Gå til innhold

søvnrutiner til 3 uker gammel baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kommet inn i en slags rutine, hvor jenta mi sover fra ca 12:00, til ca 16 og fra 18:00 til ca 21:30. Når hun da våkner 21:30, så er hun veldig våken (noe som ikke er noe rart etter så mye søvn). Problemet er at vi sliter med å få henne til å sove til natten igjen. Klokken kan fort bli 01:30, før hun sovner. Hun sover da til ca 06:30, og videre til ca 09:30, etter hun har fått mat.

Hva mener dere med å vekke en baby når de sover? Tenkte kanskje det er lettere å få henne til sovne til natten hvis vi vekker henne ved 20:00 tiden kanskje? Syntes det er så ille å vekke henne når hun sover så tungt men...

Tips, anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette vil etter hvert regulere seg selv. Så små barn har ikke noen døgnrytme og har ikke fått regulert den lengste soveperioden til natten ennå. det er vanskelig å få til skikkelige rutiner før de nærmer seg 3 mnd.

Det viktigste er å gi henne masse dagslys på dagtid og gjerne la henne sove i et lyst rom der dere oppholder dere. Tur ut i frisk luft og dagslys er også bra. Da vil etter hvert døgnrytmen hennes reguleres av seg selv.

Hvis hun allerede har fått en slags rytme som du beskriver over, ville jeg gradvis vekket henne tidligere. Dvs ikke gå rett fra 21.30 til 20.00 men kanskje ta et kvarter ad gangen over en ukes tid. Ellers er det ofte slik at søvn avler søvn, så det å holde henne våken hvis hun blir trøtt før dere ønsker å legge henne vil virke mot sin hensikt.

Sikkert andre her inne som har andre meninger og erfaringer, men dette er det jeg har erfart og lest meg til.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...