Frøken Freken Skrevet 2. august 2009 #1 Skrevet 2. august 2009 Dette er et innlegg rettet mot dere med helsefaglig kompetanse ELLER erfaring med matintollerans. En god stund har vi slitt med leggingen, som har tatt omtrent en time hver kveld. I samme periode har datteren min virket tiltakende mer grinete og hatt løs, kornete avføring. Jeg må innrømme at jeg har tenkt tenner. Lenge. Før jeg for noen dager siden bestemte meg for å kutte ut fullkorngrøten i 3 dager. Vi er nå på dag 2, avføringen er mye fastere og ser mer fordøyd ut - kommer sjeldnere også - og i ettermiddag syns jeg vi har hatt den gamle jenta vår, hun som alle komenterte det fantastiske humøret til. Dette kan være tilfeldig, og jeg skal selvsagt oppsøke lege. MEN - si at hun hypotetisk ikke tåler fullkornsgrøt - 1 - er dette nødvendigvis et tegn på at hun må ha tilrettelagt kost resten av livet? 2 - kan jeg ha "ødelagt" henne ved å gi henne fullkornsgrøt i tre måneder? 3 - er det greit å gi henne to måltid med havregrøt, samt en grovbrødskive - i tillegg til middag og mme? Jeg har fryktelig dårlig samvittighet for at jeg ikke har forstått dette før, og mestringsfølelsen har fått seg en knekk. I det minste er jeg glad for at jeg ikke har latt jenta ligge og gråte alene ved legging, dersom det nå viser seg at hun har hatt vondt. Håper at noen kan litt om dette.
passilurken Skrevet 2. august 2009 #2 Skrevet 2. august 2009 hei! jeg har dessverre ingen kompetanse her, men ville bare oppmuntre deg med at du trenger ikke ha dårlig samvittighet for dette! du kunne jo ikke vite at det var grøten! de reagerer jo så ulikt på forskjellige ting, så det er jammen meg ikke godt å vite. hadde det vært min pode, hadde jeg også tenkt tenner... stå på, nå har du iallefall lært litt:) og så lenge hun har sovnet og ikke bare vrælt, så har det nok ikke vært såååå ille:)
Sunnybeach4gull :) Skrevet 2. august 2009 #3 Skrevet 2. august 2009 Heisann! Først og framst vil æ si at du ikke ska ha dårlig samvittighet!! Glutenintoleranse kan ha så diffuse symptoma å særlig på babya/barn, der d kan være alt mulig anna, f.eks tannframbrudd! D viktigste e jo når man finne ut at babyen reagere at man holde sæ unna allergenan :-) Men når d e sagt, så e d jo ikke 100 % at ho reagere på gluten? Om ho tåle å spise brød og havregrøt så e d ikke så ille ihvertfall ;-) Å fullkorn e jo tyngre å fordøye naturlig nåkk, så om man e litt sensitiv i magen så kan man lett få litt problema. Mest sannsynlig e d bare tilfeldig å at ho nu e blidd eldre :-) Men bra å gå til hs og lege for å finne ut av d :-) Du kan jo følge me i en 2 ukers periode, å gjerne lage et skjema over f.eks avføring og humør når ho får og ikke får fullkorn ;-) Fant nåt info til dæ : Å ikke tåle gluten Gluten er et protein som finnes i våre vanligste kornslag som hvete, byy, rug og havre. Hvete inneholder betydelig mer gluten enn de andre kornslagene. (Mais, ris og hirse inneholder ikke gluten.) Hvis man er intolerant, skades tarmslimhinnen av gluten og det kan gi ulike ubehageligheter. Ofte oppdages glutenintoleranse (cøliaki) fordi barnets vekt ikke øker som den skal, og det har problemer med magen. Behandlingen for glutenintoleranse er i prinsippet enkel. Man utelater all mat som inneholder gluten. Men dette er ikke like enkelt i praksis. Man må lese alle innholdsdeklarasjoner nøye, finne fullverdige alternativer til matvarer og bake med andre melsammensetninger enn vanlig. Cøliaki (også kalt gluten intoleranse eller gluten ømfintlighet) er en tilstand der det skjer en kronisk reaksjon mot visse proteinekjeder, vanligvis kalt gluten, som er funnet blant annet i brødkorn. Reaksjonen forårsaker nedbrytning av tarmtotter i tynntarmen, som fører til dårlig opptak av næringsstoffer. Den vanlige listen på forbudte kornsorter er: hvete, rug, bygg og havre. Behandling Det er ikke noen medisiner som kan kurerer cøliki. Men selv om det ikke finnes noen kur for å bli kvitt det, er det fult mulig å leve et normalt, sunt liv ved å følge en diett som ikke inneholder gluten. Med dette betyr det å unngå alle produkter som har hvete, rug, bygg, havre, og noen andre mindre kjente kornsorter. Ekstra vitaminer bør bli tatt, hvis nødvendig. Men den eneste måten cøliakere kan unngå å ødelegge tarmene er ved å holde et glutenfritt kosthold. Symptomer Det er ingen typiske symptomer. Individer rangerer fra å ikke ha noen symptomer til ekstreme tilfeller hvor pasienten forteller legen sin om gass, oppblåsthet, diaré, og vekttap. I mellom disse to ekstreme tilfellene ligger det en stor variasjon av symptomer som inkluderer: * Diaré * Forstoppelse * Magesmerter * Mye