Gå til innhold

gravid og epilepsi

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

er det flere her som er prøvere som har epilepsi? hadde vært bra å snakke med flere som har det :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei:-)

ja jeg har epilepsi og er prøver,men det er maaange år siden jeg har hatt anfall da:-) har 2 barn fra før også som jeg har fått etter jeg fikk epilepsi.

Skrevet

Jeg går på epilepsimedisiner...:) jeg vil gjerne prate:)

Skrevet

ok:) jeg fikk det påvist for 1 år siden.. har fått klarsignal at vi kan begynne å prøve nå.. hva type med. går du på?

Skrevet

ok:-) ja de trenger vel 1

år for å se om med.din virker som den skal:-)

jeg går på trimonil retard jeg,hva får du da??

Skrevet

lamictal.. nevr. sier det er en god med. når man skal bli gravid... så krysser fingrene for det

Skrevet

sååå bra da:-) ja jeg begynte med en kjempedose med folat da jeg sa ifra til epi.eksperten om at vi ville prøve på en til.

gjør du det?? det var ikke alle epi.med som virket slik at det måtte myye folat til,men det var det med min med.

Skrevet

Hvor høye doser går dere på? Og hvilken grad av epilepsi har dere?

Jeg går på keppra.. Den har mindre bivirkninger sier nevrologen min,og har heller ikke påvist noen skade eller negativ effekt ved amming. Men den er jo ganske ny.

De vet jo ikke helt om jeg har epilepsi enda. Ingen EEG´er viser epileptisk aktivitet,men likevel gir de meg medisiner. Har bare hatt synsforstyrrelser siden jeg var lita.

Skrevet

jeg tar folat sammen med med. hver dag, og skal ta kontakt med nevrologen så fort jeg er gravid, så skal vi se hva jeg trenger ta mer av..

Skrevet

jeg har ikke sterk epilepsi - tar 200 mg om dagen..

Skrevet

ja,jeg også skulle ta folat til jeg ble gravid og deretter ringe de.men uansett skulle jeg visst ta samme dose til og med uke 12 i svangerskapet:-))

hei Marianne 22: jeg har 4* 150mg pr dag..

hmmm,det har jeg ikke hørt om før,men det er visst mere enn bare mot epilepsi disse med.kan brukes til uansett da.

har hørt om mange som har epi.anfall men som ikke har fått påvist epilepsi da..

Skrevet

200 mg om dagen...Jeg skjønner ingenting. Jeg tar 500mg morgen og kveld og fikk høre at dette vær det minste jeg kunne ta.

Men jeg har en nevrolog som sier mye rart og jeg føler ikke at jeg kan stole på henne.

Skrevet

syns jeg hørtes rart ut - men jeg vet ikke....

jeg begynte lavt, og økte til blodverdienen lå over på positiv side..

Skrevet

nanna 32: Ja,jeg har også hørt at ikke nødvendigvis må ha påvist epilepsi for å ha det,men det vil på en måte være en åpen diagnose (?) Virker som jeg tar ganske mye medisiner i forhold til dere...synes det er litt ekkelt... iaf nå som jeg skal prøve. Tar også ekstra tilskudd av folat.

Skrevet

ja det høres forfrdelig myyye ut..hmm.snodig

ja hvor stor dose folat tar du i døgnet da??

Skrevet

går du og tar blodprøver , for å sjekke hvor mye du har i blodet - som viser om du har riktig dose?

Skrevet

Jeg er ikke prøver lenger, men jeg er gravid og har epilepsi :)

Har hatt epilepsi i 5år og vært veldig plaget med store GTK anfall.

Har gått på Keppra 1000mg, men ble tatt av medisinene da jeg ble gravid.

Nevrolog mente på at det beste var å gå uten. Selvom noen mener Keppra er en medisin som skal være trygg å gå på under et svangerskap er det fortsatt usikkert siden denne medisinen er såpass ny og ikke forsket så mye på enda. Står faktisk i den legemiddelboka at man ikke skal bruke Keppra under svangerskap, så jeg ble altså tatt av medisinen for 6uker siden.

Har ikke hatt et eneste anfall siden jeg ble tatt av;)

Det sies at 1/3 med epilepsi blir verre under graviditet, 1/3 blir ingenting forandret hos, mens 1/3 blir bedre med epilepsien .

Husk at ved enkelte antiepileptika skal man ha 10x mer folat enn hva andre medisinfrie bør ta.

:)

Skrevet

det tenkte jeg å gjøre snart for det er lenge siden sist,men den der regner jeg med var plantet på Marianne.

Skrevet

ja den var til marianne :)

Skrevet

ja jeg tar 10 gng mer folat nå når jeg er prøver.skal visst det helt til uke 12,og deretter minske det litt.

Skrevet

jeg fikk beskjed om at det var verre å slutte med medisinen, og kanskje få anfall enn å gå på medisinene under graviditet.. men nok forskjell på medisinene som du sa..

Skrevet

ja det samme sa de til meg også Anne-M:-)

men som du sier det er fra med til medsort.

jeg har fått to barn tidligere med epi.med,og det gikk kjempebra:-)

Skrevet

da krysser jeg fingrene for at det går like bra for meg :-D

Skrevet

ja det gjør det vel:-)

jeg sitter ikke å tenker på dette med epilepsien min og at jeg prøver og skal bli gravid.jeg må bare stole på nevrologen jeg pratet.dessuten er det samme dose folat nå som sist jeg var prøver/gravid:-)

vi får følge med hverandre litt nå da,det har vært veldig koselig:-)

jeg har EL nå,så jeg prøver å slite ut sambo så mye jeg bare orker hehe:-D

Skrevet

har det neste uke, og det er første forsøk etter p-pilleslutt :)

ja, vi får følge med hverandre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...