Anonym bruker Skrevet 4. august 2009 #1 Skrevet 4. august 2009 Er så fryktelig kvalm fremdeles (nå 24+2) og kan ikke skjønne hvordan det skal gå når jeg må møte fastende og så sitte på legekontoret og vente i to timer etter å ha drukket 50 g sukker!!! Kommer garantert til å kaste opp og da blir vel hele testen ødelagt og må kanskje gjentas? Noen som har erfaring med dette?
Anonym bruker Skrevet 4. august 2009 #2 Skrevet 4. august 2009 Jeg skal selv ta det om ca 4 uker. Gruer meg jeg også, men jeg er heldigvis ferdig med kvalmen:-) Men å komme fastende og ikke få spist frokost er jeg mest bekymret for. Jeg er avhengig av frokost, for ellers blir jeg såååå kvalm og uvel når jeg blir sulten. Men jeg skal prøve å spise en sein kveldsmat og håpe på at det går greit. Legesenteret åpner kl 8, og da skal jeg møte opp til åpningstid, hver time teller. Jo før jeg møter opp, jo før får jeg spist mat. Syns du skal ringe legesenteret når tiden nærmer seg for testen, hvis du fortsatt er kvalm da. Forklare for de og spørre om testen blir ødelagt hvis du kaster opp. Kjedelig å måtte ta den 2 ganger også da. Når skal du ta den testen? Masse lykke til:-)
Anonym bruker Skrevet 4. august 2009 #3 Skrevet 4. august 2009 Skal ta om ca 2 uker. Skal til jordmor neste onsdag og så skulle hun bestille time, så da kan jeg spørre henne. Håper det går bra for oss begge:)
Beate og lille snuppelure:-) Skrevet 4. august 2009 #4 Skrevet 4. august 2009 Jeg måtte ta den forrige svangerskap og da i uke 10. Var også fryktelig kvalm og brakk meg flere ganger da jeg drakk den ekle væsken... Men det gikk greit likevel. Kjedelig å vente, men overlykkelig da jeg fikk beskjed om at alt var bra:-) Trodde også jeg kom til å spy, men det gikk altså bra:-) Prøv å stålsette deg, testen gjelder nok ikke hvis du kaster opp...
mamman til minin Skrevet 9. august 2009 #5 Skrevet 9. august 2009 Hei! Jeg vil bare si at jeg ikke opplevde glukosebelastningstesten så negativ som en del andre her. Det er snakk om å drikke et lite plastbeger med veldig søtt vann. Jeg ble ikke det minste kvalm, så jeg syntes det verste med hele greia var å måtte sitte på venteværelset hos legen i 2 timer. Kjeeedelig.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2009 #6 Skrevet 9. august 2009 jeg kasta opp og måtte ta testen igjen...
Ingrid35 Skrevet 3. september 2009 #7 Skrevet 3. september 2009 hei. Unnskyld min uvitenhet - men hva er glukosebelastningstest og hvorfor må man ta den? Er det noe alle må ta? Har 2 barn fra før og jeg har aldri tatt noe sånt - men det er en atpåklatt jeg får - så det er så mye nytt hos legene. Takk for svar!
Anonym bruker Skrevet 3. september 2009 #8 Skrevet 3. september 2009 Det er 50g druesukker og 2 dl vann som må drikkes på 5 min, Så må man vente 2 timer og ta blodprøve for å sjekke hvordan blodsukkeret er. Testen skal tas fastende, og er for bla overvektige pga de er mer disponible for å få svangerskapsdiabetes.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #9 Skrevet 7. september 2009 Hvorfor må man sitte på venteværelset de 2 timene egentlig? Er det noe "skummelt" siden de må ha kontroll over oss? Hvorfor kan vi ikke dra et sted for så å komme tilbake?
curly sue Skrevet 8. september 2009 #10 Skrevet 8. september 2009 Det er fordi at man forbrenner mer karbohydrater når men er i bevegelse, derfor skal man helst sitte i ro. Noen kan vel også reagere litt, dersom blodsukkeret skulle stige drastisk og bli uvel. Ta med noe godt lesestoff.
AOerfødt<3 Skrevet 9. september 2009 #11 Skrevet 9. september 2009 et godt råd..hold for nesen når du drikker det.. da blir ikke sukkersmaken så veldig fremtredende..men jeg føler med dere som sliter med kvalme og skal ta testen.. jeg tok testen faktisk 1mnd før jeg ble gravid.. regner med jeg må ta den på nytt nå siden jeg er mer disponert både pga overvekt og arvelig faktor.. blaah.. det smaker pyton.. men hold for nesen.. og tvi tvi
Gjest Skrevet 23. september 2009 #12 Skrevet 23. september 2009 jeg synes ikke den testen var så fæl, jeg. var i uke 25 da jeg måtte ta den, så var jo for lengst færdig med kvalmen heldigvis ) den drikkegreian synes jeg smakte melis. holdt meg bare for nesa og slukte hele greia. fikk vente på pauserommet til legene, slik at jeg skulle slippe å sitte på venterommet i 2 timer. opplevde det hele som veldig greit jeg, og resultatene av prøvene var heldigvis fine. det verste med hele greia er jo blodprøven etterpå...
HippieChic Skrevet 23. september 2009 #13 Skrevet 23. september 2009 Hei. Det er ikke noe man MÅ ta, men helt valgfritt. Men de tilbyr det vel til alle overvektige.. Bedre føre var eller noe.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #14 Skrevet 6. oktober 2009 Tok denne testen i går. Drakk nesten 5 dl(!) med sukkervann. Ikke godt, men gikk greit. Venta i 2 timer(kjedelig, men ellers greit). Hadde 5.6 før sukkeret, og 6 etter 2 timer, så veldig bra. Så dere som skal ta dette, ikke grue dere, bare ta med en god bok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå