Gå til innhold

Jeg er redd:(

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ta kir.abort på tirsdag er 9+3. Glemte pillen 1. gang. Har 4(18,14,4 og3) fra før gift m verdens beste mann:) og skal begynne å studere til høsten. Har nå tenkt og fundert i flere dager. Trodde ALDRI at j skulle ta abort. Har lest en del innlegg her i forumet om komplikasjoner osv og blitt enda mer skremt. Er det noen som vet hvor mange % som opplever komplikasjoner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg trodde heller aldri at jeg skulle ta abort, men for noen mnd siden tok jeg kirurgisk abort på ahus. Sett bort ifra alt det følelsmessige var det ingen problemer! Du får narkose, sovner, de gjør det de skal og du blir vekt. Godt tatt vare på ble jeg og, til tross for at jeg var en liten hysterisk galning der inne...

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for et svar:) Det hjelper å høre at andre også er hysteriske. Hvordan har tiden etter vært? tenker da på smerter? Har 2 små hjemme som skal ha full oppmerksomhet når de er våkne:)

Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å huske de første dagene, og jeg lå på soffaen, blødde så inntenst at jeg hadde håndkleder under meg første dagen. Tror ikke det var sån kjempe smertefult, men soffaen, og tårene,angeren osv var alt jeg hadde i en ukes tid... kroppen kom seg ikke opp uansett hvor mye jeg ville. Kan jo hende det var vondt, men ikke så vondt at det andre ikke kunne overskygge... Mannen måtte nok ta begge ungene i en ukes tid, mammaen hadde falt i en slags transe...

nei, huff. Skal jo ikke skrive om alt det egentlig, men som sagt husker ikke noen spessielle smerter uten om dag en. Da var det både narkosen og smertene som holdt meg liggendes...

Skrevet

Hei HI

Jeg tok abort for noen år siden, pga helsa (fikk blodpropp i lunga etter KS med mitt tredje og siste barn) og pga en totalt egnet BF(Ikke mine andre barns far). Det gikk veldig fint, jeg var, og er fortsatt 100% overbevist om at det var det riktige valget, spesielt overfor de ungene jeg hadde fra før. Hadde ganske lite smerter etterpå, og har aldri angret, dette skjedde for snart 9 år siden. Hadde aldri trodd at jeg skulle havne i en sånn situasjon, men ble gravid med prevensjon, og siden jeg har fått forbud fra legen min om flere barn, så hadde jeg ikke store valget.Har ikke hatt noen komplikasjoner i ettertid, men har byttet til ny prevensjon, og ny samboer.

Hentet fra nettdoktoren ang komplikasjoner:

Hvilke komplikasjoner er knyttet til et abortinngrep (foretatt før 12.uke)?

Det er færrest komplikasjoner når inngrepet foretas i 8.-10. graviditetsuke.

De vanligste komplikasjonene (ca. fem til ti prosent av alle inngrep) er:

Blødning :

Etter inngrepet vil du blø i et par dager. Heretter avtar blødningen i løpet av et par uker. Menstruasjonen vil oftest komme tilbake i løpet av fem -seks uker. Hvis du i dagene etter inngrepet blør kraftigere enn ved en menstruasjon, kan det skyldes en ufullstendig tømming av livmoren. Dette krever nærmere undersøkelse hos lege.

Underlivsbetennelse:

Hvis du får illeluktende utflod, feber og underlivssmerter, må du kontakte lege. Betennelsen skyldes at livmoren ikke er tømt ordentlig, eller at det er innført bakterier i livmorhulen i forbindelse med inngrepet. Betennelsen behandles med antibiotika. Hvis det er rester igjen i livmoren, kan det bli nødvendig med en ny utskraping. Man skal unngå badekar og svømmebasseng, samt samleie inntil blødningen er opphørt. På denne måten reduserer man selv risikoen for å få underlivsbetennelse.

Smerter:

Det er normalt å ha lette smerter over symfysen i de første døgnene. Hvis smertene ikke forsvinner ved bruk av reseptfri smertestillende medisin, skal du kontakte en lege.

De sjeldnere komplikasjoner (ca. en halv prosent av alle inngrep) er:

Punktering av livmoren:

I forbindelse med utvidelsen av livmormunnen eller ved innførelsen av abortsuget, kan man komme til å stikke hull på livmoren. Hvis legen får mistanke om dette, avbrytes inngrepet og man blitt liggende til observasjon på sykehuset i et døgns tid.

Som du ser så er alvorlige komplikasjoner sjeldne...

Lykke til, du har tenkt nøye gjennom dette, stol på at du har tatt det rette valget for deg og din familie...

Skrevet

Takk for fine svar. Jeg er 100% sikker på at valget er riktig men følelsene er i kaos allikevel:( Tenker på hvor heldig jeg er som har 4 friske og glade barn. Jeg vil at de skal slippe å få en utslitt mor pga bekkenløsning og at hun er utslitt. Håper det går bra imorgen .)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...