Gå til innhold

jenta mi er døpt, men jeg er ikke så fornøyd som jeg burde:(

Anbefalte innlegg

er i en frustrerende situasjon!

da jenta kom hadde jeg og sambo ingen navn i ønsket. hun het litt forskjellig og vi prøvde oss frem men ingen var bra nok. dåpen begynte å nærme seg og vi måtte bestemme oss. tok alexandra siden det var det navnet vi kanskje syntes var finest. (var inne på sandra men det heter nabojenta her og storesøster i huset er mye med denne nabojenta)

nå er hun snart 7 mnd og jeg irriterer meg så over lengden. storesøster i huset har et kort navn. jeg angrer så på at jeg valgte ett som "bare var fint" . skulle tenkt lenger. jeg vil bare ha barn med korte enkle navn. syntes det er så dumt å tenke på at ho skal ha dette lange navnet og alle søsknene korte(eventuelt fler som kommer).

ikke passer det til storesøster sitt, og i tilegg til 2 etternavn blir det for langt...

folk må jo lure om vi hadde byttet. men hadde jeg ikke vært redd for hva folk syntes hadde jeg kanskje gjort det.

om vi hadde kuttet ut alex og beholdt sandra så blir det jo litt samme navnet bare at første del blir borte..

blir hvertfall en litt myk overgang. skjønner at folk må begynne å lure om vi hadde gjort det, og jeg skjems!

men jeg irriterer meg så over det lange navnet:(

tips mottas gjerne og meninger:)

Fortsetter under...

Hei.

Du kan jo gi henne et mellomnavn, det er ikke noe problem mht folkeregisteret. Og så kan dere gradvis begynne å bruke det andre navnet som kallenavn?

F eks hvis hun heter Mille Alexandra (eller hva som helst), så kan dere si Mille?

Alexandra kan evt forkortes til Ally, eller dere kan si Sandra (ikke bry dere om nabojenta! Spiller jo ingen rolle). "Alex" blir litt guttete.

Min første sønn har et oppkallingsmellomnavn, som førstefødte sønn i generasjoner heter. Sønn nr to fikk ikke noe mellomnavn.

Jeg angret som f.. etter dåpen, fordi jeg tenkte at vi kunne jo lage tradisjonen med at alle barna kunne ha et arvenavn som mellomnavn.

Så da han var nesten to år fikk han mellomnavnet sitt. Og han er selv veldig glad i det navnet. I tillegg er han kalt opp etter sin oldefar.

Tror du har frist til barnet er to år på å endre navnet.

Alexandra er jo et nydelig navn! Dere kan jo kalle henne Sandra, Ally o.l , akkurat som f.eks navnet Madeleine blir til Madde, Maddie osv.

Ellers syns jeg det med å gi henne et navn til var en god idé :')

Å sette et litt kort navn foran Alexandra, og gradvis begynne å bruke det.

Hannah Alexandra

Leah Alexandra

Maria Alexandra

Emma Alexandra

Mira Alexandra

Enig... :)

I å sette et kort navn foran...

MEN ville ha kontakta folkeregisteret og hørt om dere han skifte!! Aleksandra ELLER sandra kan jo være mellomnavn, eller hun kan hete bare sandra...

Synes absolutt det er verdt det å forandre, i stedet for å gå og ergre seg!!!

Men hva heter storesøster? ;)

Annonse

Begynn å alltid kalle henne Alex, Alexa, Alexia eller Sandra :-) Deretter kan dere gjøre en myk overgang og rett og slett endre navnet helt, når folk har blitt vant til at hun alltid kalles Sandra likevel... Dere trenger faktisk ikke en gang informere noen om det, bortsett fra nærmeste familie og venner...

Jeg kjenner en liten Alexandra som går under kallenavnet Lexi -- hun gav seg selv navnet da hun lærte å snakke.

Slik kan man jo beholde navnet formelt, men bruke kortversjon til daglig.

Jeg ville gjort det samme med Sandra, om dere foretrekker det navnet.

Lykke til:)

Velg Sandra om du synes det er penest. Ikke bry deg om hvem andre som måtte hete det samme, det finnes jo mange som heter sandra, så hvorfor skulle ikke du få velge det navnet?! Tenk på hvilket navn DU vil ha på jenta di, og ikke bry deg om hva andre måtte mene om det. Det er tross alt jenta di som skal vokse opp med det navnet og da er det viktig at du og hun er fornøyd med navnevalget :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...