Gå til innhold

Kronisering av livmortappen = økt sjanse for å spontan abort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Det er skrevet i innlegg her om at kronisering av livmortappen kan medføre at mann har vanskelig for å gjennomføre svangerskapet og kanskje også miste barnet lenger ut i svangerskapet.

Har selv hatt celleforandringer og fjernet litt av livmortappen og er igang med medisiner for 1 IVF etter år med prøving på egenhånd. Og ble litt

Klinikken og legen kjenner til at jeg har foretatt dette for flere år siden, men ikke opplyst meg om at det kan medføre vanskeligheter med å gjennomføre et svangerskap. eller økt sjanser for spontan abort..

Har aldri blitt gravid og derfor aldri heller mistet.Så ingen egen erfaring, ville derfor høre med dere om hvilke erfaringer dere her inne har:)

Takker for alle erfaringer og tanker:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg har fjærnet store deler av livmortappen, er gravid nå og spurte derfor fastlegen min om dette.

Det er litt større sjanse for spontan abort, men ikke veldig mye større. Faren ellers er for tidlig fødsel. I fra uke 30. På sykehuset sa de at det var en mulighet å sette inn en slags propp, men at man da måtte ta keisersnitt når tiden var inne.

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar:)

Legen har forklart meg at de kun tok en liten bit av livmorstappen, men vet jo ikke hvor mye det påvirker i forhold til å evt fjernet mer.

Lest litt om at enkelte studier viser til fare for fortidlig fødsel og at mange anbefales å ta det ekstra rolig i 3 trimester.

Gratulerer meg graviditet!!!! Så bra. Selv holder jeg på med medisinering til 1 IVF og er kjempe spent.

Har forresten ei venninne som også har konisert livmorstappen og som de slet å finne ut hvor stor åpningen var på under fødsel... Hun fikk da oppgitt at konisering gjorde det vanskeligere å finne riktig størrelse på åpningen timene før fødselen. Aner ikke om dette er den generelle oppfatningen på sykehusene rundt omkring.

Lykke til med svangerskapet:)

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Var jeg som skrev om det på et innlegg her.

Som jeg skrev er jeg ingen ekspert på dette.... Men fant dette fra rikshospitalet sine siden (sitat):

Er det vanskelig å bli gravid etter konisering?

Det er det ikke, men det er beskrevet litt økt frekvens av senabort, tidlig vannavgang og for tidlig fødsel. Dette forekommer mest etter eldre typer koniseringer, fordi man i dag som regel fjerner mindree vevsbiter enn man gjorde før.

Dette er sitat tatt fra pasienthåndboken under tema ultralyd i svangerskapet:

Senere i svangerskapet brukes ultralyd i kontrollen og overvåkningen av risikosvangerskap, f.eks. ved mistanke om hemmet vekst av fosteret. Kvinner med økt risiko for fortidlig fødsel undersøkes ekstra, f.eks. kvinner med flerlinger, koniserte (livmortappen er fjernet) og tidligere fortidlig fødsel. Ved svangerskap som går over tiden, brukes ultralyd til å vurdere om alt er normalt.

Håper du ble litt klokere av dette. Har lest om noen som måtte ligge fra ca uke 18 pga fare for at det skulle gå galt, mens andre kan leve som normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...