Gå til innhold

Gravid og arbeid

Eioli

Anbefalte innlegg

Ser det er mange som har spørsmål ang dette emnet, og det er mange jeg kunne tenke meg å svare. Jeg jobber i bedriftshelsetjeneste og jobber mye med tilrettelegging generelt:)

Tenkte jeg kunne prøve å komme med noen generelle tips, om noen har konkrete spørsmål skal jeg prøve å svare på det.

1. informer arbeidsgiver om du har behov for tilrettelegging. Man kan bare gjøre noe med det en vet om! Arbeidsgiver er pliktig å tilrettelegge.

2. Arbeidsplassvurdering gjennom NAV eller bedriftshelsetjeneste om en trenger råd om tilrettelegging. Om det går for lang tid gjennom NAV, be om råd fra en bedriftshelsetjeneste i området, selv om dere ikke er kunder. Det koster kanskje litt, men det er bedre å betale for noen timers arbeid enn å måtte betale for en hel arbeidsgiverperiode, + for vikar.

3. Bruk verneombud, om dere er over ti tilsette, på arbeidsplassen. Bruk bedriftshelsetjenesten om dere har det!

4. Mye kan ofte gjøres ved endring av egen arbeidsteknikk, utstyret på jobb eller organiseringen av arbeidet.

5. Om bedriften har signert IA-avtalen har en mulighet til å søke om midler for å tilrettelegge. Om en ikke er medlem, men ønsker å bli det, ta kontakt med NAV Arbeidslivssenter i ditt fylke. Tror alle kommuner har undertegnet avtalen, det samme har mange private bedrifter.

6. Om du trenger informasjon, er faktisk Arbeidstilsynet også gode informanter! du finner masse på nettsida: www.atil.no, og det er mulig å ringe dem. Arbeidstilsynet er ikke bare til for å gi pålegg:)

7. Dette er jeg ikke HELT stø på: men unngå å bli sykemeldt pga graviditeten. Om en er sykemeldt for dårlig rygg, bekkenløsning, lavt blodtrykk o.l. går det på sykepengene. Om en må sykemeldes pga graviditeten, har NAV et skjema, hvor en erklærer at arbeidet ikke kan tilrettelegges (bedre) for gravide (t.d. om utsatt for div kjemikalier og svært tungt arbeid), så kan en gå på en ordning jeg TROR heter svangerskapspenger. HØR MED LEGE/NAV:) unngår å bruke fødselspengene før tiden...

Håper dette var litt nyttig informasjon, og at det kan hjelpe deg til å få hjelp i din egen arbeidssituasjon:)

Fortsetter under...

Jeg fikk tips av en fysioterapeut om å gå til manuell teraput om jeg fikk bekkenløsning, og at problemet ofte ligger i at bekkenet er låst på motsatt side som det er løst. Kan være noe å forhøre seg om dersom du ikke går til noen behandling eller ikke har prøvd noe:)

Ergo- eller fysioterapeuter i bedriftshelsetjeneste har gode tips om tilrettelegging på arbeidet, og vet om veldig mye utstyr om finnes på markedet. De er heller ikke selgere, (no affence:) som er ivrige i tjenesten og kan bli litt slitsomme, + at man ender lett opp med noe man ikke trenger..

Lykke til!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...