Gå til innhold

Hjelp ...jeg skal være toastmaster i bryllup - trenger råd & tips ...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I bryllupet vårt hadde vi en fantastisk toastmaster. Hun hadde forberedt seg godt, og hadde stålkontroll på kjøreplanen. Hun introduserte hver taler med en kombinasjon av hvordan vedkommende beskrev seg selv, og hva navnet til vedkommende betydde, samt hvilken rolle hun eller han hadde.

Feks : Neste taler beskriver seg selv som omsorgsfull, lesende og sta, og når vi i tillegg ser at navnet hennes, for det er en kvinne, betyr stridsmøy, så kan vi jo tenke oss hvor staheten kommer fram. Slik jeg kjenner henne, er omsorgsbiten langt mer framtredende, men litt stahet kan nok komme godt med nå som hun skal leve sammen med Tore. Så, værsågod, Hilde, kveldens strålende brud, ordet er ditt.

Vi var kjempefornøyd over denne måten å gjøre det på, og det bandt sammen hele selskapet på en morsom og lun måte.

Noen tips: unngå alle "sa brura"- vitser og andre halvgrisete blødmer. Det er bare pinlig.

Gjør det klart helt fra starten av at det er du som styrer det hele og at ordet ikke er fritt, og samkjør med serveringspersonalet slik at dere kan avklare ting med et nikk.

Morsomme skikker som å få brudeparet opp p stolene og kysse, kan lett ta litt av, så annonser at dette enten igangsettes av deg, og kun deg, eller at det må vente til etter hovedretten.

Drikk moderat med alkohol. Jeg var i et bryllup hvor toastmasteren var så bedugga halveis i middagen at kona hans måtte ta over. Det var flaut!

Lykke til!

Jeg synes det allerviktigste en toastmaster gjør er å ha ordentlig kommunikasjon med kjøkken og servitører. Sørge for at folk alltid har noe i glassene, det er utrolig kjipt å skåle med tomme glass. Passe på at det er driv under middagen, ikke blir lange pauser hvor det ikke skjer noe, bryllupsmiddager blir gjerne lange nok selv med godt driv.

Introduser talerne på en litt morsom og ok måte (det forslaget over her hørtes veldig bra ut), ikke ta av på andre historier, det er ikke din jobb.

Det finnes flere gode og lette bøker på markedet. Jeg har vært toastmaster flere ganger, og tilpasser det stilen og ønskene fra brudeparet. Først og fremst er fullstendig kontroll på tidskjema, godt samarbeid med kjøkken/brudepar, og ikke minst å være så godt forberedt at en virker som alt blir tatt på sparket.

- god kjøreplan med tidspunkt, og at kjøkkenet får en også.

- informasjon. Din viktigeste oppgave er jo at alle får informasjonen de trenger som meny, vin, toalett, røykepauser, gangen i dagen osv. Holde timeplanen innenfor grenser er også viktig.

- kontakt de som skal tale i forkant, og avtal med de og brudeparet hvor lenge talene skal være (om de ønsker en begrensning).

- jeg prøver sjelden å være hysterisk morsom, men prøver å presentere taleren med en morsom vri. En ide som ofte slår an er å få vite noe om taleren som er humre morsomt, uten å være frekk. En skal framheve taleren, og ikke seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...