Gå til innhold

Jente som begynner i barnehage snart... Hva trenger jeg av utstyr når hun er så liten???

Anbefalte innlegg

Hun krabber ikke riktig enda, men det er ikke langt unna. Hva trenger man liksom da av uteklær??? Og med mat? Hun spiser ikke brødskive enda og sånt... Noen som har noen erfaringer??

Fortsetter under...

Hvor liten er hun? Har hatt så små som 10 mnd, men ingen yngre. Det du bør tenke på er at hun nok vil sitte en del i ro ute, og derfor trenger varmetøy og kanskje mer enn et set. Ull (eller superundertøy) er gull:-). Vanntette " sokker" er veldig lurt før de kan gå, men pass på at de er store nok til at det er plass til litt sokker inni. Dress og regntøy er et must, men for hennes bevegelsesfrihet vil jeg anbefale å se etter en nett dress som kan brukes i regn slik at regntøyet er i reserve. Om du skal invistere i reima eller lignede, så fungerer det fint med høstdress hele året om du ikke bor et sted som er veldig kaldt. Pass på at det er plass til varmetøy under, om passformen er god kan du kjøpe den litt stor.

Hun må jo selvsagt få mat, og det tar de nok høyde for. Du kan sikkert sende med grøt eller glass om hun spiser det. Om de har full kost bør de kunne kjøpe inn det hun spiser.

Lykke til i barnehagen:-)

Kan si hva jeg anbefaler. Man må jo ikke ha akkurat dette, men jeg har hatt barnehageunger i 4 år og har gjort meg opp mine erfaringer.

Parkdress. ReimaTec har kjempeflotte dresser. Bestilles på www.jobbogfritid.no. De har litt salg der fortsatt i str 80 og 86.

Regntøy. Veldig glad i helly hansen sine sett

Ulltøy. De har rimelig og fine ullsett fra tom og trine på www.sparkjop.no

Når det gjelder sko, har vi alltid valgt Ecco sine høstsko og innesandaler, og vintersko. De er mye lettere enn andre merker.

Så trenger du jo klesskift.

Matpakke og drikkeflaske

Solkrem/Kuldekrem

Gummistøvlene fra Viking er veldig gode

Når det gjelder vintervotter, kan ingen måle seg med Hestra votter. Fåes kjøpt på Gsport eller sportsforretninger

Vinterlue, anbefaler jeg en finlandslue som er lue og hals i ett. Når det blir kaldt, er dette fint for de små :)

Sønnen vår begynte i barnehage da han var ni måneder, han krabba, men kunne ikke gå.

De vokser så fort i den alderen, så i løpet av de første seks månedene, gikk han fra (en stor) str 74 i noe barnehagetøy i august, til at vi måtte kjøpe 98 i regntøy (liten i str) i slutten av februar. De sliter ikke på klærne når de er så små, så er bare tull å kjøpe dyrt tøy. Du klarer deg lenge med å oppsøke en Reflex-butikk og kjøpe deres dress og regnsett. Billig og god kvalitet. Kan arves til neste barn også, det gjør iallfall vi. Det jeg ville brukt penger på er rikelig med ullundertøy, for det holder barnet tørt og varmt. Ull suger lite fuktighet, og er varmt selv om det blir vått, i motsetning til bomull. De har gode og tynne ulltrøyer på Cubus. Ullbodyene til HM er myke, men revner utrolig fort. Finnes mange andre gode merker, Janus, Joha og Tom og Trine. Sistnevnte er veldig små i størrelsen, men ellers god kvalitet.

Kjøp også votter med glidelås ned til tommelen, slik at det er lett å ta på for de ansatte, og regnsokker og termosokker. Da er det enkelt å krype når ho begynner med det. Dersom de går ut med ungene når det regner, så kjøp også sydvest. Pass også på at klærne ikke er for store, slik at det er lett å bevege seg i dem. Det er fristende å kjøpe klærne litt store, men umulig å bevege seg i for unger som er så små.

Lykke til med barnehagestart! En ypperlig tid å starte i barnehagen på, for de er ofte ikke så skeptiske til fremmede ennå. Sønnen vår elska barnehagen fra første stund!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...