blond Skrevet 4. august 2009 #26 Skrevet 4. august 2009 Om guttene vil være alene hjemme er irrelevant. De er for unge til å kunne velge. Har lensmannen kompetanse på barn? At man har oppdradd egne barn gjør en ikke kompetent. Snakk heller med folk som har kompetanse, f.eks nøytrale folk innen barnevernet, skolen, en barnepsykolog. Dette siste innlegget ditt var passelig langt...
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 4. august 2009 #27 Skrevet 4. august 2009 Jeg skal på ingenmåte forsvare HI her, men mener dette kan sees fra ulike synspunkter. Det virker som HI bor i en forholdvis liten by/plass. Og de har denne naboen som skal se etter guttene hver dag. Men det er sikkert en god ide' å snakke med disse du nevner blond.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2009 #28 Skrevet 9. august 2009 Hei, da er jeg (HI) tilbake i «nettsivilisasjonen» igjen les tråden «Uventet ferieutvikling om du vil vite mer om hvorfor Vi har hatt noen samtaler i ettermiddag, og gjort oss noen tanker, men vi har ikke låst oss i noen avgjørelse ennå, den tar vi tidligst mandag om 8 dager Jeg er opptatt med arbeid til onsdag middag, mandag og tirsdag kveld er BARE reservert guttene, og jeg kommer tilbake med kommentarer til innleggene jeg har fått på tråden onsdag/torsdag. Skal bare kommentere EN ting i dag. Kanskje viktig for avgjørelsen.... Ser at størrelsen på stedet har vært nevnt som en faktor. Burde selvfølgelig presisert det langt bedre, bygda vi bor i er ganske liten. Om jeg sier at skolen har 75 - 80 elever fordelt på 10 årstrinn får du sikkert et inntrykk. 60 – 65 av elevene kommer fra «bygda» (da regner jeg en snau time å gå fra «sentrum» for en voksen), tre-fire elever i ungdomsskolen fra en helt liten grendaskole (1-7-skole, sjelden over 10 elever, som regel 7-8) ca 15 min kjøring fra «bygda», resten fra helt enslige gårder innen 20 min kjøring fra «bygda». Vi bor selv knapt 2 km fra «sentrum», retning «inn», altså den veien det er minst ferdsel, (veien «inn» er blindvei som ender i et gårdstun etter mindre enn 20 km). «Sentrum» høres sikkert ut som en dårlig vits for mange, «sentrum» vil si 30-35 hus (et par ubebodde «feriehus», resten bebodde) hvor husa ligger side ved side på tomter på 1000-1500 kvm, innen 500 m herfra har vi en liten havn (gammelt ferjested, litt fiskeri), et næringsområde med 12 – 15 småbedrifter (ingen over 10 ansatte, typisk er 3 - 5), skole/barnehage/«bygdahus»/bibliotek/ (kun for voksne, åpent 1 kveld/uke + et par timer på lørdagen, skolen har svært godt skolebibliotek med samme biblioteksansvarlig), 5 – 6 eldreboliger med tilknyttet sykepleier, lege/(skole)tannlege (1 dag/uke), lensmannskontor (2 halve dager/uke), bedehus/kapell + annet kristent forsamlingshus, en liten idrettsplass med garderober, ..... Utenfor «sentrum» er det uvanlig at to hus ligger direkte side ved side (vi tilhører unntaket, med tomtegrense direkte mot nabotomt på en side..), men det er sjelden mer enn 3 – 4 min å gå mellom husa, så lenge vi er i «bygda», altså inntil en liten time å gå fra «sentrum» for en voksen. Bygda er kjent som et sted med svært sterkt samhold og et sted hvor vi «bryr oss om naboen», (vi sier ofte selv at de fleste her vet mer om naboen enn han/hun vet om seg selv...) , og er altså langt fra rette stedet for å for å gjøre noe i dypeste hemmelighet . At «alle kjenner alle» er en realitet her trenger jeg sikkert ikke nevne. Unntaket kan være dem som er på «arbeidsopphold», det finnes alltid en liten flokk (2 – 4 familier, 4 – 6 enslige) som er det her, de blir enten værende ett – to år (og forlater bygda så snart de har anledning, hver eneste helg f eks, de kaller ofte bygda for «fin plass, men gørrkjedelig sladrehull uten NOE å ta seg til») eller slår seg til i bygda for godt (merkelig mange familer gjør faktisk det, derfor er folketallet svakt stigende). Utenfor «sentrum», knapt 3 km, retning «ut», ligger «nyeveien» (går ut til et par hytteområder, fastboende her ute kan vel telles på «fingre og tær»), ved denne ligger en liten kolonialbutikk m/bensinpumpe og «butikkpost». Fra «sentrum» tar det ca 10 min å kjøre til nabobygda (i nabokommunen), denne er omtrent på størrelse med vår (kanskje litt større), men virker større, den har mer «handelsliv» (tre kolonialbutikker f eks, COOP, ICA(?) og en frittstående), en liten ferjekai (bilungdommens samlingsplass...) og et generelt sett mer konsentrert «sentrum», her har man til og med «gate». Herfra tar det 20 – 25 min i bil + 20 – 25 min på ferje (maks to timer mellom avgangene, på hverdager fra ca 0630 til 2200, som regel mindre, nattestengt) + 8 – 10 min i bil inn til vårt kommunesentrum. Vi kan også nå kommunesentrumet ved å kjøre «gamleveien» 15 – 20 min fra «bygda» og så ta båt i 30 – 35 min. denne båten går imidlertid bare en daglig tur hver vei (tilpasset skoletida på vgs i kommunesentrum, driftes av kommunen), en dag i uka to turer, veien ut hit er også temmelig dårlig. Et tilbud som «buss» (utenom «drosjebussen» til/fra skolebåten, som også er skolebuss for elevene som bor på «ensomme gårder») har vi 5 – 6 ganger – pr uke! Mot forhåndsbestilling dagen før, bortsett fra EN tur.... Men busstilbudet gjør det MULIG å bo hjemme mens man går 2. og 3. året på vgs, om man synes det er OK å reise hjemmefra kl 0545 og komme hjem ca kl 1830. I praksis ender man ganske fort på hybel. Trenger jeg si at førerkort/bil er noe man ikke lurer på OM en person som er mellom 18 – 20 og 70 – 75 år har