hæppi;) Skrevet 3. august 2009 #1 Skrevet 3. august 2009 Jeg er 22+5, og jobber 100% på et sosialkontor. Stressende jobb, men jeg trives godt, og vil heller være på jobb enn å gå hjemme. Har ikke noe risiko-tvillingsvangerskap; de har hver sin fostersekk og sterk skillevegg osv. Har et håp om å jobbe 100% til jeg er 28 uker på vei (passer best ifht bemanningen her å ikke ta permisjon før det ). Skulle gjerne hørt noen av deres erfaringer ifbm tvillingsvangerskap og jobb....
Curls Skrevet 3. august 2009 #2 Skrevet 3. august 2009 Hei! Rett etter at jeg postet mitt innlegg så så jeg at du hadde jo starta en tråd som lignet mye. Jeg er også veldig spent på hvor lenge jeg kan bli i jobb. Jeg jobber som lærer, og er i uke 20 ved skolestart. Er veldig spent på hvor lenge jeg blir i jobb!
spennende! Skrevet 3. august 2009 #3 Skrevet 3. august 2009 Hei! Jeg jobber også som lærer, og ble sykemeldt i uke 24. Kunne gjerne jobbet litt lenger ifølge meg selv, men det ble bestemt av legen. Sånn fra uke 26 og utover var det veldig godt å gå hjemme, og jeg var glad jeg var sykemeldt. Hadde god tid til å slappe av når jeg hadde behov for det. Nå er jeg i uke 34 + 3 og livmorhalsen er fortsatt land og lukket. Kan jo tenkes at den ikke hadde vært det dersom jeg hadde jobbet lenger og slappet av mindre. Men det vet en jo aldri
hæppi;) Skrevet 3. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 3. august 2009 Legen har ymtet frempå at jeg kanskje bør ta det mer med ro, men det virker så kjedelig å skulle gå hjemme....... Pluss at jeg føler ansvar overfor kollegaene mine; vi er i konstant mindretall her. Men er som du sier "spennende"-at kanskje man blir glad for det hvis man først blir sykemeldt. Jeg er jo helt kaputt når dagen er omme, og har en aktiv to-åring hjemme som krever sitt også. Men er noe med dette hersens pliktoppfyllende flink-pike syndromet da.....
spennende! Skrevet 3. august 2009 #5 Skrevet 3. august 2009 Ja, det er noe dritt det syndromet der Jeg hadde flaks egentlig. Klassen min hadde eksamen, og etter det syns jeg det var helt greit å "slippe" de, Men jeg skjønner tanken med kollegaer og alt det der. Men, du får heller tenke sånn at om noen av dine kollegaer hadde blitt sykemeldte, så hadde du jo ikke følt noe "bitterhet" mot dem. Folk blir gravide og sykemeldte, og sånn er det bare. Og du gjør sikkert en vikar lykkelig med et langtidsvikariat;)
maleneblirdadda! Skrevet 3. august 2009 #6 Skrevet 3. august 2009 Hei! Eg blei fulltidssjukemeldte fra uke 12. Jobbe på ambulanse, så va kje snakk om någe aent. Syns d va kjedligt å VOLDSOMT uvant å bli sjukemeldte... E merkligt, e vante med å gå 100% på jobb, følga opp unge hima, holda hus, handla, matlaging osv... Men syns nå at d egentlig e herligt, tenke som så at legen vil d besta. Nå får eg tid te å slappa godt av, skjemma meg litt ut her hima, gå på besøk, bjunna på julapakkane før magen "poppe" ut fra før, å forbereda meg godt te dei to skjønne små komme te ) Det ska bli travelt nok om någen mnd, så nyyyyt tiå damer !!! ) Forebygge o kje minst på ein for tidlige fødsel...
hæppi;) Skrevet 4. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 4. august 2009 I dag kunne jeg absolutt tenke meg å være sykemeldt hvertfall; makan til masete dag på jobben. Flyr rundt fra den ene krisesaken til den andre. Er bare tre på jobb på sosialavdelingen, og det er helt texas. Stakkars de to små i magen akkurat nå.....;(. Men prøver å ta det med ro når jeg kommer hjem hvertfall da. Men er som du sier Malene; blir mer enn travelt nok etterhvert uansett. Men vil liksom bare holde ut litt til.....Hele tiden litt til...... Skal til kontroll på sykehuset neste onsdag. Får se hva de sier da....
Lady lovely locks Skrevet 5. august 2009 #8 Skrevet 5. august 2009 Jeg jobber i barnehage. Jobbet 100 % en god stund. Så ble jeg 40 sykemeldt rundt uke 14, var det i 2 uker så tilbake i 100 % og så sykemeldt igjen. Jeg ble 100 % ut savangerskapet i uke 22. Første gang jeg snakket med fødselslege. Jeg er 38 uker på vei nå. Formen har ikke blitt bedre. Godt å være hjemme nå....
Bakken+Ellapiaogtwinsa Skrevet 5. august 2009 #9 Skrevet 5. august 2009 Jeg ble 100% sykmeldt i uke 21 av legen. Jeg er frisør og står hele dagen. Den siste uken jeg jobbet hadde jeg kynnere hele dagen og kvelden, noe som ga seg da jeg ble sykmeldt. Er 29 uker nå og det går greit, men det begynner og bli tungt. Glad jeg ble sykmeldt så tidlig.
