magica og lille tryll ♡ Skrevet 2. august 2009 #1 Skrevet 2. august 2009 Hei! Jenta mi på fire uker har nå fått ansiktet og hodet fullt av noe som ligner små kviser. Tett i tett med nupper som blir rødflammete når hun blir varm. Ingenting på kroppen. Det kom for to-tre dager siden. Hva er dette mon tro?? Allergi? Håper noen kan svare...
flypapir Skrevet 2. august 2009 #2 Skrevet 2. august 2009 Kommer av hormoner og er heeelt normalt:) Pleier å vare i noen uker og går over av seg selv. Bare ikke pell på dem, da kan hun få arr.
hurra1234 Skrevet 2. august 2009 #3 Skrevet 2. august 2009 Du kan ta på tynt lag med kortison, evt litt locobase repair, dersom hun klør og sprekker opp. Du kan jo teste det. Det er ikke farlig med litt kortison.
Soljentene:) Skrevet 2. august 2009 #4 Skrevet 2. august 2009 Jenta mi på 5 mnd har fått påvist atopisk eksem, og i den forbindelse må hun ved utbrudd smøres med kortison. Legen presisterte at den må IKKE brukes i ansiktet, dette kan føre til at babyen senere i livet får problemer med huden i ansiktet. Jeg tror nok at det i ditt tilfelle er hormonene dine som spiller inn ja, dersom du ammer. Og kanskje påvirkes det litt av noe du spiser. Det slår ut på jenta mi. Legen ga snuppa en liten drikk for allergi, men jeg er også anbefalt å slutte å spise ting som er tilsatt tilsetningsstoffer, slik som snop, brus og appelsinjuice. Før det slo ut som eksem hos jenta mi, smørte jeg henne med Locobase Repair. Det hjalp litt. Smører henne forresten fortsatt med den, etter anbefaling fra HS, apotek og lege. Morgen og kveld. Men du kan nok regne med at det forsvinner av seg selv etterhvert, det gjør det i de fleste tilfeller. Bare greiere for henne å smøre slik at huden blir mykere og babyen din ikke får klort seg så veldig. Lykke til:)
hurra1234 Skrevet 2. august 2009 #5 Skrevet 2. august 2009 Rart at han sa man IKKE skal smøre i ansiktet. Tror jenta mi også hadde litt eksem. Men legen på helsestasjon sa jeg kunne smøre på kortison. Og, samboern min jobber på barneklinikken, og der råder man også foreldre til å prøve et forsiktig lag med kortison. Men å overdrive er ikke bra! For det er jo litt sterke saker.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 2. august 2009 #6 Skrevet 2. august 2009 Dette høres ut som hormonutslett. Det er helt normalt for nyfødte babyer, og krever ingen behandling=) UTSLETT I HODEBUNNEN Noen babyer får et slags skorpeliknende belegg i hodebunnen. Dette kalles barneskurv eller seborré og vil som regel forsvinne av seg selv. Dersom det tar lang tid, kan dere massere inn litt matolje og la det sitte på over natten. Etterpå kan dere gre med en fin kam og fjerne belegget litt etter litt. I noen tilfeller må det brukes salisylolje, som er et sterkere middel og fins i ulike prosenter på apoteket. Ta gjerne kontakt med helsestasjonen først. UTSLETT I ANSIKT, BAK ØRENE OG PÅ OVERKROPPEN Nyfødte babyer har ofte små hvite prikker som inneholder litt talg. Disse kalles milier og går bort av seg selv i løpet av 1–3 måneder. De skal ikke klemmes på. Det er også ganske vanlig at babyer får et såkalt hormonutslett i ansiktet. Dette viser seg som et hissig, rødt utslett i ansiktet og varer fra 1–2 måneder uansett om det behandles eller ikke. Det er uklart hva årsaken til dette er. Det beste er å unngå såpe og krem eller lotion med kjemiske tilsetninger, for det vil bare irritere huden enda mer. Det kan bli ganske tett og varmt bak ørene til babyen og i hudfoldene på halsen. Det er lurt å tørke godt på disse stedene i forbindelse med stellet. Fuktighet, melkerester eller lignende kan gi grobunn for bakterier og dermed forårsake sår og irritert hud. http://www.babyverden.no/Tema/Temakategorier/Utstyr/Bad-og-stell/Utstyr-til-stell-av-babyen-/
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 2. august 2009 #7 Skrevet 2. august 2009 Kortison skal bare brukes i samråd med lege!!
passilurken Skrevet 2. august 2009 #9 Skrevet 2. august 2009 som flere andre sier så er det hormonkviser. babyen min hadde det over hele kroppen i en mnd... det så skikkelig ille ut, men klødde tydeligvis ikke og gikk over etterhvert. jeg smurte med kaldpresset rapsolje (jepp, matolje) for å fukte huden. det er jo strengt tatt ikke utslett, men kviser. min gutt fikk skikkelig ru hud på magen, derfor oljen. gikk like fort over som det kom og ingenting å bekymre seg for. kortison må du snakke med legen om først... min baby er eksemunge og vi fikk strenge regler for hvordan det skal brukes. og på hormonkviser er det helt unødvendig:)
Pysekatten med 2 i magen:) Skrevet 2. august 2009 #10 Skrevet 2. august 2009 Prøv å smøre på morsmelk dersom du ammer. Funket veldig bra her. Er jo litt fett i den og helt naturlig:-)))
Studine mevik Skrevet 2. august 2009 #11 Skrevet 2. august 2009 Jeg ville ikke gitt barnet mitt kortison i noen som helst form med mindre det var eneste utvei. Det er mange som reagerer på kortison på en negativ måte. Som regel skader det ikke med en liten dose, men jeg kjenner en som fikk kortison en gang. Hun spilte piano og kunne blitt proff, men etter at hun fikk kortison skjelver hun så på hendene at hun ikke klarer å spille lenger. De aller fleste må få kortison med jevne mellomrom over lengre tid for at slike ting slår ut, men så er det de få som kun trenger en liten dose og man vet aldri om det gjelder en selv, eller barnet sitt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå