Gå til innhold

Spm ang lånekassa, fedrekvote, foreldrepenger....

Gravidstudent78

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har forsøkt og lest litt om smutthullet her og div, men noe er fortsatt ikke helt klart for meg. Håper noen kan hjelpe.

Jeg er fulltidsstudent på årsstudium (ja, rekker og gå i 6 mnd), far i full jobb.

Jeg har forstått at jeg kan få penger fra lånekassa i 44 uker og engangsstønad fra NAV. MEn hva med far? Kan han ta ut 29 uker med gradert utbetaling (eller hva det nå her, at han jobber f.eks 20%) etter mine 44 da jeg er i gang i studiet mitt igjen? Eller må jeg gå tilbake i studiet etter 6 uker, mens han tar den permisjonen på 29?

Altså kan vi begge ta permisjon eller kun en av oss....

Håper noen kan hjelpe!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg har forstått må du gå på skolen mens han er hjemme, det er hele poenget deres med støtte.. Et sted leste jeg at far må begynne permisjonen f.o.m 6 uker etter fødsel, og et annet sted leste jeg 12 uker, så ble litt forvirret selv.

Det vi har gjort er at far tar ut permisjonen sin 6 uker etter fødsel, og jeg har skrevet meg over på nettstudiet slik at vi begge kan være hjemme :) Jeg vil fortsatt studere da, men er mer fleksibel enn oppmøte på skolen!

Skrevet

Hei, som jeg svarte en over her, så har far faktisk rett på 37 uker etter de nye reglene, og han kan utsette resten av perioden sin om han tar ut seks uker sammenhengende med foreldrepenger. Skal du imidlertid få fødselsstipend for disse 6 ukene han er hjemme må uttaket hans være gradert, og du må være i fullt studie. Etter disse 6 ukene kan vel du fortsette permisjonen din om du vil, mens han arbeider fulltid. Så kan han ta ut de resterende 31 ukene når det passer ham/dere. Det er i alle fall slik jeg har oppfattet regelverket...

Skrevet

Takk for svar. Det er virkelig forvirrende fortsatt det her...