her, det er noe man tar for gitt AT de har? Slikt har «alle» senest høsten etter at de slutter vgs. Om man ikke har ødelagt helse eller vært i klammeri med lensmannen... Kommunesentrum har en skole (1-10) med rundt 200 elever (vil anta at minst 90 % bor mindre enn 30 min å gå fra skolen), i tillegg en liten friskole (1-10) med 20-25 elever og en liten vgs (fillial, et par klasser på 1. årstrinn). Stedet har etter forholdene stor handelsvirksomhet (naturlig handelssted for minst 5000 personer i to-tre kommuner, en «viktig» vei går gjennom bygda). Det er tydelig sentrumspreg og mange offentlige kontorer på stedet, størrelsen tatt i betraktning, dette er «viktig bygd» fra gammelt. Her kan du få tak i det meste, men sjelden mer enn en forretning av hver type. Herfra er det ca 1 times kjøring til noe som liker å kalle seg «by» (anslagsvis tre ganger så stort som kommunesentrum, vgs ligger her). Deretter 15 – 20 min kjøring og 10 – 12 min ferjetur (ferja går minst hver time fra kl 6 til midnatt), og vi når så «hva det skal være» innen mindre enn en times kjøring. Inklusive et større jernbanested og et par byer, en av dem er jeg temmlig sikker kommer på lista «Norges 15 største». Som man ser, det er vel bare vi selv som synes vi bor i Norges navle Og, ja «Storebror og knerten», slik du har nevnt ditt bosted tror jeg mye kan sammenlignes, bortsett fra naturen. For jeg har et par ganger besøkt «din» landsdel som turist, og jeg møtte svært mye av de samme holdningene der som jeg kjenner fra egen bygd. Bortsett fra at «kristenliv» sikkert preger vår bygd en hel del mer enn ditt bosted.... Betyr DETTE noe for vurderingen «helt fornuftig eller helt uforsvarlig»? I tilfelle positivt eller negativt (eller begge deler)? Ellers kan jeg nevne, «Blond» og «Storebror og knerten», at de første jeg samtalte med var guttenes lærere fra i fjor (en av dem er skolens styrer), at jeg vurderer lensmannsbetjenten som høyst kompetent med hensyn til barn (en aktiv familiemann, familien har tre barn, aktivt med bl a speiderarbeid i nabobygda, har «godt lag» med barn/unge det jeg kan se, i yrket) og at jeg aldeles ikke har tenkt å ta kontakt med barnevernet lokalt. Årsaken til dette siste er følgende: Vi vurderer stort sett offentlige etater som nyttige og kompetente her i bygda, selv om du alltid kan finne en person eller to som har noe å utsette på enhver etat (oftest da etter å ha tapt en «viktig» sak mot etaten...). Men to etater har lokalt vist såpass mye inkompetanse såpass ofte at skepsisen til etatene er stor. Barnevernet er den andre... Selv SKOLEN har jo ved to anledninger uttalt offentlig at den er ytterst kritisk til barnevernets håndtering av saken. Andre skoler i kommunen også. Hva lærerne privat mener skal jeg la være å kommentere... I en sak hvor etaten derimot burde gjort MYE måtte vi nærmest kollektivt dra etaten etter håret for å få den til å gjøre noe som helst. Så her forventer jeg ikke å få noe KOMPETENT svar. Nå tror jeg på ingen måte at den lokale utgaven av etaten er representativ for etaten som helhet (er den det, er jeg VIRKELIG skremt...), men hva skjer om vi tar en telefon til etaten et annet sted for å søke råd i en slik sak, eller tar kontakt med nærmeste kontor målt fra hytta (om det finnes et «nærmeste» her da)? Vil ikke det temmelig automatisk føre til at «noen» er forpliktet til å gi «tjenestelig informasjon» til den lokale avdelingen? Og så var vi like langt....
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 10. august 2009 #29 Skrevet 10. august 2009 Det virker som både du og guttene er såpass trygg på at dette går bra at det nok ikke blir noe problem. Høres ut som deres bygd/boplass er betydelig mindre og tryggere enn min boplass. Dette med mer kristenliv taler jo også for at det kan oppleves som mer trygt, noe som er positivt.
lÅktiHaUDe Skrevet 10. august 2009 #30 Skrevet 10. august 2009 Bor selv i en liten bygd og jeg synes fortsatt det er uforsvarlig. Barn er barn og skal ikke ilegges et slikt ansvar. Uforutsette ting kan skje som ikke påvirkes av andre utenfra. Som illebefinnende osv. DERFOR hadde jeg ikke latt de være alene hjemme. Barna kan slite med skyldfølelse på dette i lang tid etterpå om noe skjer. Som sagt så nevte jeg tidligere dette med brann og noen kan få f.eks noe i halsen osv som den andre ikke klarer å få opp (les et annet innlegg). Nei de er for små til å være så lenge alene hjemme. Dette er min konklusjon uansett.
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 10. august 2009 #31 Skrevet 10. august 2009 12 år, under tvil. 9 år, aldri...ø
Anonym bruker Skrevet 10. august 2009 #32 Skrevet 10. august 2009 Argumentet ditt tar jeg VIRKELIG alvorlig, happy m/prins/prinsesse! Du har visst ikke lest hva du svarte på.... Sett deg inn i en sak og hva det spørres om før du svarer om du vil bli hørt og tatt alvorlig HI
Anonym bruker Skrevet 10. august 2009 #33 Skrevet 10. august 2009 Det du driver med her, HI, er ikke å høre alles argumenter. Du tar til deg de du liker, og så motargumenterer du det du ikke liker eller det som ikke passer deg. Og den kommentaren til H@ppy er jo helt under pari - hun svarer faktisk på spørsmålet ditt (overskriften). at den ene gutten er 8 og ikke 9 er jo helt irrelevant. Man trenger faktisk ikke å argumentere, for du slår dem alle i hjel fordi de ikke passer ditt behov. Dersom ikke argumentet om trygghet for guttene ikke holder mål, så har du i prinsippet avgjort alt allerede og trenger ikke vår argumentasjon.