gass * Problemer knyttet til vitaminmangel * Jernmangel * Kronisk trøtthet * Svakhet * Vekttap * Beinsmerter * Lett brekte bein, pga kalkmangel. * Unormal eller svekket hud følelse. * Brennhetsfølelse, stikking, kløing, og kribling/prikking * Ødem * Hodepine * Prikking i fingrer og tær Hos barn kan symptomer som dette komme i tillegg: * Dårlig trivsel * Blekhet * Tretthet og irritasjon * Dårlig konsentrasjonsevne * Oppblåst mage * Rumling i magen * Løs, fettaktig og illeluktende avføring. * Jevnlig diaré Reaksjon på fordøyelse av gluten kan være umiddelbare, eller forsinket i uker eller måneder. Det mest utrolige med denne sykdommen er at det er ingen som har nøyaktig de samme symptomene eller reaksjonene. En person kan ha flere av disse symptomene som er ramset opp, noen få av dem, en eller ingen. Det er til og med tilfeller der fedme viste seg å være et symptom på cøliaki. Lykke til så mye! :-)) Du ska se at at alt e bra me lillejenta di ;-) Kos dæ me en blid unge :-)
Gjest yrild Skrevet 2. august 2009 #4 Skrevet 2. august 2009 Hei :-) Vi har ikke slitt med diaré, men lillemann blir hyper hvis han får havregrøt eller noe med gluten i på kvelden og helt umulig å legge. (Havre er det egentlig ikke gluten i har jeg lært av svigerinna mi som har intolleranse, den har et eller annet som likner, så hvis man er veldig allergisk kan man reagere på det også, i tillegg kan den ha blitt behandlet i maskiner som også behandler glutenholdige kornsorter og derfor inneholde spor av gluten!) Tviler på at du har ødelagt henne :-) Legg ut dette på skravle også, det er jo endel som har erfaring med intolleranse, men småtroll 0-1 er jo ikke et så stort forum. Lykke til, håper at det løser seg og at hun ikke er allergisk eller intollerant :-)
Gjest yrild Skrevet 2. august 2009 #5 Skrevet 2. august 2009 Og hvis du vil variere grøten kan du gi hirsegrøt fra Holle (helsekostbutikk), den er god og uten gluten (finnes både med og uten MME).
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 2. august 2009 #6 Skrevet 2. august 2009 Kan vel ikke akkurat skryte på meg en helsefaglig kompetanse etter bare ett semester på ernæringsfysiologi/ medisin hehe, men kan ett og annet om tema- SÅ jeg velger å synse litt likevel;) Den vanligste årsaken til løs mage hos barn er virusinfeksjon i mage/ tarm, dette kan også gjøre barnet utilpass og sutrete (sitat legepappan min). Så- hvor lenge har hun hatt denne løse avføringen? Og har den vært løs hele tiden, eller bra i noen uker, deretter dårlig? Fullkornsgrøt inneholder mye hvete. Hveteintolerans finnes, men er meget sjeldent (det er altså ikke snakk om glutenallergi, men spesifikk intolerans mot proteinene i hvete). "Problemet" hvis jeg skal kalle det det i akkurat ditt tilfelle (eller egentlig den gode nyheten), er at brød også inneholder mye hvete / fullkorn. Så hvis hun hadde hatt hveteintolerans eller cøliaki, ville hun ha reagert på brødskiven også...Noe hun tydeligvis ikke gjør- siden hun er bra nå mener jeg, selv om hun får en brødskive om dagen? EN ting er ihvertfall sikkert- du har IKKE ødelagt henne på noen som helst måte ved å gi fullkornsgrøt- det kan du ta det heeelt med ro med!! =)
Krysta-2nydeligesmå Skrevet 2. august 2009 #7 Skrevet 2. august 2009 Helt enig med lykkeli over...ved gluten-intoleranse ville hun jo reagert på andre grøter med gluten i + brødskiva... Fullkornsgrøten inneholder mer fiber en de andre grøtene, noe som kan gi løsere avføring (slik som du beskriver) og luft i magen. Kanskje hun rett og slett har hatt ubehag/smerter i magen i forbindelse med for stort inntak av fiber? Det er jo også mye fiber i frukt og grønsaker (regner med at hun får litt av det også daglig...)
Frøken Freken Skrevet 2. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 2. august 2009 Det er vel egentlig dette jeg har konkludert med, at fullkorngrøten rett og slett er så tungt fordøyelig for henne at tarmene sliter. Tror ikke det er gluten, for hun har spist havregrøt i 2 mnd før symptomene oppsto, uten noen problemer. Det er visst også sjelden at glutenallergi kommer så tidlig. Vi har ingen med matinntoleranse i slekta, men... jeg ammet i kun 8 uker - så kanskje dette er straffen? (tror ikke det, altså Blir fint å komme på helsestasjonen og sjekke det ut. I dag la hun seg kjempefint - men har hatt en rekke oppvåkninger etterpå. Ikke lett å bli klok på. Har lest at de fleste som reagerer på mat før ved ettårsalderen vokser det av seg og kan spise det aktuelle proteinet ved to års alder uten problemer - så håper det gjelder min elskede snuppelure.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå