Gå til innhold

Hvordan gi mm på flaske??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jo kanskje et dumt spørsmål, men dere som gir mm på flaske hvordan "går dere fram"??

Tiner frossen mm i kjøleskap? Varmer melka i vannbad? Bør en bruke noen spesielle flasker? Er det noe man bør tenke spesielt på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

jeg har aldri tint opp frossen mm (kun oppbevart i kjøleskap), men rutinen for oppbevaring og opptining av frossen mm finner du bl.a. her: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=29. Melken bør altså helst tines i kjøleskap over natten.

Når du skal varme melken til bruk, kan du bruke vannbad, ja. Helst skal den varmes i lunkent vann (maks 40 grader). Evt. kan du bruke litt varmere vann, men da må du passe på å riste flasken jevnlig så varmen fordeler seg.

Ang. flasker er det vel mange forskjellige meninger om hvilke flasker som er best. Vi bruker Avent sine flasker og er fornøyde med dem. Jeg tror det kan variere fra barn til barn hvilke flasker som passer best. :)

Husk å sterilisere flaskene før og etter bruk, spesielt hvis barnet er under 3 mndr. De fleste tror jeg velger å sterilisere tuttene uansett selv om barnet er over 3 mndr.

Håper dette var til noe hjelp. :) Jeg vil også anbefale http://www.flaskeposten.org/ som har god informasjon om flaskemating (både mme og mm).

Skrevet

Jeg lager klart flasker etterhvert som jeg pumper, fyller melken på dem og setter i kjøleskapet. Overskuddet fryser jeg.

Når melken skal brukes varmer jeg opp vann i vannkoker, og setter flasken oppi et litermål som jeg så fyller vannet på, og lar det stå noen sekunder.

Frossen melk tiner jeg i kjøleskapet, tar opp kvelden før den skal brukes. Varmer på samme måte som vanlig.

Bruker Avent sine flasker, og har kjøpt flaskesterilisator til dem.

Husk at fersk melk er holdbar i kjøleskap i ca 3 dager, tint melk i et døgn. I fryser holder melken 3-6 mnd avhengig av hvor gammel babyen din er.

Skrevet

Topp - tusen takk for råd og linker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...