Gå til innhold

Noen som kan svare?

Anbefalte innlegg

Jeg har endometriose og fikk i 2008 en datter ved hjelp av IVF. Før graviditeten hadde jeg vonde eggløsninger og blødninger, mens jeg nå er helt smertefri. Vi har nå begynt å tenke på søsken til vår datter og da lurer jeg på om det er noen her som trengte IVF første gang for så å bli spontant gravid....opplevde dere også stor forskjell på smerter ved mens før og etter graviditet? Håper så på at dette er et positivt tegn og at vi ikke trenger IVF denne gangen....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140455631-noen-som-kan-svare/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg har også endo, og fikk i 2008 en datter ved hjelp av IVF (ble opr. og fjernet endo først). Hadde også sterke menssmerter før graviditeten. Fikk mensen rask tilbake etter fødsel, selv om jeg fullammet. I begynnelsen hadde jeg ikke smerter i hele tatt, men det har tiltatt noe.

Det sies jo at det beste for oss med endometriose er å bli gravide, for da "tøkes" endoen ut. Mange får derfor mindre smerter etterpå.

Jeg har ikke blitt gravid på egen hånd etter dette, men har heller ikke prøvd aktivt. Håper som deg å klare det på egen hånd, uten IVF. Tror det sjangs for det om en ikke har "defekter"/skader som f.eks tette eggledere (og særlig om du ikke har smerter, for det tyder vel på at endoen ikke er så aktiv?). Har hørt om flere m endo som har måttet ha IVF, for så å klare det på egen hånd etterpå (er medl. i endometrioseforeningen).

Lykke til!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...