Gå til innhold

Første legetime og uke 8

Tinker70

Anbefalte innlegg

I dag var jeg endelig på første legetime, men jeg ble jo litt skuffet da, når jeg selv må fortelle min fastlege at jeg må henvises i forhold til DUO-test pga alder, og hun ikke visste hvor den henvisningen skulle engang..... Hun sendte en samlet henvisning til SØF vedr UL og evt andre ting de måtte ønske pga alder. I utgangspunktet mente hun at UL ikke skulle skje for mitt vedkommende før uke 18, kanskje noe før fordi jeg har brukt pergotime.

Når det gjelder pergotime, gikk jeg kun på en kur, og ble gravid omtrent 2 mnd etter avsluttet kur, så denne vil vel ikke hatt noen effekt mer?

Fikk videre beskjed om å skaffe meg jordmor selv som jeg skulle gå til; annenhver gang hos fastlege og jordmor. Nå er det mange år siden jeg var gravid sist, ca 13 år... og jeg måtte ikke ordne jordmor selv den gangen, og jeg kunne også velge om jeg ville gå til jordmor eller ikke, men mulig ting har endret seg siden da ;-)

Er fremdeles i dårlig form og humøret er langt nede.... klarer liksom ikke glede meg over noe, og skammer meg for det. I dag kunne jeg ha gitt bort bikkjene gratis også... de hadde kun vært hjemme alene i to timer, og den yngste hadde da klart å ligge og grise ned hele sofaen ved å tygge istykker et eple, en penn, noen sukkertøy og dratt en haug med bøss og dritt rundt hele sofaen..... jeg kjenner at jeg ikke er romslig i forhold til slike ting mer ;-) buhuuu

Fortsetter under...

Hei Tinker70,

Skjønner godt at du blir litt frustrert av å møte en lege som du må opplyse om hva du har krav på. Jeg følte det samme da jeg var hos min lege. Men, kanskje det er fordi vi er blitt så mye mer bevisste selv at vi kommer dem litt i forkjøpet? Jeg sa til legen min at jeg ønsket duotest, så da skrev hun det ned på en rekvisisjon til sykehuset. Men, i forbindelse med bytting av noen timer, så ringte jeg til Riksen, og da sa hun som jeg snakket med der med en gang jeg sa fødselsdatoen min at jeg var så "gammel" at jeg skulle inn til ekstra veiledning. Så, dersom legen din ikke hadde fanget det opp, vil jeg tro at sykehuset du tilhører ville ha gjort det.

Nå er det ikke fullt så lenge siden jeg var gravid sist, og har ennå ikke snakket med legen min om hvordan jeg skal gjøre det med fremtidige kontroller i dette svangerskapet (håper at jeg kan få tatt alt på Riksen), men sist så var det slik at jeg kunne velge selv om jeg ville gå til lege eller jordmor, tror at det er slik fremdeles. Jeg skaffet jordmor selv ved å ta kontakt med helsestasjonen her jeg bor (dvs. jeg byttet til Riksen etterhvert), men kanskje var det bare fordi jeg var så ivrig og ville snakke med en jordmor så fort som mulig?

Selv den minste ting kan gi store utslag, og skjønner at det som hundene gjorde kan få det til å klikke. Men, håper humøret ditt er blitt bedre nå og hundene tilgitt. Svinger fort nå som vi er gravide :-)

Håper du får fornuftige svar fra sykehuset og får tatt de undersøkelsene som du ønsker. Jeg ville evt. ha tatt direkte kontakt med sykehuset. Jeg synes i hvertfall at det har vært enklere å ha direkte dialog med sykehuset, enn via legen.

Takk for hyggelig svar :-)

Joda, hundene er nesten tilgitt ;-) men jeg sliter litt med dem om dagen for jeg synes de lukter så ILLE!!! og jeg får dårlig samvittighet.... har to labbetusser, den ene med mye pels, den andre barbert.... de elsker jo å hoppe ute på gården her i all slags dritt ;-) og nesen min er overømfintlig om dagen-....... jeg bor på småbruk med hester, høner, geiter og hunder, samt en katt.... men det er faktisk bare hundene og hønene jeg sliter veldig med lukten på.

Når det gjelder sykehuset skal jeg ta kontakt med dem selv, det var et godt tips. Jeg vil gjerne få tatt den DUO-testen og i forkant av den skal man vel også få genetisk veiledning?

Nå har jeg for noen uker siden byttet fastlege, men denne er ikke aktiv før 1. august, derfor måtte jeg benytte meg av time hos tidligere fastlege i dag (hun er jo i prinsippet min fastlege fram til 1. august). Men nå har jeg jo fått ny time hos den gamle legen til GU den 12. august. Hvordan skal jeg løse dette? Jeg har liten lyst til å ha fler samtaler med henne, derfor har jeg byttet lege. Hun er meget spesiell, og husker aldri noe fra gang til gang, så man føler seg litt lite ivaretatt hos henne.

Skal jeg bare bestille time hos ny fastlege og avbestille den jeg har fått hos gamle legen mon tro?

hei igjen,

Hvis du ikke er noe fornøyd med din fastlege, og du nå har fått byttet, ville jeg ha kontaktet den nye legen med en gang for å høre om du kan få time dit snarest. Hvis dette går i orden, ville jeg ha kansellert timen den 12. august.

Mye bedre å fortsette hos ny lege, i stedet for å gå til hun som du er misfornøyd med, og fra august så skal det jo være en annen lege som er din fastlege, så jeg mener det er helt legitimt å be om ny time hos denne legen.

Ønsker deg lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...