Kulå Skrevet 11. august 2009 #34 Skrevet 11. august 2009 Det er helt uintressant hvor og hvordan dere bor. De er fortsatt bare barn, og det er HELT uforsvarlig å la dem være hjemme alene.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #35 Skrevet 11. august 2009 Trodde du var ville høre alles synspunkter jeg HI???
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 11. august 2009 #36 Skrevet 11. august 2009 ut i fra overskriften din som lyder:" helt fornuftig eller helt uforsvarlig" kunne jeg faktisk ikke ha gitt deg et mere konkret svar enn det jeg gjorde. Men siden du ikke vil høre mine kommentarer, skal jeg fra nå av, la være å kommentere dine innlegg.....
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #37 Skrevet 11. august 2009 Synes det blir helt feil at en 12 åring skal påtvinges et så stor ansvar, som det tross alt er å være ansvarlig for sin brors ve og vel i så lang tid. Må dere begge være "egoistiske" og dra? Holder det ikke at en reiser på fagdagene og deretter oppdaterer den som blir hjemme med barna? Ville, dersom en av dere foreldre ikke kan være hjemme, gitt blaffen i om det var skole og latt ungene reise til besteforeldre eller andre godt voksne dere stoler på. Er, som så mange nå har nevnt, utallige ting som kan skje mens dere er borte og som såpass små barn vil være ute av stand til å håndtere. Ville aldri satt faglig påfyll/oppdatering av egenkompetase foran ungene mine, uansett!
Not a quitter ♥ mamma til to♥ Skrevet 11. august 2009 #38 Skrevet 11. august 2009 Jeg spør igjen HI.....hvorfor stilte du/dere spørsmålet om dette var forsvarlig eller ikke i utgangspunktet??? Vil du/dere egentlig vite hva andre mener hvis de ikke er enig med deg/dere?? Hadde ikke du/dere i utgangpunktet bestemt du/dere for avgjørelsen før du/dere postet denne saken, men søker aksept hos andre pga egen usikkerhet?? Jeg forstår veldig godt at du/dere ikke vil drøfte denne saken med barnevernet, det hadde ikke jeg heller turd med den største frykt for å bli tatt fra meg barna. Jeg tror nok de ville handlet ytterst kompetent i en slik type sak og beskyttet barna slik de skal gjøre. Barn skal IKKE forlates og være ansvarlig for seg selv og egne handlinger i så lang tid å så ung alder. Det er en grunn til at vi ikke lever som dyr og sparker dem ut som barn for å klare seg selv.....de er ikke modne nok for det enda.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #39 Skrevet 12. august 2009 Happy m/prins og prinsesse, jeg stilte INGEN spørsmål i overskriften i mitt HI (kan du se noe spørretegn der?). Derfor kan du ikke, ut fra overskriften, gi noen svar på annet enn spørsmål jeg aldri har stilt! Jeg vil svært gjerne høre dine kommentarer, om de er saklige, begrunnede og kommentarer til de spørsmål jeg har stilt (noe som betinger at du leser innleggene på tråden før du svarer). ANDRE kommentarer verdsetter seg ikke, verken fra deg eller andre! Om det er slik at du ønsker å spille fornærmet, gjerne det for meg om du har glede av det! JEG er immun mot slikt! HI
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #40 Skrevet 12. august 2009 EN "FELLESKOMMENTAR" TIL INNLEGG SOM ER MOTTATT SISTE UKE! Takk for ALLE innspill vi har fått. Alle er lest, vi vil HØRE alle synspunkter, og vi er glade for å ha FÅTT alle sammen. Men vi vektlegger ikke alle! Så på en måte har du helt rett, anonym 10.8. - 23:54, jeg tar til meg noen (ikke dem jeg liker, men noen) argumenter, og jeg motargumenterer for å teste holdbarheten i argumentet. For det er ikke slik at ethvert argument behøver å ha holdbarhet! Et argument som ikke tåler et motargument uten å bli «slått ihjel» som du sier, er ikke noe argument å legge videre vekt på! Et godt argument står seg mot et motargument fordi det er MER VESENTLIG enn motargumentet! Og vi har fått slike argumenter også, argumenter som vi i og for seg ikke «likte», i den betydning at de støttet det vi hittil hadde tenkt. De har sendt oss i tenkeboksen fordi vi der og da så at dette var viktige sider som vi ikke hadde noe motargument som engang kunne tenkes å være mer vesentlig der og da. Derfor måtte vi TENKE for å se om det var noe motargument å sette fram, eller om dette uten videre var så viktig at vi måtte ta hensyn til det, uten mer diskusjon. Og det har vi opplevd! Betingelsen for at synspunkt/innspill skal bli vektlagt og ikke avvist som «uten noe å ta hensyn til» når vi vurderer er altså at det er begrunnet, ubegrunnede innspill får ingen vekt, enten de stemmer med våre tanker så langt, eller går i motsatt retning. Men jo mer begrunnede de er og jo viktigere begrunnelsen er for oss, jo mer tar vi hensyn til den! For vi er, selv om jeg ser at et par av dere mer enn antyder det motsatte, åpne for RELEVANTE argumenter som tilsier at vår foreløpige avgjørelse er feil og bør endres. Ikke bare åpne for, vi ØNSKER noen som kan påpeke svakheter i vår egen argumentrekke og enten påpeke feil slutninger i denne eller ting vi også bør ta hensyn til. Som jeg nevnte i startinnlegget, hadde vi tatt en «foreløpig» avgjørelse! Avgjørelsen er fremdeles «foreløpig», altså er vi helt åpne for å endre på den. Og vi har fått påpekt sider vi synes er viktige å ta med i vurderingen. Noen eksempler: a) Bør vi spørre andre om råd enn dem vi alt har spurt (lensmannen, barnevernet, lærere har vært nevnt)? Vi hadde allerede spurt lærere (men HELT på sin plass å nevne saken, tosøtesmå, du kunne ikke vite det, og enig i at det oftest er en nyttig instans å spørre), å spørre lensmannen (tosøtesmå) var et fornuftig innspill som vi tok hensyn til straks dette lot