Gå til innhold

Hjelp, vaksinering av lille gullet. Skal-skal ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hva skal en gjøre?

Jeg er vel som de fleste andre redd. Redd for å gjøre noe annet enn alle andre, redd for å gjøre noe annet enn myndighetene sier vi skal gjøre.

Jeg er pappa til ei tre uker gammel nydelig lita frøken. Jeg og min kjære partner skal snart begynne vår diskusjon vedrørende vaksine eller ikke. Vi er begge i tvil. Vi har ikke lyst til å vaksinere jenta vår, men vi er jo så redde for å velge feil. Myndighetene sier jo hva man skal gjøre og at vi til og med er pliktige overfor samfunnet.....

Er det noen der ute som har linker til stoff om dette? Stoff som kan hjelpe oss å velge rett...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å lese deg opp selv, feks vha boka "hva er sannheten om vaksiner" og foreta et selvstendig valg.

Det er ca 3000 i hvert årskull som ikke vaksinerer, dette betyr grovt regnet at det er ca 45000 uvaksinerte i alderen 0-15 år. I tillegg kommer alle de som ikke revaksinerer seg som voksen. Dette illustrerer at det er mange uvaksinerte rundt oss. Vi valgte å ikke vaksinere våre barn og er meget fornøyd med det. De er langt friskere enn oss foreldre som barn, ingen gjentatte medisinkrevende infeksjoner, ingen allergi, ingen matintoleranse etc.

Jeg frykter store mørketall når det gjelder død og skader av vaksiner. Myndighetene ser ut til å legge store ressurser i å benekte sammenhenger mellom skader og vaksiner og mange må kjempe i flere tiår for å få oppreising, og mange vet ikke en gang at deres helseproblemer kan skyldes vaksiner med sine manipulerte mikroorganismer og giftstoffer da vi ikke får vite slikt på helsestasjonene. Ansvaret for dette bør ligge hos FHI.

Her er endelig en norsk lege som er etisk og moralsk nok til å skrive mer balansert om vaksiner:

http://www.arendalhelsesenter.no/artikler/artikler.htm

Håper dette kan være til hjelp, men som sagt les og tenk selv, Fhi har etter mitt skjønn ikke gjort jobben sin med å lære opp helsestasjonene til å gi oss tilstrekkelig og riktig informasjon.

Skrevet

Vi har valgt å kutte ut Prevenar og MMR. Rubella (røde hunder) er jo bare farlig for foster. Og jeg regner med at det er en stund til frøkna blir kjønnsmoden. Kusma er heller ikke særlig big deal.

Alt av vaksiner kan feks utsettes. Vi hadde utsatt trippelvaksina og, hvis det ikke var for kikhosteepidemi i nabolaget, og en forestående reise til sør-Europa. Nestemann får trippel når han/hun er minst 6 mnd. Kanskje et år.

Det er noe som kalles intelligent vaksinasjon. Jeg har lært mye av å snakke med en mor med vaksineskadet barn. Gi aldri paracet samtidig med vaksine. Gjentatte antibiotikakurer og vaksine er en dårlig kombinasjon. Det er også mageproblemer og vaksine. Og ungen må aldri aldri være syk (selv ikke småforkjøla) når dere setter vaksine. Premature bør ikke vaksineres så tidlig. Men selvsagt, dette er ikke noe staten sier. Ikke helsesøster heller.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Vi valgte tilslutt å ikke vaksinere, eller iallefall la vesla bli etpar år først. Det kjennes så god nå etter 3 mnd ktr å ha avstått. Helsesøster kom med sine argumenter og prøvde å tenne frykten i oss. Vi har lest mye og tatt vårt valg. Tenk at velsa kunne få reise hjem uten alle de døde sykdommene og støttestoffene i kroppen.

Vi var på gruppe 3 mnd kontroll, og ingen av de andre foreldrene avsto fra vaksinen. Ingen av de andre visste noe som helst om vaksine. Det er litt rart for vi har fått høre ting som at folk som ikke vaksinerer er fundemenatlister, ekstreme og snevre. Og så satt vi der som de eneste som visste noe som helst om vaksine. Det er underlig at vi er de sære, vi som har kjempa hardt for å tilegne oss kunnskap i en jungel av synsing- både for og imot.

Det er vel og litt av sakens kjerne, -at det ikke bare er enten eller, men både og når det gjelder fordeler og ulemper.

Men kunnskapen til de vi var sammen med på kontroll var utrolig..ingenting..

Det satt til og med en dame med et betydelig prematurt barn der, og jeg tenkte i mitt stille sinn om hun ikke hadde noen instinkter? Sprøytene var jo like store i volum som barnets underarm. Det er mye volum og stoffer inn i en liten kropp det...en uferdig kropp....

Skrevet

Der kjente jeg meg igjen. Å sitte på helsestasjonen og forsiktig fremme tanker og spørsmål som jeg ikke får svar på. Og alle rundt som ikke aner at dette er et valg, og ikke en plikt. Helsesøster visste mindre enn meg og holdt FHI-brosjyren foran seg som et skjold.

Skremmende få setter seg inn i hva vi faktisk sier ja til. Lykke til med videre valg. Men vi blir flere for hvert år. Og nå begynner mange å rynke på nesen av FHI generelt. Endelig!

Dere vil ikke bare ha spart den lille kroppen for vaksine(over)dosene, - snart vil dere få se et barn som ikke bare er friskere enn de fleste rundt seg, men også mindre plaget av snue/influensa/forkjølelser/ørebetennelser og alle de typiske barnehageplagene alle varsler dere om som "helt normalt".

Hilsen mamma til tre uvaksinerte gutter (15,13 og 5 år). Og allergi- og astmafrie også. Bare for å ha nevnt det.

:-)

• 4 uker senere...
Skrevet

hehe, er det du som er forfatteren??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...