Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #1 Skrevet 30. juli 2009 Jeg har en liten jente på 5 uker som gulper noe helt vanvittig.. Når jeg legger henne til brystet spiser hun iherdig.. har prøvd å avbryte henne for rap og gulp (råd fra helsesøster).. Da kommer det først en rap påfulgt av en voldsom gulp. Gulpet er stort sett ren melk med litt hvitt innimellom.. Hun holder på sånn i ca to timer etter hvert måltid.. Hun er også kjempeurolig.. Prøver jeg og legge henne ned blir hun urolig med en gang og gulper ennå mer.. Kommer hvertfall 5-6 "våte" gulp før den "normale" litt tykke gulpen kommer.. Hva gjør jeg med dette??Flere som har erfaring?? Må nevnes at hun legger bra på seg.. (500g på to uker).. Er så utrolig frustrerende dette. Kan jo ikke ta henne med noen steder for hun gulper jo ned alt som er.. Det ødelegger også hele ammestunden for meg for jeg vet at dette kommer til å skje etter hver amming..
Emblaa Skrevet 30. juli 2009 #2 Skrevet 30. juli 2009 Kan det være refluks? Vår sønn hadde det og la dårlig på seg. Han gulpa vel mellom fem og femten ganger til hvert måltid, og fikk stilt diagnosen altfor sent. Burde ha vært henvist til barnelege mye tidligere. Det finnes en morsmelkerstatning som funker bra på refluks, og det går, så vidt jeg har skjønt, an å gi bittelitt av denne før amming. Melkeallergi kan gjøre at babyen gulper masse, men det må du nesten teste ut. I vårt tilfelle var det refluks og melke(protein)allergi, slik at jeg måtte kutte ut alle matvarer med melk i i kostholdet mitt. Da blei storebror mye bedre av gulpinga. I mange måneder turte jeg ikke å gå ut uten to ekstra ammetopper til meg selv i stelleveska, og en mengde klesskift til han. Aner ikke hvor mange gulpekluter som til enhver tid var i bruk, men det var mange! Det går seg nok til, men be om henvisning til barnelege dersom det er ille. Dersom helsesøster hevder at gulpespruten må stå gjennom rommet for at det skal være refluks, så bestrid ho på dette. Vi fikk beskjed om at det ikke var refluks, fordi han ikke sprutgulpa flere meter unna der vi stod, men det stemte ikke, ifølge barnelegen. Storebror gulpa gradvis mindre, og fra atten måneders alder har han ikke gulpa/kasta opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå