Anonym bruker Skrevet 4. august 2009 #1 Skrevet 4. august 2009 Jenta er nå 3år2mnd og sliter med å slutte med bleie. Aner ikke hvordan jeg går frem neste. Hun har prøvd mange ganger nå, men har måttet gi opp fordi hun tisser seg ut HVER gang. Og bæsjer. Og det kan være 1 min etter at hun har sittet på do uten resultat. Hva nå?
lykkeligste Skrevet 4. august 2009 #2 Skrevet 4. august 2009 Ja, hva nå?! Har en gutt på 3, høres veldig kjent ut.. Prøvd i nesten tre uker nå, (samt en uke noen mnd tilbake) er heldig om han tisser i do en morgen. Ellers er det våte truser, og de udelikate tilfellene har vi også. Har dere prøvd med belønningssystemer? Vi er ikke i mål med det, eller oppmuntring og dositting. Føler vi maser for mye, så kanskje trikset er å roe ned..
Anonym bruker Skrevet 4. august 2009 #3 Skrevet 4. august 2009 Hvor lenge har du prøvd? Kanskje er rett og slett for tidlig for hun. Ta en pause noen uker eller 1 mnd og prøv igjen. Jeg fikk det til med jenta mi da hun omtrent var like gammel som din. Men ja, hun tisset og bæsjet på gulvet en del for å begynne med Skjønnte å gå på do hver gang etter ca 1 uke. Prøv bare la henne tisse seg ut. Er ubehagelig dette og hun forstår poenget til slutt. Ha bare på lette bomullbukser som er lett å vaske, nattbukser, skjørts f.eks. Og fjern gulvtepper;) Sånn gjorde jeg. Vet ikke om skal funke hos deg, men ønsker lykke til
Anonym bruker Skrevet 6. august 2009 #4 Skrevet 6. august 2009 Gutten min, på snart tre, sluttet med bleie nå i sommer da vi var på ferie hos besteforeldre. Første dag vi var der ble bleia tatt av, og bestemor sa til poden at hver gang han tissa eller bæsja på potta/do skulle hun synge og danse: "(Barnets navn) tissa potta/tissa do-o", "(...) tissa busken" etc. - teksten kom litt an på hvor han tissa hen! Andre gang han tissa på do, kom han løpende til bestemor: Bestemor, du må synge for meg! Og slik fortsatte den ferieuka, vi sang og danset til stor stas for poden. Bilturen på 50 mil hjem gikk også bra, gutten sa ifra, og vi stod i veikanten og sang... Første uka spurte vi stadig om han skulle tisse/bæsje, mens andre uka sa han fra selv. Vi er på tredje uka nå, og vi har med potta om vi er ute på tur! Bestemor hadde sett på Nannyhjelpen på TV2 at hun lagde en liten sang for barnet som skulle slutte med bleie. Funket veldig fint for oss også Lykke til!