seg gjøre (og som vi har tenkt å ha en ny samtale med før vi sier «endelig avgjort»), å spørre barnevernet lokalt ønsker vi ikke og har begrunnet hvorfor. Å hevde (nora29) at «Jeg forstår veldig godt at du/dere ikke vil drøfte denne saken med barnevernet» blir direkte feil og tyder enten på at du VIl forholde deg til en usannhet eller at du har oversett hva jeg faktisk har skrevet. Jeg har påpekt at vi GJERNE tar saken opp med barnevernet ved et kontor hvor personalet er kompetent, men at jeg ikke ønsker å ta det opp ved et lokalt kontor som har vist seg, i flere tilfeller, å ha særdeles inkompetent personale. Og dette er, som nevnt, ikke en oppfatning jeg er alene om, at to skoler (i ulike saker) går ut og offenlig kritiserer kontoret for «svært dårlig behandling av saken», uttykker at de er «ytterst kritiske» etc blir vel ikke helt uten betydning? Eller er det slik, nora29, at det her er barnevernet som besitter en bedre kompetanse enn skolen, og at jeg derfor må anse skolens råd og synspunkter som inkompetente? Slike feilaktige påstander svekker tilliten vår til dine synspunkter generelt, nora29, selv om vi ser at du også har påpekt høyst relevante ting, dem kommer jeg tilbake til. Har vi tenkt gjennom forhold som (bl a, jeg har sikkert oversett noen i lista jeg har satt opp): -hva hvis brann (flere) -hva hvis brann i el-anlegg (nora29) -hva hvis en av guttene blir alvorlig syk (anonym 4.8. - 10:27) -hva hvis det blir innbrudd (anonym 4.8. - 10:27) -hva hvis en av guttene utsettes for en alvolig fallulykke (anonym 4.8. -10:27) -hva hvis guttene er nær ved å kveles (anonym 4.8. - 10.27) -hvordan vil storebror i ettertid tackle å ha hatt et ansvar av denne typen, og etterpå måtte forholde seg til at ansvaret greide han ikke å ta, noe som førte til alvorlige/katatstrofale konsekvenser (flere) ALLE disse forholdene er særdeles relevante synes vi, og vi er svært glad for å ha dem påpekt! Vår overordnede holdning her stemmer overens med lensmannsbetjentens (man kan ikke sikre seg mot alt alltid og overalt), men vi er helt enig i at dette er ting det er viktig å være bevisst på og tenke nøye gjennom. Og vi har fått påpekt et par ting her vi ikke hadde tenkt tilstrekkelig på som har gjort at vi har spurt oss «vet vi NOK om dette nå til å kunne ta en forsvarlig avgjørelse» og konkludert med «nei». Altså må vi vite mer, og kan vi ikke få det, må vi si at usikkerheten her er så stor at dette tilsier vel stor uforsvarlighet i avgjørelsen når vi vet såpass lite. Så nå er vi klar for hente inn mer kunnskap. Vi har gjort oss noen tanker om hvordan. Mulig det forsinker avgjørelsen et par dager, men vi håper jo på minst mulig forsinkelse. FLOTT at dette ble påpekt, selv om det har sådd tvil om riktigheten ved vår foreløpige avgjørelse! Det var akkurat dette vi ønsket! Noen som SÅ ting vi ikke hadde sett, og som derfor får oss til å forsøke å innhente mer kunnskap og tenke gjennom saken på nytt etterpå. For dette var svært relevante argumenter vi må avklare nærmere! Videre har vi fått et argument om trygghet, det er vi helt, helt enige i er viktig, kanskje det viktigste argumentet, men vi stiller igjen motspørsmål som: Hva er tryggest? Hvorfor er dette tryggest? Gir et fravær forsvarlig trygghet (man kan ikke sikre seg mot alt alltid og overalt, men trygghetsnivået skal være forsvarlig og basere seg på gjennomtenkte handlinger, ikke «innfall», samtidig er vi bevisste på at en viss utrygghet faktisk er nødvendig for å utvikle ansvarsfølelse og aktsomhet, lever man i en for beskyttet verden blir disse egenskapene totalt sløvet)? Og da er vi så langt kommet til at det totalt sett gir mer trygghet for guttene å være hjemme alene (i et hus og ei bygd de kjenner ut og inn) med fornuftige «sikringer» enn å være med til Oslo og der være alene på hotellet fra kl 0715 til kl 2130. For også på et hotell kan det inntreffe en brann (tackler gutten den bedre enn en brann hjemme?), bli begått et innbrudd, en av dem få et illebefinnende etc. Selvsagt tilsier det at vi kan være til stede på 5 min varsel en økt trygghet, selv om det ofte er første 5 min som virkelig kritiske i en slik situasjon. Men at dette er totalt ukjente omgivelser tilsier en økt utrygghet. Hva veier tyngst? Vi har slett ikke svaret, men vi stiller spørsmålene, vi ville jo gjerne hatt svaret. Og, om vi sier at vi dropper kurset og deltar på EN fagdag, lokalt, som alle år før: Gir egentlig dette mer trygghet, eller gir det bare samme økte utryggshetsnivå i kortere tid? Vi er jo også da 2-3 timer i fysisk avstand fra hjemmet, og også da kan vel nøyaktig de samme forhold inntreffe? Da vil vi jo også ha fraværet litt mindre «sikret». I så fall, er det da mindre uforsvarlig å dra fra guttene 12 timer fem ganger enn 60 timer en gang? Statistisk risiko for at "noe" kan skje blir jo den samme... Kanskje er natt mer utrygt enn dag, men i tilfelle egentlig hvorfor? Er dette en følelse, eller forholdet reelt? At guttenes ve og vel kommer foran bedriftens ve og vel er helt klart! Vi vil helst ikke unnvære noen av delene, men MÅTTE vi velge mellom å gi fra oss bedriften eller å gi fra oss guttene var valget svært lett! Og det er på ingen måte slik at vi trenger dette oppdraget for å sikre bedriftens ve og vel, bedriften har god inntjening, mer enn vi tar ut, og vil ha det i alle fall i tre år framover. Å spå framtid utover det kan ingen, vi gjør jo våre antagelser (omtrent uendret inntjening), men vi VET ingenting. Og vi vet ikke mer om dette om vi aksepterer denne kontrakten heller. Vi er «bare» ikke sikre på om det å si nei til kontrakten, med hva den innebærer av krav til oppdatering, vil være å sette bedriftens ve og vel foran guttenes. For vi kan ikke se at verken et fravær for kurs eller at guttene blir med til Oslo et par dager (og derved forsømmer skolen, om ikke skolearbeidet) mens vi deltar på kurs vil være å nedprioritere guttenes ve og vel. Tar vi feil her, vil vi svært gjerne ha påpekt HVORFOR noen av disse løsningene er å nedprioritere guttenes ve og vel. Et viktig argument i vår vurdering er også at guttene selv ønsker sterkt å «være hjemme alene med ansvaret for lillebror/...sammen med storebror». Storebror tilsynelatende vel så mye som lillebror. Og storebror har helt klart presisert at han aller helst vil at begge skal være hjemme, men at han også vil være hjemme «helt alene» om lillebror blir med oss. Forholdet tok vi først opp med guttene hver for seg (samtidig, en spurte hver, vi var på forskjellig sted da), deretter sammen. Vi har gått ganske nøye gjennom med storebror hva ansvaret faktisk innebærer nå i dag, bedt han om NØYE å tenke gjennom dette, og si oss hva han mener om saken på fredag ettermiddag (uten at lillebror overhører, selvsagt). Vi hadde tenkt å ha en fellestur i marka her mellom middag og kveldsmat i dag, men storebror har bedt om få gå en tur ALENE til et avtalt sted (en liten «fjelltopp», ingen krevende tur, han er fullstendig kjent på ruta, har sikkert gått den 30 ganger, flere ganger uten voksent følge). Jeg er ganske sikker på hvorfor: Han ønsker å TENKE i fred og ro rundt dette vi har tatt opp med ham i dag, uten å forholde seg til lillebror mens han tenker! Så en slik tur får han selvsagt, vi går tur sammen med lillebror, storebror tar en «tenketur» alene. Vi er begge helt enige i, anonym 11.8. - 20:38, at et barn ikke skal påtvinges et slikt ansvar! Men det blir ganske stor forskjell på å påtvinge et ansvar og å gi et barn ansvar det selv ønsker og som foreldrene vurderer det modent til! Og OM vi vurderer storebror som «moden til», har vi altså ikke avgjort endelig ennå, her ser vi at vi trenger å vite litt mer før vi tar avgjørelsen! At gutten tydeligvis tar ansvaret alvorlig og ønsker å TENKE gjennom saken før han svarer ser vi som et positivt tegn, men det er ikke avgjørende på noen måte. Ser vi har fått kommentaren «Om guttene vil være alene hjemme er irrelevant. De er for unge til å kunne velge» (blond). Andre har gitt lignende kommentarer. Dette er vi DYPT uenige i, etter vår vårt syn er guttenens ønske her svært relevant. Barneloven fastsetter i § 31 at «Etter kvart som barnet blir i stand til å danne seg eigne synspunkt på det saka dreiar seg om, skal foreldra høyre kva barnet har å seie før dei tek avgjerd om personlege tilhøve for barnet. Dei skal leggje vekt på det barnet meiner alt etter kor gammalt og modent barnet er. Det same gjeld for andre som barnet bur hos eller som har med barnet å gjere. Når barnet er fylt 7 år, skal det få seie si meining før det vert teke avgjerd om personlege tilhøve for barnet, mellom anna i sak om kven av foreldra det skal bu hos. Når barnet er fylt 12 år skal det leggjast stor vekt på kva barnet meiner.» Og er ikke DETTE «personlige tilhøve» lurer jeg på HVA som er «personlige tilhøve»! Det er ikke BARE hos hvem av foreldrene et skillsmissebarn skal bo, det står «mellom anna» i loven! Så selve holdningen «for unge til å kunne velge» anser vi som lovstridig, i den grad vi snakker om «for unge til at deres mening skal høres og vektlegges», tvert imot mener vi at den skal vektlegges (for 12-åringens del betydelig, jfr «stor vekt»). Men AVGJØRELSEN (og ansvaret som følger av den) er selvsagt ikke guttenes, den er vår. Om du med «velge» derimot mener «avgjøre», blond, er vi altså helt enige. Vi har vurdert det flere antyder som en mulighet, at EN av oss drar til Oslo. Dette er ikke avskrevet som umulig, men vi ser det som svært lite ønskelig av et par grunner. Vi bør i dette tilfellet være like oppdaterte begge to pr 1.1.2010, det blir vanskelig uten å delta på kurset, vi bør begge ha formelle papirer på vår oppdatering (ikke et krav fra kunden, men vår egen vurdering om vi skal ha nødvendig tiltro «i markedet» og hos kundens forbindelser i lengden), det blir umulig, og begge må delta på en «fagdag» i høst, noe annet ser vi som helt uforsvarlig (sannsynligvis lovbrudd, alle forhold tatt i betaktning, men kjenner ikke kokret til at manglende oppdatering har vært prøvd for retten innen faget noen gang og vurdert opp mot kravet om uforsvarlig utøvelse, vi har uansett ikke tenkt å bli første rettestilfelle). Første fagdag i Oslo og fagdag lokalt faller på samme dag... «Argument» av typen «Det er helt uintressant hvor og hvordan dere bor. De er fortsatt bare barn, og det er HELT uforsvarlig å la dem være hjemme alene» (Kulå) og «Så små barn er ikke modne nok til å få et slikt ansvar - uavhengig av hvor selvstendige de er» (blond) bruker jeg ikke tid på. Dette er meninger, ikke argumenter, for det er ingen begrunnelse. Jeg noterer meg at noen har en slik mening, respekterer at de har det – og vektlegger den, pga manglende begrunnelse, overhodet ikke! Egen mening er motsatt og den ER begrunnet Så altså: Vi setter stor pris på alle svar vi har fått på de spørsmål vi har stilt! At vi også har fått noen svar på spørsmål vi ALDRI har stilt (det er faktisk ikke stilt noen spørsmål i headingen, det er intet spørretegn der!) og kommentarer fra personer som tydelig ikke har LEST innleggene lever vi med, men vi setter IKKE pris på disse kommentarene og vi vektlegger dem overhodet ikke! Noen kommentarer har støttet opp under synspunktene våre i utgangspunktet, dem er vi selvsagt glade for. Noen har påpekt instanser vi bør forhøre oss hos, dette er råd vi har forholdt oss til. (Jeg har ikke kommentert rådet om «barnepsykolog», vi kunne gjerne tenke oss å ta forholdet opp med en slik, men dette er jo ikke akkurat lett å få gjort på et par ukers varsel når man bor langt på landsbygda, slike er vel «sjelden vare» overalt om jeg har forstått ting rett. Derimot har vi tatt forholdet opp med en utenlandsk (nordisk) venn som er godt utdannet medisinsk, har svært mye psykologi generelt i sin fagkrets (antar han kunne fått paprier som psykolog i Norge, men VET ikke). Hans svar er at dette vil utvikle ansvarsfølelse, men BARE om tilstrekkelig grunnleggende modenhet først ligger i bunn, han mener at det vil den normalt gjøre på en tilstrekkelig ansvarsfull 12-åring, men at dette må vurderes nøye). Andre har påpekt forhold det er viktig ikke å overse, dem er vi ENDA MER glade for (de aller fleste av disse anser vi som relevante, kanskje alle, et par av forholdene hadde vi faktisk ikke tenkt nøye nok gjennom, derfor må vi få tak på mer kunnskap før vi kan ta en avgjørelse). Noen har påpekt ting som kan gjøres enda bedre mht til «sikring» OM vi velger å dra og la guttene (evt eldste gutt) være alene hjemme. Ypperlig! Uuansett hva vi velger, føler vi at vi gjør et TRYGGERE (mer gjennomtenkt) valg nå enn hva vi ville gjort om vi ikke bad om råd. Det var jo også hele formålet med de spørsmålene jeg stilte i HI! Vi er fremdeles åpne for kommentarer, råd og vink. Vi tar med i vurderingen råd vi har fått til søndag middag (men jeg rekker neppe å få kommentert disse før tidligst tirsdag kveld, dessverre, fra søndag ettermiddag til mandag kveld rekker jeg vel knapt å logge meg på BM i det hele tatt), og vi vektlegger disse i samsvar med begrunnelsens styrke og relevans i våre øyne. Valget tar vi tidligst (forhåpentligvis og mest sannsynlig) mandag kveld, men må vi vente noen ekstra dager før vi har fått tak i mer kunnskap, slik jeg har nevnt, gjør vi det. Vi kan «tåle» til fredag kl 1200, og vi er overbevist om å ha tilstrekkelig kunnskap om forholdene før det. Valg som tas blir ikke noen form for flertallsavgjørelse, det blir valg VI (ektefellen og jeg) tar, etter beste skjønn, basert på ALLE råd vi har fått, «kvaliteten» på disse, guttens egne synspunkter og de begrunnelsene de har gitt, samt eget beste «skjønn og overbevisning». For det er vi, og bare vi som vil stå ansvarlige for valget som blir gjort! Men vi opplever oss bedre forberedt til å ta valget nå. Selv om valget fortonte seg litt LETTERE for oss da jeg startet tråden. Hvilket valg vi ender på og begrunnelsen for dette, kommer jeg nok til å fortelle, det synes jeg faktisk at de av dere som har bidratt konstrutivt fortjener å få vite. Men med det avslutter jeg også tråden for egen del, jeg går IKKE inn i noen diskusjon rundt dette i ettertid, videre forsøk på «påvirkning» da har jeg INGEN respekt for! ER en avgjørelse tatt, så ER en avgjørelse tatt! Etter dette er saken å anse som «død» inntil det er tid for å vurdere en revisjon av avgjørelsen. Akkurat det blir tidligst ved neste fravær. Og da vil jo erfaringene ved dette fraværet være svært vesentlige momenter. HI
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #41 Skrevet 12. august 2009 Dette har jeg besvart/kommentert i en "felleskommentar" i tråden. HI
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #42 Skrevet 12. august 2009 Dette har jeg tatt med svar på i en "felleskommentar" her i tråden. HI
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #43 Skrevet 12. august 2009 Vel vel, jeg mener til tross for svært detaljerte argumenter fra HI at en 12 åring er for ung til å pålegges et flere dagers aleneansvar for yngre søsken (eller seg selv for den saks skyld). Har dessverre ingen personer i min omgangskrets som har faglig kompetanse til å backe opp synspunktet så regner altså med at ingen argumenter/meninger egentlig vil tillegges særlig vekt. Får, til tross for at du sier motsatt HI, en sterk følelse av at dere har tatt avgjørelsen og egentlig ikke trenger flere "råd" herfra. Vil derfor bare ønske guttene dine LYKKE TIL og krysser fingre for at ingenting skulle skje mens de er alene. En ting er at 12 åringen vil få varige mên dersom noe skulle skje broren mens han har ansvaret, en annen ting er at dere foreldre må leve med dere selv etterpå i visshet om at dere lett kunne prioritert/valgt annerledes....
blond Skrevet 12. august 2009 #44 Skrevet 12. august 2009 Dette er Skravleforum, ikke et faglig diskusjonsforum, derav formen på en del svar. Hva dere gjør, eller ikke gjør, er opp til dere, men jeg synes du er kravstor når du forventer utdypende innlegg med stor grad av faglig refleksjon og begrunnelser for alt hvis du i det hele tatt skal ta svarene du får på alvor. Når flere mener at barna dine er for unge burde du undersøke dette, lese fagstoff om barn utvikling, ta kontakt med familievernkontor (som ofte har barnepsykologer) og gjøre jobben selv i stedet for å ignorere svar du ikke anser for godt nok fordi de ikke følger din standard for hvordan svar skal gis. Jeg tror ikke det har vært nevnt at barn som regel vil gjøre foreldrene til lags og at det kan være med på å gjøre at barn svarer det de opplever at foreldre ønsker å høre. Til ettertanke. Hilsen
Randis Skrevet 12. august 2009 #45 Skrevet 12. august 2009 Har aldri i h... gjort det. Beklager sterkt ordbruk, men å forlate barn slik er uansvarlig. Har 11 åring og to mindre. Men det er jo bare min mening da.
