Liv-mora Skrevet 30. juli 2009 #1 Skrevet 30. juli 2009 Min kastrerte hannkatt på to år er livredd unger, har jeg oppdaget. Og det bekymrer meg når jeg er en dag over termin, og venter vår førstefødte når som helst. Det slo meg først når vår halvannet år gamle nevø var på besøk hos oss. Jeg så ikke katta omtrent hele helga, og naboungene skyr han som pesten. (Kanskje ikke rart, de løper etter ham og roper voff-voff).. Når han hører barnegråt på tv, spisser han ørene og virker redd. Hvordan skal dette gå når vi tar sønnen vår med hjem? Er det noen som har erfaringer med katt og baby? I mine optimistiske stunder tenker jeg at han kommer til å bli vant til ungen vår fra han er liten og ufarlig nyfødt, mens andre ganger tenker jeg at dette er et vanskelig tilfelle.. derfor, alle gode råd tas i mot med takk.
Mamma til mia og knøtt i magen Skrevet 30. juli 2009 #2 Skrevet 30. juli 2009 Det høres ut som min katt det der. Da vi kom hjem fra sykehuset med datteren vår for 3 år siden, så forsvant han under et bord eller i 2 etasje så fort hun lagde en liten lyd. Han var rett og slett livredd, tok halen mellom beina og løp. Men i dag er de to gode venner. Datteren vår er veldig snill med han, og han går frivillig bort til henne for å kose. Han brukte en ukes tid på å bli vant til lydene hun lagde og siden har han ikke vist tegn til redsel i det hele tatt. Dette gjelder da kun henne, andre barn er han ikke glad i.
Trultemor73 Skrevet 30. juli 2009 #3 Skrevet 30. juli 2009 Hei! Katten vår var også slik. Den freste og klorte etter alle barna som var på besøk hos oss. Var det voksne som kom på besøk, så gjemte den seg og klorte de om de prøvde å kose henne. Litt flaut synes jeg det var. Var veldig skepiske når jeg gikk gravid med førstemann. Katten vår var da 4 år. Da jeg kom hjem med babyen (som da gråt litt), begynte katten vår å hyle. Vi lot henne få se på babyen. Etter det virket det som om katten vår bare ville passe på babyen. Passet på utenfor soverommet hennes og laget lyder når babyen våknet. Katten vår er nå blitt 12 år og er kjempesnill mot jentene mine. Den har også blitt kjempesnill mot besøkende også. Våres katt har forandret seg veldig. Katter er sikkert like forskjellige som oss mennesker. Jeg ble ihverfall positivt overrasket over våres. Lykke, lykke til.
Tweak Skrevet 30. juli 2009 #4 Skrevet 30. juli 2009 Katten vår også hater unger... Voksne går helt fint, der koser hun med de fleste. Men det er noe med de ungene som krabber eller løper og lager høye lyder, det skremmer henne og jeg er redd for at hun kan komme til å klore de som kommer for nær. Så om unger kommer på besøk så slipper vi henne enten ut eller inn på soverommet der hun får være i fred. Og om hun skal ha mat så tar vi gjerne ungen i hånden og lar ungen gi henne mat. Da får barnet klappe litt sånn at barnet er fornøyd (de har jo så lyst til å leke med katten!) og katten er fornøyd (matvrak...). Men jeg tror at hun vil reagere annerledes på en baby som er her hele tiden og vokser til. Jeg håper i allefall det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå