Gå til innhold

Flere med svingende melkeproduksjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 3 mnd som synes ammingen begynner å bli frustrerende. Melkemengden min varierer så mye. Noen dager har jeg rikelig melk slik at poden blir raskt god og mett. Andre dager er brystene slunkne, blir fort tomme og han blir utilpass. På disse dagene sover han også ennå dårligere på natta.

Nå mener jeg ikke de vanlige økedagene, for jeg merker at jeg har lite melk.

Andre som har hatt det slik? Gode råd? Begynner å bli fristende å gi tillegg på dagene da jeg har lite melk, men da er det vel fare for at produksjonen går ytterligere ned..

Må legge til at han hittil har hatt god vektøkning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan også nevne at jeg prøver å håndmelke/pumpe for å få til et lite lager med melk, men vanskelig siden produksjonen svinger og han da noen dager ender med å ikke få nok, slik at jeg må gi han det jeg har fått ut senere på dagen.

Skrevet

Jepp, sliter med det samme her også om dagen... Lillegutt var 3 mnd den 25. Noen dager mer, andre dager mindre melk.

Han virker mye utilpass, særlig om kvelden før han skal sove. Han legges til så ofte han vil, men blir fort urolig og slipper puppen. Må sies i den sammenheng at vi nå har begynt å amme sittende, siden jeg ikke klarte å sitte før nå pga revnet underliv. Så vi har nok ikke så god teknikk, og da blir Lillegutt utolmodig, jeg blir stresset, såre brystvorter sikkert pga feil teknikk, som fører til dårlig utfrivningsrefleks. Blir bare en vond sirkel... Da vil han heller ikke ha mat hvis vi legger oss sånn som vi har pleid..

Så vi har tydd til flaska litt vi da, om kvelden...

Nå ser det ikke ut til at det har vært så lurt, for Lillegutt synes nok det er mer behagelig å slippe å jobbe for føden.. Så må nok bare bite tenna sammen og amme i vei, så økes produksjonen forhåpentligvis...

Men vi var på 3 mnd-kontroll i dag, og snakket med hs om det. Legg til og tilby det man har, og så evt bruk tillegg på resten. Så det kommer jeg sikkert til å gjøre også de dagene det er mindre.

Skikkelig frustrerende til tider :(

Lykke til

Skrevet

Støtter Blomsterpiken her :-) Gi det du har, og så tilby mme (eller mm dersom du har noe i fryser'n) etterpå slik at han blir mett.

Skrevet

Takk for svar!

I går var det ekstra ille. Hadde veldig lite melk. La han til hver 2. time, drakk bøttevis med vann og litt ammete. Men brystene var nesten tomme selv om det var gått 2 timer siden sist jeg ammet. Da jeg skulle legge han for kvelden var det kun en liten skvett i hvert bryst. Han ble rasende fordi han fortsatt var veldig sulten. Tinte derfor noe melk jeg hadde i fryseren. Han drakk da en porsjon på 80 ml.

Etter dette sov han fra kl 21 til 02. Så våknet han 04 og 07.

Jeg har nesten ikke igjen npoe melk i fryseren. Har litt mer melk i dag, men ikke nok til å pumpe ut noe særlig. Ammer hver 2. time i dag også for å prøve å stimulere produksjonen.

Synes dette er veldig slitsomt. Han skal jo ha mat like ofte nå som da han var nyfødt, også på natten til tider. Og han sover maks 30 min 3 x daglig på dagtid. Dvs at jeg ikke får sovet særlig da heller.. Kanskje ikke så dumt å begynne med litt tillegg på kvelden etter han har fått pupp hvis han ikke er helt mett..

Tar gjerne imot flere erfaringer og råd!

Skrevet

Jeg fikk nedsatt produksjon etter å ikke ha ammet et par formiddager på rad (var borte). Da klarte jeg å pumpe det opp igjen. Da jeg derimot kjørte samme stunt neste gang ble jeg veldig stresset for å få opp igjen produksjonen og det gikk helt i stå. Ingen økning i produksjon og kom nesten ikke noe da jeg pumpet. Til slutt ga jeg f*** og dro på hytta (var under hetebølgen), og tenkte at da får jeg bare amme oftere og blir han sulten, ja, da blir han sulten ;-) Da rettet det seg selvfølgelig. Etter det har jeg knapt pumpet. Fikk det helt i vrangen, egentlig. Alikevel så har produksjonen etter det vært rimelig bra, fordi jeg ikke lenger stresser med det, og fordi jeg aksepterte at det faktisk er helt ok å gi tillegg. Er enklere enn å tine frosset melk, og metter mer. Da kan man også få bonusen at den lille håpefulle sover litt lenger.

Psyken spiller altså inn i ganske stor grad, så mitt hotteste tips er å bare akseptere at boobsa ikke spiller på lag, og gi poden erstatning når han har behov for det :-)

Legger forøvirg til at etter jeg leste her om "drømmemåltid", så har jeg også begynt å gi en flaske med erstatning når jeg går å legger meg (gir meg litt ekstra søvn). Trodde virkelig ikke det var mulig å spise i søvne, men det er det altså. Drakk fader meg 160 ml på styrten her en kveld!

Skrevet

Heisann!

Ser ut til å gå mye bedre her nå. Ammet hyppig noen dager, og nå virker Lillegutt mye mer fornøyd. Sover hele 8-9 timer fra siste måltid på kvelden ca 21-22 og til neste! Så jeg har nå brukt pumpa på kveldstid, sånn at det ikke har gått mer enn ca 6 timer fra vi legger oss til Lillegutt skal ha mat.

Leste på ammehjelpen at det er på natta som prolaksin-hormonet er på sitt høyeste, så ved nattamming (pumping også sikkert) vil det da produseres mer melk. Så i natt hadde jeg klokka på ringing 01.30 for å pumpe, men klokka har jeg elegant slått av, snudd meg rundt og sovet videre ;/ Så noen pumping ble det ikke.. Prøver på nytt i natt ;)

Og så har jeg slutta å stresse med det. Har masse mme (sånne ferdigblandete kartonger med nan) i skapet, så vet det bare er å varme. Melka jeg nå pumper ut putter jeg i fryseren sånn at hvis melka skulle bli borte, så har jeg et lager i fryseren som kan brukes ved behov senere.

Har ellers prøvd litt malt i oppvarmet melk og kanel, virker som om det hjelper noe.

Men som hs sa: Gi det du har først, så tillegg. Gir man tillegg uten å amme, sånn at det går mange timer mellom ammingene, så vil produksjonen gå ytterligere ned.

Lykke til videre :)

Skrevet

Så bra at ting ordner seg for dere :-) Nettene deres høres jo ut til å være helt fantastiske :-)

Etter 4 dager med amming hver 2. time og sutrete baby, ser det ut til at produksjonen har tatt seg opp igjen litt her også. I dag var lillegutt strålende blid og fornøyd for første gang på flere dager. Kjøpte inn mme og flere flasker i går, men foreløpig ikke hatt bruk for det. Skal gjøre en ekstra innsats de neste dagene med å pumpe litt i tillegg etter at han har spist seg mett. Forhåpentligvis tar produksjonen seg da opp ytterligere.

Takk for at dere har delt erfaringer! Tar gjerne imot flere :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...