lÅktiHaUDe Skrevet 12. august 2009 #46 Skrevet 12. august 2009 Har en barnepsykolog i min omgangskrets og jeg VET at hun aldri ville støttet dette. Jeg skal ikke svare for henne sånn bastant men jeg er 99 % sikker på at hun ikke ville gjort det ut fra hva vi har diskutert hva vi mener det er greit hva døtrene våre får lov og ikke. Kan tilføye at vi bor på en liten plass der de fleste kjenner hverandre selv om den er større enn den du bor på. Eneste som er her er matbutikk, skole og bedehus så er det også sagt, ja og et klubbhus. Jeg har tidligere nevnt brann, illebefinnende, sykdom osv. Hva med vanlig redsel når dere plutselig er borte? Det kan skje. De kan plutselig bli redd. Men det er mye som "kan" skje og man kan ikke forberede seg på ALT i livet. Men akkurat her mener jeg at man kan la være å utsette barn for noe de kanskje tror de greier men som de kanskje ikke greier likevel. Barn tror ofte selv de er mer enn modne nok men det viser seg at det er de slett ikke. Helt greit at ifølge loven så skal barn over 12 år være med å bestemme og høres. MEN jeg tror ikke den loven er ment i et tilfelle som dette. Dette gjelder i skilsmissesaker om hvor barnet skal bo og i adopsjonssaker (f.eks stebarn) om barnet ønsker at f.eks stefar skal adoptere barnet. Det blir noe helt annet enn at to barn på 12 og 8 år skal være alene i 3 netter (det var vel 60 t du skrev om jeg husker rett). Et barn er ikke i stand til å forberede seg på å ta vare på sin bror over et så langt tidsrom for barnet vet ikke hva dette innebærer. Jeg håper du virkelig ikke utsetter guttene for dette og bortprioriterer jobben.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #47 Skrevet 12. august 2009 Ja, jeg er fullt bevisst på at dette er et "skravleforum", men selv når jeg skravler forventer jeg faktisk at både mitt og andres hode er tilkoblet og at man begrunner sine sine svar. Jeg mener på ingen måte at de svar jeg får på et slikt forum kan erstatte en diskusjon med det jeg anser som kompetent FAGpersonell på området, men jeg mener et slikt svar (gitt at de som skravler har hodet tilkoblet mens de skravler) kan utfylle betydelig, ikke gjennom det de boklig har "lært"; men det de har "erfart" i livet, og på den måten dele en like viktig kompetanse. For jeg vet om en hel del uskolerte personer som har såpass erfaring på dette og hint at jeg vurderer kunnskapen deres høyt - noen ganger kanskje vel så høyt som den skolertes! "BERRE bok gjer ingen klok"! Ubegrunnede og ureflkterte svar vurderer jeg ikke som "skravl", men som "sludder" eller "tåkeprat"! Var det DET jeg ønsket meg, hadde jeg lagt tråden ut på anonymforum! Og "tåkeprat" tar jeg ikke på alvor! Selvsagt bør man lese fagstoff om barns utvikling, det har jeg også gjort, temmelig mye også, men jeg har klart å trekke noe klart og entydig svar her. Heller ikke gir annen erfaring jeg har i livet meg et helt sikkert svar. Derfor søker jeg også råd andre steder. Men jeg søker "råd", ikke "meninger". I HI bad jeg om svar på noen spørsmål, og til disse var knyttet kommentaren "I tilfelle, hvorfor". Og jeg verdsetter ikke råd som ikke er begrunnede, de har ingen verdi i mine/våre ører. Et vel begrunnet råd fra en høyst uskolert person er det derimot ofte verdt å lytte til. (Naturligvis også om det ikke er godt formulert, ikke alle har samme formuleringsevne, uten at deres råd blir mindreverdig av den grunn, ofte bare litt vanskeligere å forstå rådet rett). Og så vurdere rådet opp mot sine andre argumenter og "teste" rådet. Jeg har hatt mange slike UTVIKLENDE samtaler, og jeg tror egenlig jeg har lært vel så mye på den måten som gjennom bøker. Det siste avsnittet ditt er viktig å være bevisst på, blond. Det har ikke vært nevnt i debatten etter hva jeg kan se, men dette har vi alltid i bakhodet når vi har med guttene å gjøre. Gir du et barn det aller minste ledende spørsmål, oppfanger det fort hva det forstår at foreldrene skal mene og prøver å svare i samsvar med det. Jeg vil på ingen måte påstå at det aldri har hendt hos oss, men vi er svært bevisst på forholdet. Jeg skrev i HI at så vidt hadde nevnt et kurs i Oslo som noen vi "tenker på". I den forbindelsen sa vi at vi var tilbudt en ekstra jobb, så stor at vi ikke hadde mulighet til å ta den selv. Så ba vi først å få vite hva guttene tenkte om at vi fikk en ekstra ansatt på kontoret, hele dagen. Det var guttene positive til, selv om de var litt redde for at det ikke skulle bli "jobber" (les: biinntekter) for dem på kontoret da, det avkreftet vi med det samme.(Lillebror lurte også litt på hvem vi kunne få som "kunne slikt arbeid og hadde tid".) Dernest sa vi at skulle vi si ja måtte vi sikkert ha en opplæring på 2 dager i Oslo, begge to samtidig, i stedet for bare den vanlige kursdagen på ...., vi trodde ikke det fantes noen annen måte å få denne opplæringen på. Da kommer det fra eldste gutten, før vi får sagt noe mer: "Gjør vel INGENTING det, kan dere ikke reise til Oslo, så kan ... (lillebror) og jeg være hjemme, vi klarer FINT det nå, jeg er ikke SÅ liten". Når jeg da forklarer at det kanskje kan være EN mulighet, men at det kanskje bedre er bedre for dem å være med til Oslo og sitte med lekser på hotellet,(så kan de jo få "prøve å bo på hotell også", som jeg sier, guttene har aldri bodd på hotell tidligere) svarer han: "Men dere er jo på kurs hele dagen, skal VI sitte på hotellet og kjede oss vi med en gang vi er ferdige med leksene, vi