Gå til innhold

Er det noen her som har erfaringer fra ABC-klinikken?

Anbefalte innlegg

Er tilbudt fødeplass ved ABC-klinikken ved Ullevål sykehus, er det noen som har erfaringer derfra? Jeg har inntrykk av at man får et mer personlig forhold til jordmor, og at det er god oppfølging etter fødselen.. Synes det er litt skummelt at man ikke får smertestillende, men har litt sansen for badekar og akupunktur.. jeg søkte meg dit fordi det virker som mindre stressende og mer personlig enn ved store sykehusavdelinger... Er det noen som har erfaringer derfra?

Fortsetter under...

ABC er et fantastisk sted! Selvklart er det vondere å føde uten smertelindring, men du får i gjengjeld svære fødestuer med badekar (lindrende det også) og dobbeltseng. Du får flinke og hyggelige jordmødre både før og etter fødselen. Du blir fulgt opp av ABC under svangerskapet. Du får bo på hotellet som er på avdelingen og har mye bedre tilgang til jordmødre etter fødselen enn på et vanlig pasienthotell. Jeg har ikke hørt noen som har vært misfornøyde med ABC, bare hørt positive ting! Og, husk at du kan overføres til vanlig avdeling om det er nødvendig, som er rett bort i gangen. Jeg fødte der i vann og skal føde der igjen om noen måneder.

Hei! Høres utrolig ut...det er slik jeg har det når jeg skal føde. Bor rett ved sykehuset i Buskerud og lurer på om jeg har lov til å søke på ABC, har nemlig lite lyst til å føde på det tradisjonelle og travle sykehuset. Er det ikke fritt sykehusvalg for fødende også??

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg fødte også på ABC, og det var en utelukkende positiv opplevelse! Likte ikke så godt det varme badekaret, men det er heller ikke påkrevd ;) Babyen satt fast og pulsen stupte, og det hele ble ganske kritisk. Men de tok det utrolig bra og fikk meg raskt over på vanlig avdeling hvor de brukte tang. Etterpå var det rett over i deilig dobbeltseng med mann og barn :)

Skal føde der igjen til vinteren.

Får man mer oppfølging før fødselen på ABC også? Jeg skal føde på vanlig Ullevål, men hvis alt går bra tenkte jeg jeg skulle prøve å få plass på ABC neste gang. UL på Ullevål var veldig bra, men jeg tror ikke jeg får noen annen kontakt med dem før fødselen (så lenge alt går bra). Eller...?

Hei. Har ikke født der enda, men det er planen. Motet mitt begynte å synke når jeg begynte å forstå hvor mye smerte vi faktisk skal gjennom - men da hjelpte det betraktelig å være på samtalegruppen på ABC. Det er ikke det at de ikke bruker smertelindring - de har faktisk mye fokus på det. Poenget er - og det hadde jeg glemt var årsaken til at søkte.... de bruker natrulig smertelindring - kanskje ikke like bedøvende som epidural -men den er jeg livredd for -høres helt forferdelig ut - både sprøyten og virkningen. De bruker akupunktur - alle kan det - noen mer enn andre, men alle kan det grunnlegende, varmt vann - mange føder i vann, om man vil, og de bruker noe som heter saltvanns ampuler (tror jeg) en sprøyte som settes i nedre del av ryggen som virker bedøvende på smerten - uten å sløve deg eller barnet.

Det pluss at jeg blir kjent med de omgivelsene og menneskene som skal hjelpe meg, gjør at jeg velger ABC - og at alle jeg snakker med har bare godt å si om de - skulle det være noen komplikasjoner så er Ullevål med leger og all ekspertise en dør unna.

Lykke til!

• 4 uker senere...

Har bare godt å si om ABC, fantastiske jordmødre, og nydelige, store rom, hvor man kan trives mens man driver og føder.

Men vær obs - ca halvparten av førstegangsfødende blir overført til vanlig avdeling. Dette var ikke jeg forberedt på, og fikk en skikkelig nedtur når det skjedde.

• 4 uker senere...

Stawbs; Ja, man få oppfølging også før fødselen på ABC. Jeg har født der to ganger , og skal nå føde min tredje der i januar. Har ikke vært til lege for annet enn sykemeldinger, ellers har alle timer vært hos samme jordmor på ABC.

Ellers bare godt å si om ABC jeg også :) Begge barna ble født i vann og uten smertestillende. Var veldig skeptisk til ikke å ha smertestillende første gang, men det gikk helt fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...