bikiniform.kom Skrevet 14. august 2009 #5 Skrevet 14. august 2009 Gutten min slutta da han fylte 3, før dette hadde vi forsøkt 100 ganger, men han tisset seg ut støtt og syntes ikke det var spessielt rart eller ubehagelig så han sa ikke fra. Vi satt bursdagen som mål sammen og opprettholdt det. (bruker fortsatt bleie om natta) Han hadde ingen uhell, Dattern min slutta da hun var 16 mnd. Det vi så med henne var at hun reagerte på å tisse på seg, også når hun gikk uten bleie og forsøkte å knipe og gråt. Så da var det bare å løpe med henne til doen og sette henne der, med en gang. Litt som valpetrening. Hun gikk med bleie når vi ikka hadde anledning til å følge med, men gjerne naken når vi var der og hun var hjemme. Da hun var 16 mnd var hun tørr, men tisser fortsatt på seg i søvne (3 år). tror trikset er, å forberede de på dette og bli enige, slik at det er viljestyrt (og det går jo ann når de er 3) for så å være flink å følge opp og gjøre en del av jobben selv. Hver gang du oppdager at han tisser si tisse og løpe til doen. Plutselig en dag skjønner de det!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2009 #6 Skrevet 8. september 2009 Her i huset var poden 2 år og knuskens tørr. Lillesøsteren kom til verden og han var veldig opptatt av at han ikke var noen baby lenger. Min søster derimot som har en gutt som er 1 år eldre en sønnen vår slet veldig med å få han tørr. De brukte belønningssystem som: klistermerker, iskrem, snop, biler og lot han gå i truser med uhell på uhell. Gutten sluttet selv med bleier 3 mnd før han fyllte 4 år. Han fikk en fotballdrakt av faren, som han da ikke fikk bruke med bleier på. Dette resulterte i at han tok av bleiene, og bodde nesten i fotball drakten. Uten uhell. Så de konkluderte med at han sluttet da han var klar selv, men selvsagt med litt oppmuntring. De sluttet å legge ett så stort fokus på det. Men hadde hele tiden en god dorutine etter måltider og før leggetid, da uten resultat. Gutten var nok litt umoden, eller hadde en liten vegring for det hele. Så kanskje det kan være lurt å ikke legge et for stort fokus på det, men følge en fast rutine. Bleier slutter de jo med til slutt. Noen kan synest det er vanskeligere enn andre. Det brydde ikke nevøen min det spor at fetteren som var yngre ikke brukte bleier. Han måtte finne det ut selv. Så forballdrakten gjorde susen for dem..
Fru Balalaika Skrevet 20. oktober 2009 #7 Skrevet 20. oktober 2009 Ser at denne tråden er litt gammel, men jeg hiver meg på. Det er absolutt ikke noe unormalt å fortsatt bruke bleie når man er 3 år og to mnd. Begge mine var nærmere fire før de sluttet. Han eldste både tisset og bæsjet i bleie til han en dag bare var klar for å slutte. Da hadde han gått litt på do hjemme, men mest i bleia hjemme også. En dag spurte jeg ham om vi skulle prøve uten bleie i dag. Han sa nei. Jeg lot det være med det, men spurte ham hver dag, han var tre år og ti mnd da, og en dag sa han ja. Fra den dagen har det ikke vært så mye som et uhell. Han trengte å bli klar. Jenta vår bæsjet på do fra hun var ett år og ti mnd. Vi trodde dermed at hun kom til å slutte tidlig med bleie. Men nei, hun ble også nesten fire år før hun var klar til å slutte med tissebleiene. Nå skal det sies at jeg har to januar - barn, og hadde håp om å slutte i sommerferien med begge, altså da de var tre og et halvt, men ingen av dem var klare for det da dagen kom. Jeg synes ikke du skal bekymre seg så veldig riktig enda. Noen barn trenger mer tid. Dersom du ikke synes det er stress å skifte bleier litt til, ville jeg tatt det heeelt med ro. Dersom ungen ikke har blitt tørr til skolestart, kan det bli et problem, men det er jo et stykke frem.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #8 Skrevet 11. desember 2009 snakk med helsesøster, mulig at jenta di har en blære som ikke er moden rett og slett og da er det umulig for henne å holde igjen.....ikke hennes feil om dette kan være problemet, ikke vent for lenge med ivertfall snakke med helsesøster... lykke til
Herkules Skrevet 11. desember 2009 #9 Skrevet 11. desember 2009 Snakk gjerne med Hs , men jeg regner med at du da får høre at det er helt normalt . Som det kommer fram av tråden her så er det store variasjoner, også hos søsken. Det er jo akkurat det at de må bli klare. Jeg så at det er normalt at barn bruker nattbleie i ti mdr etter dagslutt feks. hos oss så var gutten tørr på natterstid lenge før han sluttet med bleie på dagen. Vår gutt sluttet fulstendig med bleier når han var 3 år og 2 mndr- Da hadde vi holdt på omtrent i 1,5 mnd Den ene dagen ville han bæsje i buksa, dagen etter ville han i do og siden da har han villet gå på do. Lykke til- Jeg vet at man føler at alle er tørre. Det er de ikke- Noen er tidligere ute andre senere og halvparten av dem som foreldrene sier er tørre tidlig, går å skvetter i hjørnene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå