Gå til innhold

Når passer det? 3.år bachelor

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heei..

Jeg og min samboer har lyst på barn, men jeg skal nå begynne på høyskole å ta barnevernspedagog utdanning i 3 år, og vil da ganske raskt etter dette få barn..

Er tidlig ute ja, men har sett litt innpå her, å merker at det er en god del ting å sette seg inn i først. Dette med å få hele lånet omgjort til stipend å sånn tenkte jeg på..

Hadde tenkt å bli gravid 1 til 2 mnd før jeg er ferdig på skolen, også jobbe i 6mnd før barnet kommer, men får jeg da lånet omgjørt? eller er det for lenge etter endt skole da? (dette også med tanke på at vi helst vil ha barnet i begynnelsen av året, ikke okt,nov og des.)

samboeren min har fast jobb så det er greit. vi vil gjøre det på den måten som vi kan "tene mest" på. er det da å søke seg inn på ett nytt studie og ta permisjon derifra uten å ta oppigjen eksamen å den slags?

Vi er enige om at barnet ikke skal komme før jeg er ferdig med eksamen siste året.. Men gjerne rett etter det om det er bedre med tanke på stipendet??

Trenger gode råd her! =) Vi er klare allerede beggeto allerede men må nok vente;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å skrive at jeg etter de 3 åra på skole, og barnet er kommet og permisjonen er over skal jeg ut i jobb.. da blir det ikke mer skole på meg nei!;)

Skrevet

Hvis du skal få fødselsstipend krever de at du er tatt opp til eksamen. Det er mange her inne som er ved endt utdannelse, som har meldt seg på et et års studium og mottar da et helt år med fullt lån og stipend som stipend. Lånekassen krever ikke at du møter opp eller består eksamen, så sånn sett spiller det ingen rolle hva slags etårsenhet du melder deg opp i, men pass på de evt obligatoriske timene ved faget.

Du får ikke omgjort tidligere lån til stipend, det er kun snakk om f.o.m barnet er født og fremover (inntil 44 uker).

De måler også lånet ift din samboers inntekt.

Du kan lese mer på lånekassen sine sider her:

http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel/

Skrevet

De måler ikke samboers inntekt ift lånet, det er bare hvis du skal ha forsørgertillegg..

Vanligvis har du jo fordelt utover ett semester 8500 i måneden med lån, når du skal ha fødselsstipend blir det samme beløpet gjort om til lån.. ikke noe mer eller mindre.

Skrevet

Det er ikke det lånekassen har sagt til meg hvertfall..

Skrevet

Takk for svar=) men er jaggu ikke lett å forstå seg på alt dette.. Men da får vi mest utav støtten om jeg søker ett nytt årsstudie etter endt barnevern studie, og møter på det obligatoriske der, og blir meldt opp til eksamen, men trenger ikke møte eller å bestå på det.? Har da permisjon ifra det, og etter permisjonen tenker jeg ikke mer på det studiet og kan begynne i jobb om jeg ønsker det?

Da er det bedre å gjøre det slik, enn å gjøre det slik jeg skrev tidligere om å bli gravid i slutten på bachelorstudie og jobbe i 6mnd? For da vil jeg altså ikke få fødselsstipendet, men foreldrepenger? og ikke engangsstønaden?

Har jeg forstått det riktig?

Er så mye forskjellig her at jeg blir så forvirra.. Vil prøve å få det til slik vi får mest ut av den støtta vi kan få..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...