Gå til innhold

Hva veier barna som er ca 22-24 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt oppbrakt. Min på 23 mnd er knappe 10 kg og har kun gått opp 1 kg på de siste 8 mnd. Jeg ser jo at det er alt for lite, men jeg får ikke i han mer mat:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er humøret og avføringa normal?

Jenta vår er berre 21 mnd, men eg svarer likevel. Ho har akkurat bikka 10kg, har gått opp ca 700g dei siste 11 mnd.

Frå 10 til 17 mnd gjekk ho opp i underkant av 200g. Ho var i tillegg grinete og hadde laus avføring. Det gjekk etter kvart over til signalgul diaré, som fekk legen til å foreslå melkefri diett. Dei tre mnd som har gått sidan ho slutta med melk har ho lagt på seg 500g, og har ikkje diaré lenger, så det var nok melka som var syndaren.

Mellom 1 og 2 år skal dei visst legge på seg mellom 30 og 60g i veka dvs mellom ca 1,3 og 2,6kg på 10 mnd. Eg vil påstå at 300g mindre ikkje er alarmerande viss ungen er i bra form, dei veks ofte i rykk og napp. Men eg ville tatt det opp med helsesøster på 2-årskontrollen (eller fått ein time før det viss du er bekymra, eller barnet ikkje er i form).

Du kan sjølvsagt prøve å stappe litt ekstra kalorier i barnet så lange, ha godt med smør på skjeva, litt olje i middagen, lett i staden for skumma melk, osv. Ikkje velg magre produkt i det heile tatt.

Lykke til!

Skrevet

22 mndr, ca 13 kg. Jente.

Skrevet

10,8 kg 22 mnd

Var bitte ,bitte liten ved fødsel da.

Skrevet

Synes ikke det hørtes så galt ut jeg. Min er frisk, født til termin og var 2,9 kg. Nå er hun 22,5 mnd og veier 11 kg. Har bare gått opp 1 kg på et år hun også, men jeg ser ikke noe galt i det.

Som sagt over her så vokser i de i rykk og napp og man må se mer på helheten enn på grammene. Er barnet friskt og aktivt og utvikler seg som det skal så er det ingen fare om det er litt lettere enn gjennomsnittet. Det er jo ikke naturlig at vi alle ligger midt i normalområdet, og det samme gjelder for barna. Noen er små og andre er store.

Skrevet

Gutten min blir 2 år neste uke og veier ca 13,5 - 14 kilo. Spiser mye, men er også veldig aktiv. Tror han har høy forbrenning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...