Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg og min forlovede venter en liten gutt i september. Barnefaren er afrikansk og har dermed et "annerledes" etternavn. Krangelen nå er om hvilken rekkefølge etternavnene skal stå i. Jeg mener det er lettere med et norsk etternavn til sist men han står på sitt og mener alle barn må få sin fars etternavn sist. Dette er tydeligvis veldig viktig for han..

Noen som vet åssen det fungerer med to etternavn og dere som har blandingsbarn, hvordan løste dere dette?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140468884-etternavnsproblemet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sliter også litt med dette. Far er italiensk og har et "uvanlig" etternavn. Jeg er faktisk usikker på om jeg skal gidde å henge på mitt etternavn, da hun sikkert ikke kommer til å føre det videre om hun gifter seg. Men jeg ser poenget ditt, i å ha det norske etternavnet tilslutt, siden dere bor her. I italia er det jo ikke vanlig å ta mannens etternavn når man gifter seg, (iallefall ikke i min svigerfamilie), så jeg er sannelig ikke sikker på hva vi ender opp med.

Håper flere svarer, dette vil jeg også ha tips på :)

Slik jeg er vant med er at barna (og konen) får mannens etternavn, men jeg skjønner hva dere mener. Mine barn og jeg har mannens etternavn, men det er et ''vanlig svensk etternavn'', ettersom min mann er svensk.

Det spørs jo litt på hva etternavnet er.. Er det et etternavn som er greit for nordmenn å skrive og uttale, er det vel egentlig greit med et litt spesielt etternavn :-) Jeg syns det er bedre, enn at det er mange andre i landet med samme fornavn, mellomnavn og etternavn som deg, eks ''Anne Berit Hansen''. Men hvis navnet er utrolig vanskelig å stave, så er det vel best med et norsk etternavn. En jeg kjenner har spansk far og norsk mor, og har etternavnet til moren sist. Eks Lucas Garcia Olsen. Det er jo vanlig i Spania at morens etternavn står sist, men disse gjorde det for at det skulle være ''lettere for han'' og andre, når det gjelder staving, uttale osv.. Det kommer helt an på etternavnet, det syns hvertfall jeg ;-)

Vi skal ha mitt etternavn sist - til tross for at vi begge er norske og hans navn egentlig er det letteste. Vi beholder navnene våre til vi gifter oss, men når vi gifter oss skal vi ha den samme kombinasjonen som dattera vår får nå. Hos oss var det far som selv valgte dette fordi han syns det ble det fineste.

Jeg skal stå på at mine barn (i alle fall det første) får mitt etternavn, og fars navn som mellomnavn. Dette fordi det høres bedre ut, og fordi jeg er den eneste i vår søskenflokk som har arvet mors navn, og er stolt av det. Skjønner ikke hvorfor alle må følge den patriarkalske tradisjonen her, når navneloven faktisk er slik at barnet automatisk får mors navn. Men meg om det...

Når det gjelder barn av miksede foreldre, så har mine søsken (som begge har giftet seg og fått barn med utlendinger, men bor i Norge) gitt barna norske etternavn. Dette tror jeg rett og slett er valgt, fordi Norge desverre fremdeles er så fordomsfullt, at det kan bli vanskeligere å få jobb med et utenlandsk etternavn. Det bør ikke være sånn (og kan hende at Norge om 20 år også er mye åpnere enn dagens), men det kan være greit å tenke på..

Hei!

Det kommer vel an på hva etternavnet er og om det kan kompineres med ditt etternavn. Det finnes jo bindestrek i det norske språket, så da får du jo med begge navnene i etternavnet.

Her har vi allerede hatt diskusjonen om etternavn, da det er så viktig for svigerfar at familienavnet føres videre. Jeg er den eneste i min familie som kan føre vårt familienavn videre, så jeg tror nok det kommer mang en diskusjon rundt dette.

Annonse

Våre barn har to fornavn - først et norsk (norrønt) og et afrikansk. Syns det ble for mye med to etternavn i tillegg, og valgte fars etternavn, også fordi vi syntes det passet best. Man ser likevel på det norske fornavnet at barna også er norske.

Kjenner flere med blandingsbarn som har valgt ulike løsninger av ulike årsaker, så det er fritt frem for å gjøre det man selv synes passer best.

Lykke til!

Hvis det blir for afrikansk ville jeg protestert.. Men synes det er viktig at han får sine afrikanske aner ned på papiret likevel...Er enig i at om det blir komplisert med skrivemåte og/eller uttale, ville jeg hatt det norske etternavnet sist...

Jeg vil at mine barn skal ha mitt etternavn først, og hans navn sist, fordi det klinger best. Og det er han meget fornøyd med:) Er også enige om at når vi gifter oss, skal vi ha begge navnene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...