Gå til innhold

Magetrøbbel? Melkeintåleranse? Sukkerintoleranse? Noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

Vår gutt har slitt med magetrøbbel i over ett år. Det begynte med forstoppelse, som egentlig aldri har gitt seg - fordi han trenger medisiner (movikol) for å få det ut. Det som ingen skjønner er hvorfor han bæsjer så ofte hver dag, selv med medisiner. (7-14 ganger pr dag)Nå prøver vi ut melkefri diett, og det hjelper litt. Men vi har begynt å lure på om det er sukker? Noen som har barn som ikke tåler sukker? Hvordan fant dere det ut og hva slags symptomer? Vil gjerne komme i kontakt med foreldre til barn med lignende utfordringer. Gutten vår er tre år. Han fikk problemer når han fylte to. Han hadde jo smakt melk før det, men ikke noe særlig sukker eller kaker.

• 6 måneder senere...

Fortsetter under...

Kan være cøliaki.... Min sønn er nå snart 4 år. Han ble syk når han var rundt 1,5 år. Vi begynte først med melkefri-kost og det fungerte bra en periode, men så ble han dårlig igjen. Etter noen mnd'er fikk han diagnosen cøliaki. Han har ikke hatt problemer med magen siden =)

Takk for svar, og godt at dere fant en løsning selv om det er en tungvin diagnose med Cøliaki. Vår gutt er utreda for dette nå, også med biopsi i narkose - men det er def ikke Cøliaki. Er forsåvidt litt glad for det men skulle gjerne hatt et svar.

• 4 uker senere...

Sliter litt med dette vi også. Har en datter på 7mnd hvor det hele begynte med at hun fikk forstoppelse. Var på helsestasjonen for å veie hun og fikk beskjed om å slutte med middagen og heller gi vanlig grøt. Veide henne og reagerte på at til tross for at hun spiser fint og hadde forstoppelse var gått litt ned i vekt. Vi sluttet med middagen og jeg begynte å innføre mme i tillegg til grøt og mm. Dette var en torsdag og fra fredags ettermiddag til søndagsettermiddag hadde det gått ni bleier med "mye" innhold i. Tenkte bare at hun hadde hatt mye i seg stakkars. Var og veide henne en uke etter og da var hun gått opp 100g :o) Men hun fortsatte med 5-8 bleier dagen i to uker. Men reagerte ikke ikke noe særlig siden hun er helt fin i form og spiser fint. Men så kom en dag da hun hadde 12 bleier og 10 av de med bare gul væske og slim fant eg ut at noe måtte seriøst være galt. Reiste på barneklinikken og fikk beskjed om å ikke amme eller gi vanlig mme i to uker. Så hun har no fått nutramigen og sinlac grøt (Laktose- og glutefri grøt) og har hatt dager hun er veldig bra men noen dager ikke fullt så bra. Var på helsestasjonen dagen etter barneklinikken og vi kom frem til at jeg skulle fortsette med ammingen siden det er så lite hun får fra meg og hun har ikke reagert på det før.

Er egentlig veldig spent på hvordan det blir i morgen da vi skal begynne med vanlig mme igjen for og se. Men skjønner liksom veldig lite når hun ennå har dager hvor det er enten gul eller grønn væske. Og stakkars så sår hun blir av det:o(

Ble litt langt og var vel egentlig ikke mye nyttig her men tenkte å dele mitt problem. Er vel kansje noen erfaringen som kommer etterhvert som kan deles?!

• 4 uker senere...

ville bare informere om at selv om biopsi er negativ så kan det absolutt være cøliaki! den er ikke alltid positiv i så ung alder. Har en sønn med samme problemer og enda litt til! å ved å kutte ut gl.fri mat, det vil si at det ikke er glutenfritt, men NATURLIG glutenfritt og kuttet ut hvetestivelse så er min gutt blitt mye bedre. Min sønn vil en ikke kunne se dette problemt på før enn at han er 7-8 år! Er en vanskelig diagnose å få, spesielt i lille firkantede Norge som bare må holde seg innenfor boksen sin! Har selv cøliaki og har en far med cøliaki og gutten min har symptomer på dette, og har positive svar på Igg prøver, som indikerer på problemt! tatt biopsien,men den var negativ! Så da er det slik at til tross for at han er dårlig og klager over magesmerter hver dag så er han ifølge Norge helt frisk! Men har selv tatt over og styrt kostholdet hans med gl.fritt, og vips en ny gutt!! Så bare en liten tankevekker om at helsenorge ikke alltid har peiling!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...