Gå til innhold

Fødsel etter 2 KS! Sykehuset Buskerud??

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg har hatt 2 ks hvor det første var haste og nr 2 var planlagt. med nr 2 måtte jeg tvinge igjennom ks pga skrekk fra første fødsel.

Jeg fikk da beskjed om at etter 2 ks, vil det automatisk bli ks igjen. jeg angrer på forrige beslutning og vil føde vanlig nå.

Er det noen som vet hvordan sånne regler blir praktisert nå?jeg vet at mange sykehus latt kvinner prøve føde vanlig 3.gang.

Hvor strenge er de på sykehuset buskerud???

Fortsetter under...

Jeg har òg hatt to ks, først haste og så et planlagt. Jordmor sendte hensvisning til sykehuset nå tredje gang.

Da jeg kom inn på samtale fikk jeg beskjed om at denne gangen kunne jeg selv velge om jeg ville ha planlagt ks eller vaginal fødsel. Dette er Haukeland Sykehus.

Legen jeg snakka med sa at de tidligere praktiserte automatisk ks etter at en hadde hatt to ks, men at de nå ikke gjorde dette. Han sa at deres erfaringer tilsa at risikoen for at noe skulle gå galt under vaginal fødsel var liten, men at det var opp til den fødene å velge. Han sa og at å velge ks i denne situasjonen var et forståelig valg.

Jeg valgte planlagt ks denne gangen også.

Så vidt jeg vet er det BARE Haukeland her i Norge (og muligens i VERDEN!!!) som i det hele tatt vurderer vaginal forløsning etter 2 KS. Ut i fra alt jeg hare lest så er det store riskomementer ved en evt. vaginsl fødsdel etter 2 KS. I USA er det en "gruppe" som kaller seg VBAC (= Vagianl Birth After Cesarian) - og de snakker litt om det å ha vagial fødsel SELV etter 2 KS - men de er "grønne", if you see what I mean...

Å selv ønske/velge vaginal fødsel etter 2 KS anses ikke for TRYGT.

Og TRYGGHET for barnet bør vel veie tyngre enn eget ønske om vaginal fødsel...?

Flott! takk skal du ha mammalure. Det hjelper å vite at jeg kanskje fortsatt har et valg. Om legene selv forteller meg det samme som deg,så velger jeg å tro de. Vet at det er flere sykehus som praktiserer dette nå, lurte bare på om SB var et av de. Flott at Haukeland har erfart positive fødsler etter 2 ks.

:D

vet ikke helt hvem Mammalure har snakket med der oppe på Haukeland. Men overlegen Per Bjørndal ,som planlegger alle fødsler på Haukeland sykehus,har sakt til meg etter 2 keisersnitt når jeg var inne og hadde samtale med ham,at det blir keisersnitt automatisk etter 2 keisersnitt,p.g.a livmoren er svak og man kan revne. Jeg har også fått dette skriftelig fra overlegen Per Bjørndal fra Haukeland sykehus. det må være noe misforståelse her også, man får ikke lov og prøve engang etter 2 keisersnitt . så tror nok at du tok feil der .

Annonse

Jeg var hos lege i dag. Han fortalte meg at for noen få år siden hadde det vært uaktuelt å spørre engang. men nå har de endret litt på dette. noen er mer forsiktig enn andre, men dette er noe som blir mer og mer vanlig.. selv om vi får forskjellige beskjeder er ikke det dermed sagt man tar feil! jeg leste også her i fjor at det var ei som hadde født vanlig etter 2 ks..det gikk kjempefint!

men siden dette blir gjort forskjellig fra sted til sted, så får jeg ikke noe ordentlig svar før jeg kommer i kontakt med sykehuset buskerud. legen jeg var hos er privat lege på st.joseph gyn, han har vært fødsellege i maaange år.

Jeg husker ikke navnet på legen jeg hadde samtalen med. Men dette var i nå i juni -09, det var også med en turnuslege på samtalen. Det er kanskje endringer siden du snakket med den overlegen.

Det var iallefall ingen misforståelser..... Han sa jeg kunne føde vaginalet etter to ks, dersom jeg ville det. Synes forresten du er ganske arrogant, skulle tro du var med på samtalen siden du kan hevde at jeg tar feil....

mange år siden? Hallo,var jo nettopp på samtalen ang.planlagt keisersnitt. Overlege Per Bjørndal er jo hovedperson på KK,og alle legene spør jo ham hvordan skal fødselen bli og sånn. Han planlegger jo fødsler og sier ja eller nei til keisersnitt og sånn. Jeg er ikke arrogant i det heletatt,men synest at det er rart at de sier så forskjellige ting til hver enkel person som skal føde på Haukeland. Først er de streng med keisersnitt, og tvinger deg til vanlig fødsel uansett ka grunn man har,og så er det nå dette at man kan plutselig føde normalt etter keisersnitt. rart synest jeg. tenkte ikke og være på noe måte frekk ,og jeg får ikke noe ut av det om man vil føde normalt nå eller ikke etter 2 keisersnitt. Jeg ville jo selfølgelig føde normalt nå,men fikk klar svar nei. det blir planlagt keisersnitt. Synest at det er useriøst at man kan ikke velge selv,og at de sier så mye forskjellige ting til hver enkelt gravide her i Bergen.

Det ser ut til at det er forskjellig praksis fra sykehus til sykehus.

Hvilken risiko har dere fått oppgitt for livmorruptur etter 2 keisersnitt?

Hvilken overlevelsesprosent for babyen har dere fått oppgitt ved livmorruptur?

• 1 måned senere...

Hei!

Etter mitt 2 KS sa en overlege på Haukeland sykehus at jeg måtte ta KS hvis jeg ville ha flere barnJeg er nå gravid med mitt 3 barn, og avr i går på samtale. Det ble det opplyst at det beste for barnet ville være en vaginal fødsel. Jeg stilte meg kritisk til dette på bakgrunn av hva jeg tidligere var blitt fortalt, men legen forsikret meg om at risikoen var liten. Dette til tross for at barna mine har vært neste 5 kg.

Jeg er nå kjempe forvirret, og vet ikke helt hva jeg skal tro.

Noen erfaringer?

Annonse

Be om en "2nd. opinion" hos en annen gynekolog, enten en utenfor sykehuset eller kontakt legen du snakket med sist . Jeg er temmelig sikker på at Gynekologforeningen ikke anbefaler vaginal fødsel etter 2 keisersnitt.

Spør spesifikkt hvilken risko du løper for:

- Livmorruptur (jeg har fått oppgitt at risikoen etter 1 keisersnitt er 0,5 til 1%, mens etter 2 keisersnitt har jeg bare fått oppgitt "høyere")

- Ved livmorruptur: hvilke komplikasjoner for mor og hvilken risiko for de forskjellige komplikasjonene.

- Ved livmorruptur: hva er overlevelsesprosenten til babyen. Hvilke komplikasjoner kan oppstå for babyen. (jeg har fått oppgitt 20% dødelighet)

AKKURAT...!!! pasienten SELV bestemmer... legen gir råd, og pasienten burde følge den. om legene gir forskjellige råd, så ikke diss damene her. di har råd etter legene, og har helt sikkert grunner til å opplyse det de gjør!

dere som svarer så koselig og arrogant her burde opplyse om de er praktiserende leger eller ikke! dette er noe som skaper mer forvirring. noen får forskjellig svar en deg vettu, husk det når du svarer en fortvilet hormonell dame!!

kan vel ikke diskutere dette når man ikke selv har peil vel... jeg tipper også at dette er noe som blir innført først på de "større sykehusene" der de har mer personel.. husk at ks uansett er risikofødsel..noen sykehus gjør ikke det engang!!! Lykke til! Vaginal fødsel er best for barnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...