sammen eller ei. Nav bryr seg ikke om hvordan dere velger å bo - men så lenge dere er sammen har han forsørgeransvar overfor babyen og du kan ikke få overgangsstønad. Om dere går fra hverandre er det en annen sak. Da vil du ha krav på 11500 kr i overgangsstønad pr mnd, en barnetrygd ekstra og div andre stønader Nr5: Engangsstønaden skal gå til utstyr til babyen OG til mors livsopphold i den perioden hun MÅ ta ut permisjon (3 uker før og 6 uker etter fødsel) Tror de beregner at ca 12 000 av de 35 000 kan gå til babyen. Bruker du mer på flott og fancy utstyr nytter det IKKE å springe på sosialkontoret for å få mer.. Nr 6: Greit at det ikke er en skam å springe på sosialkontoret for å få støtte, men der kan du ikke regne med å få mye mer enn akkurat det som trengs.. Sosialkontoret er ikke din personlige bank som du kan hente penger hos når " du trenger det" Nr 7 : Grow up!!!!!!!!!! Ærlig talt, du skal få barn og burde lære deg først som sist at ingenting i livet kommer gratis! Kom deg i jobb og tjen penger slik at du kan få penger slik at du kan " gi det beste" til barnet ditt - for det er DITT ansvar og ikke noen annens. DU har valgt å få barn og da får DU ta ansvar for det.. Nr 8 : Få deg en time på nav snarest slik at du kan få en realitetsorientering for det TRENGER du... Nr 9: Lykke til med graviditeten og håper du vokser litt på opplevelsen ved å bli mor... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140468986-er-det-noen-som-vet-ang%C3%A5ende-bo-st%C3%B8tte-til-den-nyf%C3%B8dte-mor-og-ungen-kan-jo-ikke-bli-boende-hos-sine-foreldre-s/#findComment-140740372
Turbojenta og lillesøster Skrevet 2. oktober 2009 #13 Del Skrevet 2. oktober 2009 Må nok desverre skuffe deg her Spire2010. Når du er student så får du, som lille M + st.hans gutten over her sier, fødselsstipend av lånekassen. Dette er det du vanligvis får i året, bare at alt lånet ditt blir omgjort til stipend + forsørger stipend. Du får ikke hjelp hos sosialen når du er student. Få deg en pensjonsrettighet deltidsjobb dersom du har sjans til å tjene halvparten av grunnbeløpet (72 881 /2) slik at du kan få penger hver måned. Det er ikke lett å få barn når man er student, men dersom du bor i noen av de litt større byene har de som oftest egne studentboliger til barnefamilier, som er billige i forhold til størrelsen! Bostøtte på 2300kr i mnd når du får stipend i tillegg er ikke dårlig! Du kan ikke regne med at bare fordi du får barn så skal andre betale for deg. Du må regne med at utgiftene øker, men du trenger ikke bo i en flott leilighet osv av den grunn. Ei jeg kjenner var hos NAV fordi hun var lærling og gravid. Da hun sa at stønaden ikke kom til å strekke til, ba de hun enkelt og greit å kjøpe ting brukt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140468986-er-det-noen-som-vet-ang%C3%A5ende-bo-st%C3%B8tte-til-den-nyf%C3%B8dte-mor-og-ungen-kan-jo-ikke-bli-boende-hos-sine-foreldre-s/#findComment-140750368
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå