Gå til innhold

Når gå over fra 2 til 1 lur på dagtid? (...ble litt langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini er 12,5 mnd nå og er stadig vanskeligere å legge på dagtid. Sover vanligvis en time mellom 09.30 og 10.30, og en liten time mellom kl 15 og 16.

Problemet mitt er at han er så tidlig våken (ca 05.30-05.45) at han holder ikke lenger enn til 09.30, da MÅ han legges eller er det bare gråt og overtrøtt unge. Og problemene forplanter seg utover dagen.... Men å holde seg våken fra 10.30 til 19.00 er for lenge. Han blir gjerne helt utkjørt kl 16.30, og MÅ sove (pga overtrøtt ellers = våken mange ganger om natta, og like tidlig våken som ellers.). Prøvd å legge ham litt før på ettermiddagene (ca 15.00) men da vil han IKKE sove.

Tenkt å prøve: Legge ham ca 10.30 etterhvert, og håpe han sover i 1-2 timer, og kute ut soving på ettermiddagen. Kanskje sover han helt til kl 07.00 da??!!! Hadde vært utrolig digg i allefall.

Men når er det vanlig å kutte ned til en dupp om dagen egentlig?

Skrevet

Vi kuttet ned til en dupp i den tiden vi også. Tror kanskje det var like før hun ble året faktisk. Sov da gjerne to-tre timer den ene duppen og var lettere å legge om kvelden. Men har aldri våknet så tidlig om morgenen da. Dere har ikke sjans til å få han til å sove lenger?

Skrevet

Nei, vi har slitt MYE med søvnen til junior. Han er over middels "vanskelig" kan du si. Fikk tilbud om "sovekurs" gjennom helsestasjonen fordi han sov så lite og avbrutt. Det hjalp noe, men tidlig våken er han fortsatt. Han begynte med å være våken kl 03.00 (6 mnd) gikk over til 04.30 etter en stund og nå siste mnd er vi nede på ca kl 05.45. Så det er blitt MYE bedre :-) Håper barnehagen skal slite ham ut litt slik at han sover litt bedre :-)

Skrevet

Vi kutta ned til en dupp når hun var året ca, mye pga at den siste duppen gjorde at hun enten var våken så lenge på kvelden eller at hun våknet i 4-5 tida på natta og starta dagen... men med en gang vi kutta ned til en (måtte jo holde henne våken da, finne på noe på ettermiddagen) så var hun kjempe trøtt i 18.30 tida og sovnet kl 19. Slik fortsatte det, bare fiksa seg selv egentlig. Og nå sover hun til 06 på mårningen (noe jeg synes er urimelig tidlig egentlig......) og er en uthvilt og blid jente når dagen starter!

Skrevet

På 1-års dagen var første gang hun kun sov 1 lur på dagen, og har gjort det siden. Legger henne 11.30 og hun sover til 13.30. Legger seg for natten 19 og sover til 07. :)

Skrevet

Jeg har aldri faste tider for dupp på datteren min, hun har fått sove når hun har vært trøtt, enkelt og greit. Noen ganger holder det med en lur, andre ganger har hun tre. Hvor lenge hun sover, varierer veldig. Noen ganger sover hun et kvarter, andre ganger i to timer. Men uansett hvor mange og lange lurer hun tar i løpet av dagen, sovner hun alltid innen klokka åtte om kvelden, og sover sammenhengende til åtte-ni neste morgen. Noen ganger sover hun lengre, rekorden er halv tolv, men som regel våkner hun rundt halv ni. Mulig noen syns det er for lite styring på duppene, men så lenge hun sover så godt som hun gjør, ser jeg ikke behov for å lage noen timeplan.

Skrevet

mini har sovet en dupp siden han var 10 mnd

Skrevet

Emilie er 17 mnd og enda så sover hun 2 dupper til tider... Det du kan peøve på er det når han da sovner på morgenen, istedet for å la han sove da en times tid, så vekker du han etter 30 min! :) Da blir de gjerne trøtte igjen til de skal sove langduppen sin rundt 12! :) jeg ville ha prøvd på det før du kutter ned til 1 dupp! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...