Gå til innhold

journaler og abort

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et sp.mål jeg håper noen lesere kan svare meg på.. I 2000 fikk jeg utført abort ved et norsk sykehus. Dette er før samboeren min sin tid, og han vet ikke om dette. Der og da var det den beste løsningen, og jeg har igrunnen ikke tenkt så mye på det i ettertid.

Om jeg nå blir gravid med min samboer, vil denne aborten dukke opp i journaler? Jeg har flyttet og vil dermed ikke bruke samme lege eller sykehus som den gang.. Er det i tillegg noen sjans for at en jordmor/lege/den som utfører UL vil kunne "se" at man har tatt en abort??? At det liksom skulle være et "arr" eller noe slikt.... takknemlig for svar;)

Fortsetter under...

Selv om du bytter lege osv, så vil dine dokumenter som legen har, bli ført videre til den neste legen du får.

Dermed vil det da stå hva du har vært igjennom.

Når det gjelder, om det vises fysisk om du har tatt en abort..det er jeg usikker på, men regner med at det vil vises.

Men hvorfor er du redd for at dette skal komme fram i lyset?

Hei.

Dersom journalen kun er på sykehuset og det gjelder et annet sykehus enn det du bruker nå, vil jeg tro at det ikke står i journalen til det nye sykehuset. Dette er jo 9 år siden og det var vel før det ble særlig utbredt med elektroniske journaler, i alle fall på sykehusene.

Du kan jo uansett sett sjekke med det "gamle" sykehuset ditt og be om at journal ikke oversendes nytt sykehus, men jeg tror ikke det er rutine og sende over journal uansett.

Jeg ble behandlet for noe på et sykehus og det nye sykehuset hadde null informasjon om det da jeg pga flytting skiftet sykehus. En annen ting er jo hvordan det blir når allt blir mer og mer elektronisk...?? er skeptisk jeg da...

Da jeg tok abort ba jeg om at informasjon ikke ble sendt fastlegen og det har de heller ikke gjort. Jeg hørte også om ei her på sidene som ba om at opplysningene ble slettet og hun møtte selv opp på sykehuset og fikk dem til å ta opplysningene ut av elektronisk journal og arkivere dem slik at bare hun hadde tilgang.

Dersom du har gitt opplysninger til tidligere primærlege, kan du vel også be om at journalen for dette ikke sendes ny fastlege....???

Jeg skjønner godt at du ikke vil at ny kjæreste skal blandes inn i dette. På heleskortet bør du ikke krysse av for tidligere provosert abort...tviler på om noen nevner det dersom du ikke har krysset av.

Lykke til!

Takk for svarene!

er ganske så sikker på at informasjonen ikke er sendt min fastlege, dette var jo for 9 år siden, før fastlegens tid.. man bare ringte til legesenteret og fikk time hos den som hadde ledig time ( med mindre man hadde noe ønske om en spesiell lege selvsagt)

og etter den tid har jeg bytta fastlege flere ganger pga studier, flytting og det faktum at faslegen har permisjon etc..

Takk for svarene!

er ganske så sikker på at informasjonen ikke er sendt min fastlege, dette var jo for 9 år siden, før fastlegens tid.. man bare ringte til legesenteret og fikk time hos den som hadde ledig time ( med mindre man hadde noe ønske om en spesiell lege selvsagt)

og etter den tid har jeg bytta fastlege flere ganger pga studier, flytting og det faktum at faslegen har permisjon etc..

Jeg tror også du kan ta det med ro. Ønsker du å gjøre noe likevel for å være mer "sikker", kan du f.eks. -

- Høre med det aktuelle sykehuset om når de begynte med elektronisk pasientjournal.

- Evt. velge et annet sykehus for fødselen.

Gyn.avdelingene VET at abort (og mange andre ting) er problematiske temaer for mange. Den gyn.avd. som jeg kjenner til, f.eks., sender ikke noen rapport til fastlegen om behandling (gjelder all behandling på Gyn.avd.), med mindre fastlegen har henvist til den behandlingen, eller pasienten har bevisst oppgiitt navnet på fastlegen.

Kan også nevne at skanning (for å få gamle papir-notater inn i elektronisk journal), er mye jobb for sykehusansatte. Sykehusene gjør derfor ikke mer skanning enn nødvendig. Dette bør vel virke i din favør.

Har vanskelig for å tro at helsepersonell vil kunne se noen fysisk tegn på tidligere prov.abort. (Men jeg er ingen lege/sykepleier, kun en kontoransatt.)

Annonse

Jepp, det er legen som fyller ut helskortet...men man trenger ikke alltid å være 100% ærlig...det mener nå jeg da. Dersom jeg skulle ønske å bli gravid igjen og ble det ville jeg bedt legen krysse av for nei ....så fikk heller legen på sykehuset spørre på kontrollen der da om de ikke skjønner det....hvorfor det ikke stod på kortet...sier seg jo selv da....synes jeg....Det står ikke der fordi man ikke ønsker noen diskusjon/åpenhet rundt det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...