Gå til innhold

Spm ang lånekassa, fedrekvote, foreldrepenger....

Gravidstudent78

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har forsøkt og lest litt om smutthullet her og div, men noe er fortsatt ikke helt klart for meg. Håper noen kan hjelpe.

Jeg er fulltidsstudent på årsstudium (ja, rekker og gå i 6 mnd), far i full jobb.

Jeg har forstått at jeg kan få penger fra lånekassa i 44 uker og engangsstønad fra NAV. MEn hva med far? Kan han ta ut 29 uker med gradert utbetaling (eller hva det nå her, at han jobber f.eks 20%) etter mine 44 da jeg er i gang i studiet mitt igjen? Eller må jeg gå tilbake i studiet etter 6 uker, mens han tar den permisjonen på 29?

Altså kan vi begge ta permisjon eller kun en av oss....

Håper noen kan hjelpe!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg har forstått må du gå på skolen mens han er hjemme, det er hele poenget deres med støtte.. Et sted leste jeg at far må begynne permisjonen f.o.m 6 uker etter fødsel, og et annet sted leste jeg 12 uker, så ble litt forvirret selv.

Det vi har gjort er at far tar ut permisjonen sin 6 uker etter fødsel, og jeg har skrevet meg over på nettstudiet slik at vi begge kan være hjemme :) Jeg vil fortsatt studere da, men er mer fleksibel enn oppmøte på skolen!

Skrevet

Hei, som jeg svarte en over her, så har far faktisk rett på 37 uker etter de nye reglene, og han kan utsette resten av perioden sin om han tar ut seks uker sammenhengende med foreldrepenger. Skal du imidlertid få fødselsstipend for disse 6 ukene han er hjemme må uttaket hans være gradert, og du må være i fullt studie. Etter disse 6 ukene kan vel du fortsette permisjonen din om du vil, mens han arbeider fulltid. Så kan han ta ut de resterende 31 ukene når det passer ham/dere. Det er i alle fall slik jeg har oppfattet regelverket...

Skrevet

Takk for svar. Det er virkelig forvirrende fortsatt det her...

Hvis jeg søker permisjon fra studiet i et år, men f.eks i sommerferien ikke har permisjon og mannen går ut 6 uker da. Så betyr det at jeg kan ta alle 42 og ha ta 37 (eller 31 som er igjen) etter mine er ferdige hvis han tar det gradert?

Fortsatt er ikke dette helt klart for meg. Er det noen steder det står i klartekst? Vært inne på bade nav og lånekassen uten at det er forklart ordentlig.

Takknemlig for flere svar

Skrevet

Som jeg har forstått det så mister han uker fortløpende fra og med 13. uke etter fødselen. Så om han da venter til i sommerferien med å ta ut de 6 ukene han har, vil han ha mistet så mange uker av sin permisjon som tilsvarer perioden fra og med 13. uke etter fødselen til sommerferien.

La meg klargjøre med et eksempel, og for enkelthetens skyld la oss si at du føder 1. januar.

Hvis jeg har forstått det riktig begynner hans permisjon dermed å "løpe" fra og med 26. mars. (Etter 12 uker etter fødsel.) Hvis han da ønsker å ta ut de 6 ukene første fra og med (for enkelthetens skyld igjen) 2. juli, så har han allerede mistet 14 uker. (Differansen mellom 26. mars og 2. juli. Er du med?) Dette må trekkes fra hans permisjon på 37 uker.

Tror uansett at du ville ha hatt problem med å la han ta ut foreldrepenger når du har ferie, siden det er krav om at du må være i jobb eller i fullt studie når han tar ut foreldrepenger. (Dette gjelder selv om du ikke har rett på foreldrepenger selv.)

Vil dere ha mest ut av tiden deres så er det derfor lurt at du går ut av permisjonen din i 6 uker fra og med 13. uke etter fødselen, om du har mulighet til det. For Lånekassen spiller det ellers ingen rolle om du har permisjon eller ikke, for foreldrestipendet får du uansett. (Det eneste de bryr seg om er at han også ikke er hjemme på fulltid mens du får foreldrestipend.)

Håper jeg klarte å forklare det.. Etter en skikkelig dårlig natts søvn i natt er jeg ikke helt klar i hodet.. :/

Skrevet

Forresten: Det er bare de 6 ukene mens de fortsatt får foreldrestipend som må taes ut gradert. De resterende 31 kan han ta ut som han vil.

(Og det jeg nevner om 37 uker gjelder om han velger 100 dekning med lønn. Han kan velge 80% og få ytterligere 10 uker...)

Håper jeg ikke har gitt noen noe feilinformasjon nå, forresten! Papirjungelen er vill, og det kan jo hende jeg også får meg noen overraskelser på veien...

Skrevet

Igjen tusen takk for svar. Det virker jo nesten for godt til å være sant :) Men det er kanskje derfor det kalles smutthull også...

Skrevet

Romeren: Virker som du har fått med deg litt, så nå må jeg bare spørre for ble forvirra selv -

I min situasjon hvor jeg går ut i studier 6 uker etter fødsel, er det da slik at min samboer må ta gradert uttak i 6 uker, og f.o.m 13 uke kan ta 100% permisjon fra jobben i de resterende 31 ukene?

Eller er det slik at han må jobbe gradert hele veien :/ ?

Skrevet

Nei, Lånekassen stiller krav om at han tar gradert uttak i hele perioden du får foreldrestipend fra dem, om han ønsker å være hjemme i denne perioden. Det er eventuelt etter at denne "foreldrestipend-perioden" han kan gjøre med permisjonen sin som han vil.

Enig at det nesten virker "for godt til å være sant", og som jeg har sagt: Det kan hende det er det også! Så ta dere en telefon til NAV dere også, og hør om dere får en annen beskjed! (Og si gjerne fra her på dette forumet om dere gjør det! Greit å vite... ;)) Men dere kan jo selvfølgelig ikke spørre NAV om Lånekassens regelverk. Legger derfor ved denne brosjyren som skulle sammenfatte det meste: http://www.lanekassen.no/upload/PDF-brosjyrer/2009/Gravid_2009_2010.pdf

Skrevet

ang det siste du skriver Romeren så sjekket jeg og hvis far tar gradert uttak så vil mor få stipend og ikke lån:D

Skrevet

Jupp det visste jeg.. hele lånet blir omgjort til stipend, når du sender inn fødselsattest til lånekassen om at barnet er født gjør de det om i inntil 44 uker..

Skrevet

jeg skal gjøre det samme som deg. far har nå rett til 37 uker permisjon etter nye regler 1 juli. forutsetningen er at du må være i minimum 75% jobb eller studier. de første 6 ukene er forbeholdt deg etter fødsel. far må redusere stillingen sin litt, ikke så mye, men tror han kan jobbe ca 80 % samtidig å motta penger fra nav. de 37 ukene blir utregnet etter hans inntekt, det kan du lett rekne ut, summen blir brutto, dette er ikke skattefritt.

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...