Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er litt over 2 år, og har kommet langt med språket og har ikke problemer med å gjøre seg forstått. Han er en energisk og glad gutt (ikke ADHD), som har veldig mye å fortelle og en stor nysgjerrighet. Men trassalderen har satt inn for fullt, og det virker som han har mangel på impulskontroll innimellom. Han kan slå, klype, lugge og skrape uten forvarsel. Som regel henger det sammen med sinne når han ikke får viljen sin, eller hvis han rett og slett blir for ivrig - da er det akkurat som det er bølger av energi som kommer ut i form av slag eller klyp uten at han helt mener det.

Dette har pågått i over et halvt år og tålmodigheten settes virkelig på prøve innimellom. For oss fungerte det fint med små time-outs i starten, hvor han måtte sitte stille i et minutts tid etter han hadde slått. Men det har ikke fungert i lengden og derfor har vi kuttet det i de fleste tilfellene, det blir heller å gjenta at det ikke er ok og evnt ta han vekk fra leken / aktiviteten han holder på med.

For meg hjelper det mye å tenke at dette er en fase de uansett skal gjennom, og at så lenge en beholder roen og tålmodigheten går det over og de kommer ut av det hele med selvfølelsen i behold. Men om et par mnd kommer nr 2 (jente denne gangen), og hverdagen blir ytterligere hektisk. Derfor ville jeg høre om det er andre med lignende erfaringer og hva som eventuelt har fungert for dere.

Setter stor pris på alle tilbakemeldinger. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres veldig lik ut som min sønn. Han fyte 2 år i juni. Jeg har egentlig ingen gode råd. Har prøvd det meste. Det som fungerer best hos oss er å overse og late som om vi ikke bryr oss om det. Hvis han får reaksjon fra oss så blir han som regel bare verre. Vært slik en god stund her også. Veldig frustrerende til tider. Har ikke kommet sånn veldig langt i språk utviklingen, så jeg håper det kanskje bedrer seg litt da.

Barn er jo født med forskjellig temperament. All barn trasser jo, men med et stort temperament blir trassen mer synlig og intens. Jeg trøster meg også med at dette er en periode.

Skjønner det byr på litt flere utfordringer når det kommer en baby i hus. Masse lykke til. Håper du får noen gode råd=)

Skrevet

Er vel en fase de fleste går gjennom virker det som. Har heller ikke noen spesielle råd. Min gutt vsar også slik du beskriver, og hadde en periode der han slo litt, spesielt på meg. Vi har reagert hver gang. Tar han for meg og sier med bestemt stemme at det ikke er lov å slå, at vi slår ikke vi, og at det er lov å bli sint men ikke lov å slå. Det har jeg gjort hver gang jeg har sett det, også der jeg har sett at det skyldes trass. Ellers går nok dette over, men skjønner at du tenker på den nye babyen. Lykke til!!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...