Anonym bruker Skrevet 4. august 2009 #1 Skrevet 4. august 2009 jeg er en smule bekymret, på jobben min..der alle forholdsregler tas når man har et cellegifttilfelle, gravide får ikke gå til pasienter som får cellegift pga fare for fosterskader... men vedkommende i familien min som mottar cellegift hver 14 dag tar ingen hensyn pga dette. har forsøkt å sagt til vedkommende at det ikke er så lurt at vi besøker hverandre de første dagene etter cellegiften.. men h*n tar ikke et hint... h*n spurte meg før helgen om jeg kunne følge henne til sykhuset i går og sitte med h*n til cellegiften var gått inn..jeg forklarte at jeg ikke hadde så lyst til dette da det kunne være farlig om jeg var gravid..vedkommende vet godt at vi prøver å bli gravide... vil ikke si direkte at jeg er gravid ennå da det er så tidlig og mistet før... vedkommende ble lei seg for at jeg ikke ville være med, men fant noen andre til å følge.. jeg satt igjen med en råtten følelse etterpå...og tenkte gud jeg er egoistisk... men så ringer vedkommende meg i går og forteller at h*n kommer på besøk rett etter h*n er ferdig med cellegiftskuren på sykehuset... klarte ikke si nei, men hadde samboeren min ikke vært på jobb hadde nok han satt foten ned.. kjenner jeg blir litt sint...jeg kunne jeg jo liksågodt fulgt vedkommende... men men, over til hva som er viktig..kan dette besøket ha skadet fosteret??? er kjempe bekymret...
Anonym bruker Skrevet 4. august 2009 #2 Skrevet 4. august 2009 Tuller du ?Hvordan kan du bli påvirket av det ?Er ikke du som får cellegift?
Anonym bruker Skrevet 4. august 2009 #3 Skrevet 4. august 2009 Gratulerer med å ha postet tidenes dummeste innlegg. *applaus*
Guttemamma75 Skrevet 4. august 2009 #4 Skrevet 4. august 2009 PASIENTVElLEDNING ETTER KUR Nedbrytningsprodukter etter cellegift utskilles hovedsakelig gjennom urin, avføring og oppkast. Dette nødvendiggjør at du tar visse forholdsregler etter at kuren er gitt. Første døgn etter kuren anbefales følgende forholdsregler: - Vaks hendene godt med vann og såpe etter toalettbesøk - Bad/ dusj og skift undertøy - Spyl ned to ganger etter toalettbesøk. Menn bør sitte under vannlating - Ved søl av oppkast eller urin, tør opp med papir, og vask med såpe og vann - Bind og bleier kastes i egen plastpose. - Søl på klær og sengetøy bør vaskes med en gang. Cellegiften kan også utskilles via svette i huden (derfor man skal bade/vaske seg og skifte sengetøy om man svetter) så jeg skjønner godt at HI er litt bekymret.. På sykehuset jeg jobber skal ikke gravide ha noe med pasienter som har fått cytostatika å gjøre de første to døgnene etter kuren nettopp pga dette.. Til deg HI, foreslår at du snakker med personen om dette og forklarer hvorfor du er motvillig til å ha noe med h*n å gjøre de første dagene etter kuren..
Anonym bruker Skrevet 4. august 2009 #5 Skrevet 4. august 2009 takk skal du ha lille M!! det er fint at det er noen som forstår... jeg jobber i helsevesentet og der jeg jobber er det 5 dagers regel når man har cellegift tilfeller...gravide får ikke gå inn til pasienter som har fått cellegift før 5 dager etter endt kur... men det er vel kanskje bare fordi arbeidsplassen min vil være på den sikre siden--så ikke noe kan slå tilbake på dem... jeg skal snakke med vedkommende og be om litt forståelse for min situasjon...håper det hjelper.. dere anonyme bør være flau over dere selv.!!! tidenes dummeste innlegg-???? hallo... tidenes dummeste svar spør du meg...unnødvendig å svare når man har sånne svar!!! HI
Anonym bruker Skrevet 4. august 2009 #6 Skrevet 4. august 2009 "h*n spurte meg før helgen om jeg kunne følge henne til sykhuset i går og sitte med h*n til cellegiften var gått inn" hehe.skjønner ikke hvorfor du skriver h*n når du i samme setning kommer med henne..hehe
Tweak Skrevet 4. august 2009 #7 Skrevet 4. august 2009 Jeg trodde det samme som første anonym da et lignende spørsmål kom opp her på bim for noen uker siden bare. Men det stemmer at gravide ikke skal være nær noen som har tatt cellegift de første dagene etter kuren (mener å huske 3 dager men det skal du ikke ta for god fisk!) Jeg vil anbefale deg å snakke med en av legene eller sykepleierene på sykehuset og spørre hvilke forholdsregler du burde ta. Kanskje du kun skal vente de dagene før du har kontakt med vedkommende. Kanskje du burde møte vedkommende på kafe i stedet for hjemme? Og kanskje du burde holde deg unna klemmer og slikt. Men jeg vil anbefale deg å få vite dette fra helsepersonell. Og kanskje denne personen burde få vite om graviditeten din i all fortrolighet? Personen har sikkert nok å hanskes med fra før, og det vil muligens bli lettere om du er ærlig og rett fram. Jeg forstår godt at du er redd! Plutselig er det ikke bare en selv en har ansvaret for men et lite liv i tillegg.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2009 #8 Skrevet 4. august 2009 Vi har også 5 dagersregelen på min jobb. Er absolutt ikke noe dumt spørsmål. Er mange som ikke vet dette. Det er jo kroppsvæsker en ikke skal i kontakt med, men jeg hadde nok ikke tatt sjansen. Personen kan jo bli kvalm og kaste opp slik at du får det på deg selv om du ikke skal stelle han/hun.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2009 #9 Skrevet 4. august 2009 Du har allerede avslørt at det er en dame som frå cellegiften så da trenger du jo ikke ta deg bryet med den * greia lenger Skjønner bekymringen din og den er det all grunn til å ha. Synes ikke du skal ta noen sjangser med fosteret for å være høflig med hun som er syk. Håper det ordner seg
Aliena Skrevet 4. august 2009 #10 Skrevet 4. august 2009 Jeg jobber på kreftavdeling. Du kan absolutt være i samme rom som en som har fått cellegift. Du kan til og med gi han/henne en klem. De er ikke giftige. Det du må passe deg for er kroppens avfalssprodukter; svette, urin, avføring, sæd etc. Ved vanlig kontakt som man har med familimedlemmer vil ikke det være noe problem. Ville ikke brukt samme toalett eller samme seng, men ellers trenger du ikke å ha noe betenkeligheter med å omgås med denne personen. Strengt tatt kunne du sittet ved siden av når cellegiften gikk inn også, det foregår jo i lukkede systemer.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2009 #11 Skrevet 4. august 2009 Herregud, nå ble jeg sjokkert... Hi er nødt til å være Mindre Begavet.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2009 #13 Skrevet 4. august 2009 Du skal snakke med henne og be om forståelse for din situasjon? Er det ikke litt viktigere at du viser litt forståelse for et familiemedlem som er kreftsyk?
Anonym bruker Skrevet 4. august 2009 #14 Skrevet 4. august 2009 det er kreftpasienten som bør være redd for DEG og DINE bakterier.. herregud..
Anonym bruker Skrevet 4. august 2009 #15 Skrevet 4. august 2009 I hjemmesykepleien der jeg jobber skal gravide IKKE gå til pasienter som holder på med cellegiftbehandling. Jeg hadde ikke fulgt henne, du må ta hensyn til fosteret først synes nå jeg. Ikke la deg presse til noe du føler er farlig.
NormaJean Skrevet 4. august 2009 #16 Skrevet 4. august 2009 Alle dere som kjefter på HI, hva kan dere egentlig om cellegift? Greit nok at hun kanskje er litt vel over bekymret, men det er ikke en ulogisk tanke å komme med hvis man ikke kan så mye om sånne ting. Selv jobber jeg med pasienter som får cellegift, ATG og andre sterke antivirale medisiner (til HIV pasienter bla,) Man skal utvise stor forsiktighet, det er enkelte medisiner jeg ikke får blande fordi jeg ammer. Sjangsen er liten, men jobben min ønsker ikke å utsette meg eller barnet mitt for unødig risiko. Så da må jo HI ha lov til å være litt skvetten??? Signerer egentlig Aliena, svaret hun gir er ganske korrekt. Ikke bruk samme toalett som pasienten (men dette vet hun nok godt selv) Samme seng tviler jeg på at du ligger i;) Så pust rolig ut, dette er ikke farlig. Fokuser på å stille opp for denne personen, det er tydelig at hun er glad i deg og trenger deg siden hun har spurt deg om du kan støtte henne i denne vanskelige periode. Bedre å spørre hvis man er bekymret ikke sant? Du kan jo evt snakke med avdelingen hun blir behandlet på hvis du fortsatt er urolig.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2009 #17 Skrevet 4. august 2009 Tror ikke noen skade har skjedd. Men greit å vise forsiktighet i fremtiden, ja, Dere som sier hun er mindre begavet osv, dere er virkelig toskete! Jeg tok kontrastvæske rett etter å ha født, fordi de måtte undersøke meg innvendig, og da fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne ligge ved siden av babyen min det første døgnet, og pumpe og KASTE MORSMELKA etterpå! Det er mye man slett ikke tenker over når det gjelder enkelte medisiner. Og en annen ting er om pasienter fpr strålebehandling. Da skal heller ikke gravide være i nærheten av pasienten med en gang etterpå. Det skal heller ikke småbarn. Mye mange av dere ikke vet her inne. Noen som sa Mindre Begavet om HI?!
Anonym bruker Skrevet 4. august 2009 #18 Skrevet 4. august 2009 Siden dette er et nært familiemedlem ville jeg sagt til henne at jeg var gravid var jeg deg HI. Det er tungt å være kreftpasient og sikkert enda tungere å bli avist når hun spør om du kan være med på sykehuset, forklarer du hvorfor du ikke kan så blir sikkert alt enklere for begge to. En nær i min famile fikk cellegift rett etter at jeg hadde født og vi brukte legene og sykepleierne mye, fikk mye info om hva vi kunne gjøre og hvordan vi skulle forholde oss til kontakten mellom kreftpasienten og min nyfødte baby. Vi reiste ikke på besøk de 2-3neste dagene etter kuren var avsluttet, mye pga at han kasta opp mye og fordi de anbefalte det på sykehuset. Så mitt tips er snakk med legene og sykepleierne på sykehuset, de vet hva som er sikkert og ikke i forhold til cellegiftbehandling og graviditet, så slipper du å begymre deg unødvendig og slipper også å komme i konflikt med kreftpasienten, det er tungt nok som det er å ha kreft!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå