Gå til innhold

Jeg har så lavt jernlager...får det ikke opp heller..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk tlf fra labben fra legekontroret i dag igjen.. Ferretin nivået mitt ligger nå på 4..Klarte å få det opp til 6 i Juli , men nå er jeg tilbake til 4 igjen.. Og det er visst ekstremt lavt..Blodprosenten min er 10.0 så den er ok med tanke på at jeg er gravid og alltid har hatt lav blodprosent..

Men kjenner jeg er litt bekymret med tanke på fødselen som nermer seg..Er i uke 31 nå og har født rundt 37 ved mine tildigere fødsler..Da har blodlageret ligget på 8..Jeg har mistet en del blod på mine to tidligere fødsler så regner med at jeg kommer til å gjøre det nå også..

Har gått på jern i ca 3 mnd nå..

Noen andre som ligger så lavt på ferritinen?? Hva sier legen/ jordmoren deres??

Skrevet

kanskje du kan få sprøyter med jern? jeg har alltid hatt lavt jernlager, og tar dårlig opp tabletter...ligget mellom 3 og 7 i årevis, men jeg klarte å få det opp med sprøyter.før graviditeten lå jeg på 11, som også er lavt, men likevel innenfor normalen(såvidt).har ikke tatt jern siden 1.tri pga fordøyelsen, så jeg må nok på en sprøytekur etter fødselen;-)

Skrevet

jeg har lavt jernlager (under 8) og gikk på jern en stund. Men da jeg sa dette til jordmoren min sa hun at man ikke kunne måle jernlageret etter uke 16 i graviditeten. Det hadde rett og slett ingenting å si, og sa visst ikke noe om hvor mye jern man faktisk hadde. Er ikke sikker på hvorfor dette ikke var målbart i grav. men slik var det visst bare. Hun sa at de gikk kun ut ifra det de målte før uke 16 og blodprosenten etter det!

Skrevet

Jeg har også ekstremt lav jern og hb. Jern på 4 og hb på 8. Jeg lå i 3 dager på barsel og fikk jern intravenøst. Dette var etter legen min pratet med fødelege om meg at hun sendte henvisning til sykehuset. Fikk komme inn 1,5 uker etterpå. Jeg følte meg i dårlig form, mye kvalm svimmel, trøtt og tungpustet. Dette er på vei oppover nå, men jeg må fortsette og ta jern til godt og vell et halvt år etter babyen er født.

På sykehuset sa de at det er noe som må gjøres minst 4 uker før fødsel. Jeg gjorde det i uke 35.

Men det er nok forskjellig hva leger og div. sykehus mener om dette. Men jeg ble tatt skikkelig på alvor og var igjenom masse kontroller med tanke på babyen også.

Skrevet

Jeg har vært nede på 3 i forrige svangerskap.... Fikk telefon fra legen med spørsmål om det var helt sikkert at jeg følte meg bra...

Spiser Aminojern fra hlesekosten, også får jeg B12 vitamin på resept fra legen.

Ferritin og B12 henger sammen. Så om du har lite B12 kan Ferritinet være vanskelig å få opp. Dette svangerskapet har både Ferritin og Hb vært flott :)

Skrevet

tar du tabletter? hørt at det kan være ide å prøve flytende, kroppen tar opp dette lettere + c-vitamin..

Skrevet

Et tips jeg fikk (men ikke fulgte så vet ikke om det virker...) da jeg var lav i jern var rødbetjuice. Skal visstnok virke forbløffende raskt - og er kanskje til og med bedre enn alskens tabletter vi stapper i oss?

Skrevet

Takk for svar jenter!

Skal snakke med Jordmor nå på neste kontroll, jeg føler meg ofte svimmel og uopplagt så jeg merker at jeg har lite jern..Men jeg har også hørt at det ikke er så dramatisk å ha lavt jernlager når en er gravid..Men det er bare så kjipt å vere så slapp hele tidenog så vil jeg komme meg raskt i form etter fødselen..Orker ikke å hangle i månedsvis etter..

Det med jernsprøyte hørtes lurt ut..

Skrevet

Formen min har også vært sånn i det siste. Svimmel, sliten, kvalm og trøtt. Var på 3D UL i juli og fikk høre at jeg hadde litt høyt blodtrykk, og når disse symptomene kom ble jeg litt skeptisk til SF. Så da jeg skulle ha en ny sykemelding lurte jeg på om vi kunne øke den litt de neste to ukene fordi jeg ikke hadde vært helt i form. Da tok de blodtester av meg, uring og BT. BT'et var lavt og det var jernet også, og fikk beskjed om å ta jerntbl, og holde meg langt unna jobben i det hele tatt. Skal på kontroll igjen den 17. så blir spennende og se hva de sier da. Har gått på jern tbl siden fredagen, men er forsatt like svimmel og trøtt. Bare 29+6 idag, så håper det går oppover.

Skrevet

jern intravenøst anbefales lenge før sprøyte:) - Be om dette på barsel, eller nå før fødsel dersom du er i dårlig form! Pass på å ta jerntilskudd på tom mage - gjerne om kvelden, og i god avstand til måltider der du ahr inntatt melk, eller eventuelt kalsiumtilskudd etc. Svelg ned flytende tilskudd med appelsinjuice - det hjelper på opptaket i tarmen.. Huff.. lave jernverdier er noe skikkelig dritt! Håper du blir bedre snart:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...