da? For å gå ut og leke i Oslo vil jeg IKKE altså. Ikke kjenner jeg noen der heller. Nei, vi (han mente sikkert jeg) vil mye heller være hjemme, da slipper jeg å være borte fra skolen også. Please, kan vi ikke gjøre det slik heller da?" Og lillebror følger opp: Jeg vil heller ikke til Oslo, ALDRI om jeg tør gå ut i en så stor by, det bor jo tusen ganger så mange der som her og jeg kjenner INGEN! Vil mye heller være hjemme! Og det er jo bare TO dager! Har vi i et tilfelle som dette gitt signaler om at guttene gjør oss til lags ved å tilby seg å være hjemme, uten at de egentlig ønsker det, eller at vi ønsker å høre et tilbud om å være hjemme, som de "må" oppfylle for å være lojale? Og vi har hatt daglige spørsmål fra begge to om "vi har bestemt oss for om de får lov til å være hjemme mens vi er i Oslo på kurs nå".... Rådet om å ta kontakt med familievernkontoret forstår jeg, men jeg kan ikke se at dette er riktig instans, i alle fall ikke hos oss. Av flere grunner: a) Kontoret befinner seg over 3 timers reise (hver vei) borte, altså svært lite praktisk for vår del. Kontoret har en ventetid for samtaler på 5-6 uker, vi trenger svar før det. c) Kontorets oppgave er å tilby samtale/hjelp når det foreligger konflikter og/eller kriser innen familen eller mellom mellom enkeltpersoner. Jeg kan ikke se at vårt tilfelle hører til under denne definisjonen. d) Ut fra kontorets nettside får jeg ikke inntrykk av at man har barnepsykolog, får tvert imot inntrykk av man er avhengig av bistand fra nabokontoret for (ordinær?) psykolog. Og jeg har notert meg, blond, at du kommenterer ikke hva barneloven sier om forholdet! Jeg spør deg derfor, blond, helt konkret: Mener du at dette tilfellet IKKE omfattes av barnelovens paragraf 31? I tilfelle: Gi meg et eksempel på et tilfelle som omfattes av "mellom anna" i loven, utenom det loven selv lister opp! HI
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #48 Skrevet 12. august 2009 Mor75 Jeg har noen konkrete spørsmål: Barneloven omfatter i kap 5 "foreldreansvaret OG kvar barnet skal bu fast" (min utheving). Jeg kan ikke se at § 31 på noen måte er begrenset til skillsmisse- og adopsjonssaker, hva begrunner du det med? § 31 inneholder ingen slik avgrensning, og etter mitt syn omfatter § 31 alle forhold som ligger under foreldreansvaret OG alle forhold som gjelder spørsmål om hvor barnet skal bo! Lovbestemmelsen lyder at: "Når barnet er fylt 7 år, skal det få seie si meining før det vert teke avgjerd om personlege tilhøve for barnet, MELLOM ANNA (min utheving) i sak om kven av foreldra det skal bu hos." HVA omfatter den ellers? Betyr "mellom anna" det samme som "avgrenset til"?? Hvorfor er dette IKKE et "personlig(e) tilhøve" som er omfattet av loven? "Hvilke andre personlige forhold omfattes av loven? Et HELT konkret annet eksempel som loven omfatter enn dem loven selv angir som personlig forhold, Mor75, kan du gi meg det? "Jeg tror at" blir et altfor tynt argument for meg å legge vekt på i denne saken! Du argumenter med, om jeg forstår deg rett, at dette blir noe helt annet fordi barnet ikke vet hva dette innebærer. OK, så langt. Vet et barn som skal velge mellom "skal jeg bo hos mamma eller pappa etter en skilsmisse" MER om hva det innebærer? DETTE er helt spesifikt omfattet av loven! Hvorfor blir da tilfellet jeg har nevnt "noe helt annet"? Er det slik at loven bare skal brukes når den passer egne interesser? Jeg venter spent på ditt svar, Mor75. DET avgjør om jeg skal legge vekt på synspunktene dine. Foreløpig har notert meg at du HAR disse synspunktene. Om det er synspunkt å legge vekt på avgjør svaret ditt!
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #49 Skrevet 12. august 2009 Jeg har på ingen måte tenkt å argumentere mot en "sterk følelse av", å diskutere vekten på eller tyngden av en følelse har ingenting for seg. Men jeg vil gjerne stille deg et konkret spørsmål: HVORFOR skulle vi ta oss tid til å innhente flere opplysninger dersom vi har avgjort saken? Ingenting hadde igrunnen kunnet passe oss bedre enn å ta avgjørelsen NÅ, vi liker ikke vente med å ta en avgjørelse. Hva er da årsaken til at vi faktisk venter og kommer til å gjøre ganske store anstrengelser for å skaffe oss mer informasjon? Er ikke det bare bortkastet arbeid? Og "bortkastet arbeid" er vel ikke akkurat vårt første kjennetegn.... Man kan ALLTID om noe inntreffer,16:34, si at man kunne prioritert annerledes. Nøyaktig det samme ville vi si om barna ble med og det f eks oppstod en brann på hotellet. Beste klokskap heter alltid etterpåklokskap og å leve er nemlig å ta risiko hele tiden. Vi ønsker faktisk ikke å leve et SÅ beskyttet liv at ulykker ikke KAN oppstå, vi har nemlig tenkt å ha et LIV. Derimot ønsker vi absolutt å ha et gjennomtenkt forhold til det vi gjør, og ikke utsette verken oss selv eller andre for en ikke-vurdert risiko ved å gjøre noe som et "innfall" uten å tenke gjennom saken. Det regner jeg som skjødesløshet (eller det som verre er), og en alvorlig konsekvens som følge av skjødesløshet ville jeg ha store problemer med å leve videre med. Men en gjennomtenkt risiko har vi små problemer med å leve med. Selv om det i aller verste fall skulle bety tap av to barn.... HI
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 12. august 2009 #50 Skrevet 12. august 2009 enten/eller settninger, er vel egentlig med spørsmåltegn???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå