Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg har spurt om akkurat det samme før her inne, men da var det veldig få svar - nå er kanskje folk litt mer oppdatert om situasjonen ..?

Så - skal du vaksinere deg og/eller babyen mot H1N1? Jeg er så utrolig usikker altså! Har snakket med noen fagfolk (leger, biologer, sykepleiere, men ikke helsesøster), og de sier alle at det ikke burde være noen tvil om hvor vidt jeg skal vaksinere Bo, så lenge vi får tilbud om vaksine.

Men så er jeg skeptisk siden vaksinen er ny, selv om den bygger på den gamle sesonginfluensavaksinen. Også tenker jeg at det kan jo hende at han vil takle en influensa helt fint. Men tenk om den lille kroppen ikke klarer det ... :S Og om viruset muterer til det verre så hjelper vel ikke vaksinen uansett.

Skal på kontroll i morgen, så skal lufte tankene for helsesøster da. Men greit å vite hvordan andre mammaer tenker :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel. J

eg skal IKKE vaksineres, ei heller mine barn. Det ER en influensa, og om du eller baby har astma, kroniske sykdommer eller andre problemer med luftveiene ser jeg virkelig ikke poenget. Men jeg er vel godt under middels engasjert i influensa og andre sykdommer, vi har godt immunforsvar alle sammen her og blir sjelden syke.

Lev som vanlig, bruk antibac, og kos dere :)

Skrevet

Det hjelper liksom ikke så mye å bruke Antibac når idiotnordnmenn ikke har vett til å holde seg for munnen når de hoster og nyser.

MEN, til spørsmålet... Jeg vet ikke! Som deg er jeg skeptisk til alt "nytt" og selvom de hvert år må utvikle nye influensa vaksiner fordi det aldri (?) er det samme viruset som kommer tilbake så gjør denne vaksinen meg mer skeptisk enn normalt. Jeg er i utgangspunktet for all vaksine. Jeg har ikke snakket med noen om det enda, men jeg er litt bekymret for hvorvidt han kan bli veldig syk av selve vaksinen.

Jeg vet sannerlig ikke...

Skrevet

Jeg er usikker selv. Av nøyaktig de samme grunnene som dere andre. Men jeg TROR jeg kommer til å vaksinere vesla. Og i såfall skyldes det at jeg vet jeg kommer til å angre hvis hun blir veldig dårlig, og jeg vet at jeg takket nei til et eksisterende tilbud.

Skrevet

Ja, det er sånn jeg også tenker. OM det skulle vise seg at Bo blir kjempedårlig når han får den (for det er i grunn bare spørsmål om tid dersom man ikke vaksinerer har jeg skjønt ...) så kommer jeg til å angre bittert om jeg ikke vaksinerte han.

...men kommer jo også til å angre om han blir kjempedårlig av vaksinen.

Men sånn jeg har skjønt det så er bivirkningene av denne vaksinen som andre vaksiner, dvs han _kan_ få litt feber i et døgn etter vaksinen, og egnerelt ubehag. I verste fall feber i noen dager sammenhengende. Men den "sykdommen" man får av vaksinen er jo tryggere enn influensaen.

Irriterende vanskelig å ta standpunkt kjenner jeg. Hadde det vært vanlig sesonginfluensa (som i grunn rammer hardere) som viste seg å være ekstra smittsom et år, så hadde jeg helt sikkert ikke vaksinert. Men dette er så nytt og skummelt og merkelig at den rammer den delen av befolkningen som egentlig skal være best rustet.

Vel - får høre med helsesøster i morgen. Er jeg fortsatt usikker etter det så tror jeg at jeg bestiller en time hos fastlegen, så får jeg luftet tankene hos han!

Skrevet

Veldig usikker her også.... Men heller mot å vksinere både meg selv og jenta mi. Er alene og det må jo være grusomt om både hun og jeg ble slått ut av denne kjipe influensaen....

Hmm... jo mer jeg tenker på det, jo mer blir jeg sikrere på at jeg vil vaksinere oss.

Skrevet

Vaksinen kommer vel ikke før i oktober/november og det er jo NÅ influensaen blomstrer?

Skrevet

Veldig forståelig!

Skrevet

Jeg er også veldig usikker. Lillegutt er nå 3 mnd og er dermed akkurat blitt 6 mnd når vaksinen kommer på markedet, slik at han blir inkludert i vaksinasjonsprogrammet.

Jeg er også for vaksiner generelt, men er usikker siden jeg har inntrykk av at denne vaksinen er produsert i hastverk. Og vil gjerne at ting skal være skikkelig utprøvd før det gis til lille gull...

Veldig interessert i å høre hva helsesøsteren din sier. Jeg glemte nemlig å spørre da jeg var på 3 mnd-ktr i går...

Skrevet

Det er litt usikkert. Har en venninde med et kronisk sykt barn som legene insisterer på at må ta vaksinen, ellers kan denne influensaen være dødelig for henne. De mente den kunne komme i september (men jeg har også hørt litt forskjellig).

Jeg tenker at hvis de vil gi vaksinen til et så skjørt barn, så må de jo være ganske sikre på dens skånsomhet.......

Skrevet

Snakket med helsesøster i dag, men dessverre var det den lite kompentente helsesøsteren som tok i mot oss i dag. (Vi har nemlig to, hvorav den ene er veldig rar! Rett&slett - men koselig :))

Tok opp min bekymring, og hun sa at hun regnet med at Bo kom til å tåle en influensa bra, men at man aldri kunne være sikker. Vel - akkurat det visste jeg også. Videre sa hun at hun ikke synes det var nødvendig med vaksine, og at det dessuten var slik at ikke alle fikk vaksine, mest sannsynlig kun de syke barna. Er ikke dette galt? Trodde Norge hadde kjøpt inn vaksiner til hele befolkningen x2? Og at barn fra 1/2-2 år var prioritert. Hun skulle hvertfall ikke vaksinere seg! Neivel - men så er du også godt over 60 og mye mer motstandsdyktig en lille Bo på 9 mnd.

Så ja - jeg sitter igjen like spørrende som jeg var da jeg dro.

Har enda ikke lest om babyer som har hatt svineriet, merkelig nok. Men OM jeg leser om en sunn og frisk baby som blir veldig syk så vaksinerer jeg!

...kanskje bestille en time hos fastlegen og snakke ltit med ham!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...