Januar-tvillinger<3 Skrevet 6. august 2009 #10 Skrevet 6. august 2009 Jeg gikk sm da jeg ble gravid, pga en vond skulder. Etter at jeg fant ut at jeg var gravid ville jeg prøve å komme meg litt tilbake på jobb igjen, men fikk da lov å bare være 25% på jobb.. Var på jobb ca 2 timer per dag, eller noe sånt, og fikk mye kynnere allerede i uke 12... Legen/gyn sa til meg at jeg kunne fortsette i 25% stilling frem til uke 20, om jeg absolutt ville, men ikke med den jobben jeg vanligvis gjorde, og det var ingen tvang... Har fått beskjed om at jeg ikke får jobbe etter uke 20. Vet ikke om det kommer av at jeg har eneggede, eller om det er yrket... Jobber i barnehage, og på småbarnsavdeling, så det er jo et tungt yrke, spesielt når man er gravid... Forsto da på gyn at etter uke 20 er det skjeldent at tvillinggravide får være i jobb.. spurte ikke noe mer enn det, så har egentli ikke peiling... Er veldig "plaget" med kynnere og bekken nå, allerede, mener nå jeg, men derfor er jeg veldig glad for at jeg har fått velge selv om jeg ønsker å jobbe.. Har nå fått 100% sm, og er nå i uke 16+6...
bjuty Skrevet 9. august 2009 #11 Skrevet 9. august 2009 Jeg jobber som lærer og er nå uke 24. Jeg har fått 100% stilling fra 1. august (mot 80 % forrige skoleår), og fant nettopp ut at jeg må ha jobbet det i minst 4 uker før hvis dette skal bli mitt sykepenge-grunnlag. Så da blir jeg vel stkemeldt i uke 28. Kjenner at jeg trenger å ta det med ro. Selv om rektor ymtet frampå at han syntes jeg burde prøve å jobbe litt lengre, "det er jo ingen sykdom å være gravid. Min kone jobbet til siste slutt i alle tre svangerskap" sa han. Men hallo, det er jo litt annerldes å være tvilling-gravid da! Jeg ble kraftig provosert av han..
hæppi;) Skrevet 10. august 2009 Forfatter #12 Skrevet 10. august 2009 Åh, heisann?! For en utrolig dustete ting å si! Du må prøve å ikke la deg påvirke av han; det var skikkelig kort sagt. Synes jo uansett det er kjempebra hvis du holder ut til uke 28-og da bør han være supertakknemlig for innsatsen tenk! Jeg var på Ahus til kontroll i dag, og der sa de at alle tvillinggravide rutinemessig sykemeldes fra uke 24; men at de fleste sykemeldes ofte før. Jeg er fortsatt i 100% stilling, men tror nok snart jeg må kaste inn håndklet. Men gruer meg; kommer til å savne kollegaene så veldig, og er redd det skal bli kjedelig hjemme. Mye tid til å tenke og bekymre seg.....Ønsker deg masse lykke til hvertfall;)
Stolt tvillingmor Skrevet 10. august 2009 #13 Skrevet 10. august 2009 I all verden; nå ble jeg skikkelig provosert på dine vegne! Du kan hilse rektoren din og si at et tvillingsvangerskap er karakterisert som en høyrisiko-svangerskap, og samtidig spørre om det er han eller kona som påtar seg risikoen for at du unngår alle de komplikasjonene man risikerer når man er gravid med mer enn 1 barn!!!! Grrr, ikke spesielt saklig sagt av meg, men nå ble jeg faktisk irritert! Minner forøvrig at denne rektoren har et TILRETTELEGGINGSANSVAR iht. Arbeidsmiljøloven. Lykke til videre i svangerskapet, og ikke minst med denne sjefen din!
bjuty Skrevet 10. august 2009 #14 Skrevet 10. august 2009 Takk hæppi og nancydrew for støtten! Jeg snakket med jordmor i dag, hun mente ikke at jeg uten videre skal sykemeldes men se det litt an. Så da blir det kanskje litt redusert stilling i starten før jeg tar full sykemelding. Skal på møte med henne og rektor på onsdag for å se om det er noe de kan tilrettelegge med. Synes bare det er så masse forskjellig info ute og går. Noen sier alle skal sykemeldes fra uke 24, andre sier man skal se det an. hadde vært enklere for oss med flink-pike-syndrom dersom det var en regel som alle visste om, tviler feks på at legen min har peil på den regelen, hun er utenlandsk og ganske ny..
hæppi;) Skrevet 11. august 2009 Forfatter #15 Skrevet 11. august 2009 Er noe herk det syndromet ja;). Lider sterkt av det selv. Men kjempebra at jordmoren din blir med på møte med legen; da setter hun han forhåpentligvis litt på plass. Men han blir vel helt satt ut stakkar av to kvinner som konfronterer han med noe. Hans kone gjør sikkert ikke slikt!
GPM Skrevet 11. august 2009 #16 Skrevet 11. august 2009 Jeg er også lærer, og merker mange av de samme holdningene fra rektor på min skole- kvinnelig sådan. Men jordmor på sykehuset sa i klartekst at det er ikke min helse som er avgjørende når det gjelder sykemelding, det er det faktum at vi må gjøre det vi kan for at tvillingene ikke skal komme for tidlig. Jeg er i uke 20 ved skolestart, og gir det en sjanse, men legen forventet meg tilbake for gradert sykemelding ganske raskt. Ingen takker deg om du er "flink pike" disse ukene. Og vi har vel ca 30 år igjen som yrkesaktive?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå