Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hadde du spurt meg som ernæringsterapeut hadde jeg ikke anbefalt kumelk å drikke i det hele tatt, men så er jeg ikke representant for den mektige staten heller. Youghurt er ok å prøve etterhvert, naturell, med bær i f.eks. Som kalsium kilde er det best med sesamfrø. Kvernes og has i grøt. Mye lettere for barn å ta opp kalsium i sesamfrø enn kumelk.

Smør, ekte, er også noe de fleste barn kan tåle.

Til matlaging, frokostblandinger etc kan man heller bruke havre eller rismelk. Ikke soyamelk til gutter, siden den inneholder hormonlignende stoffer, kvinnelige.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140443144-hvilken-melk/#findComment-140443161
Del på andre sider

Ærlig talt Mette Elisabeth,at du kan anbefale folk å kutte en så elementær ting i kostholdet, med argumentasjon i at det er en konspirasjon fra staten om å pushe kumelk!

Rismelk er ingen næring bortsett fra sukker, og havremelk selv den som er beriket med kalsium dekker ikke kalsium behov.

Til HI,dersom du har gitt barnet ditt mme med kumelkproteiner så tåler det sikkert vanlig kumelk også.

Skal man kutte ut en slik ting som melk, så må man ha kyndig veiledning av lege og en ERNÆRINGSFYSIOLOG (du vet de som studerer mange år på universitetet for å få sin grad).

Man anbefaler forøvrig margarin til barn, pga. de sunne fettstoffene. Ville startet med ekstra lett fra Tine.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140443144-hvilken-melk/#findComment-140443744
Del på andre sider

Annonse

Kjære Oslomor

Jeg er nok litt for tidlig ute. Kumelk er ikke elementært for oss mennesker, man må være hjernevasket for å tro det. Mennesket er vel det eneste mennesket som drikker melk fra et annet dyr. Dessuten; Kalver satt på pasturiser melk dør etter 5 uker. Den melken som kommer rett fra kua kan jeg gå med på er ok, men når den mister alle fordøyelsesenzymer under behandling blir den ett rent helvete for de fleste av oss å fordøye. Jeg er ikke utdannet i ved uio, men har min ernæringstittel fra Danmark, det er jeg glad for, de er som regel lysår fremme. Og der har vi ingen annen grad enn ernæringsterapeut, du kan ikke komme lenger opp på rangstigen sånn sett. Du kan bare få logisk veldokumentert, vitenskapelig, vel og merke også av nyere dato. Men vet du, søte deg, det er mer enn nok for meg.

Den evige gulpinga av melk nedover de norske ganer har ikke akkurat gjort oss fleksible hverken i ledd eller tanker.

JEg har sett nok av melkeproblemer til å vite hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140443144-hvilken-melk/#findComment-140443811
Del på andre sider

Det er jo mange matvarer som inneholder kalsium. Som de små kan få om man ikke vil ha melk fra ku. Det er mange mennesker som ikke drikker kumelk, også i Norge.

:) Veldig fint med info om kilder til kalsium da:) Det setter hvertfall jeg pris på!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140443144-hvilken-melk/#findComment-140443908
Del på andre sider

Tjolahei

Beste kilder er grønne grønnsaker, og det er ikke alltid like lett å få i de små. Smart og begynne tidlig.

Men, min innertier er sesamfrø; kjøper de i vanlig butikk, står sammen med linfrø. Kverner i en kaffekvern og har oppi grøt. Kalsium i sesamfrø er mye lettere for kroppen vår å ta opp en kalsium fra melk. Kalsium fra melk bli ikke lett tatt opp, og slenger derfor rundt i blodbanene våre. Ikke bra med mye fritt kalsium i årene, det er et stivt mineral og er endel av mange sammenklumpninger. Eks; gallestein, blodpropp.

Men jo tidligere man begynner med grønt til de små jo bedre, da blir de vant med smaken. Smør er faktisk noe jeg bruker, selv om det kommer fra ku og melk, men den er ikke så bearbeidet. Det merkeligste er at vi mennesker klarer å fordøye smøret(fettet fra kua) ganske godt. Margarin er ikke noe jeg anbefaler, da det er sunne oljer som har vært igjennom herdeprossesser som ødelegger oljens opprinnelige sunnhet.

Til Hi, det er mye info der ute og jeg svarte ikke på innlegget ditt for å forvirre deg. Noen tåler melk og da er det en ok kilde til litt av hvert. Jo renere melk jo bedre, gjerne økologisk. Min erfaring er at det ikke er fettet i melka vi reagerer mest på men proteinet og sukkeret (laktosen).

Det er den daglige drikkingen flere ganger om dagen som ikke er bra for de fleste.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140443144-hvilken-melk/#findComment-140443966
Del på andre sider

Som mor til to barn der begge ble født med bl.a. sterk melkeallerg, så har jeg gått til rådgiving gjennom flere år hos folk som HAR tatt graden sin som ernæringsFYSIOLOG på universitetet, og er spesialister innen barneernæring her i Norge. Det samme gjelder også allergolog på barnesenteret på Ullevål som også er spesialist innen feltet. Jeg vil påstå at jeg utifra den kunnskapen og erfaringen fra de årene, kan en hel del om å kutte ting i sitt kosthold.

En ting jeg bl.a.erfarte var at barn mennesker trenger kalsium, og her i Norge tåler majoriteten av etniske nordmenn kumelk bra. Faktisk ble det med mine barn og meg som ammende mor på diett hver måned regnet nøye ut at vi fikk i oss nok kalsium,

At du sitter her på nettet og anbefaler noen å gi barnet sitt rismelk, så synes jeg det vitner om at du fulgte dårlig med i timen eller kanskje bare mangler vesentlig kunnskap om matvarer.

Du burde også fått med deg at mange kutter ut melk fra kostholdet på feil grunnlag, og kan ende opp med barn som er feilernærte og som i verste vall vokser mindre enn sine jevnaldrende.

Melk trenger på ingen måte å være en stor del av et kosthold, men skal man kutte det ut bør man vite hva som er fullverdig nok til å erstatte det.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140443144-hvilken-melk/#findComment-140443981
Del på andre sider

Ja, grønne grønnsaker visste jeg om:)

Vi har ikke kuttet alle melkeprodukter fra kosten da (og vi skal heller ikke det), vi bruker syrnede melkeprodukter og ost.

Men søtmelk drikker ingen av oss, og ofte når det gjelder kostråd til små barn så er det veldig fokus på den kalsiumkilden som søtmelk er. Greit å supplere det vi gir med kalsiumrike matvarer i tillegg da.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140443144-hvilken-melk/#findComment-140444023
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring eller utdannelse å skilte med, men jeg tror at flertallet av dem som plutselig ikke tåler melk nå de siste årene, ikke har grunnlag for den påstanden. Siterer under fra en artikkel i dn, som riktignok handler om spelt, men fant et veldig interessant forskningsprosjekt beskrevet, som nok også kan trekkes over på melk. (Det er jo blitt fryktelig populært å ikke tåle hvete og kumelk.)

Se spesielt siste setning ;)

Sjelekvaler. – Mange som har plager tilskriver matvarene skylden, forteller Erik Florvaag. Han er klinisk allergolog ved Yrkesmedisinsk avdeling og laboratorium for klinisk biokjemi på Haukeland Universitetssykehus, og var en av prosjektlederne for MAI-prosjektet: Matallergi og intoleranse.

MAI-prosjektet undersøkte hvor mange som i realiteten reagerte på matvarer i forhold til de som følte de gjorde det. Resultatet viste at man kun kunne påvise matoverfølsomhet hos omtrent ti prosent av dem som mente at de var matintolerante.

– Vi prøver å skille dem som virkelig reagerer på matvarer – hvor matvaren altså er årsaken til symptomene – fra dem som egentlig tåler det. Vi ser at det er mye psykiske plager hos den gruppen som har symptomer når de spiser. Det har med at mage og tarmsystemet har nær sammenheng med sentralnervesystemet, som påvirkes av sjelen og hvordan den har det. Når sjelen har det dårlig kan det gi mangeartede kroppslige symptomer, blant annet fra magetarmsystemet, sier Florvaag.

Han presiserer at MAI-studien viser at de som opplever dette faktisk har mye plager og har dårlig livskvalitet.

– Det kan godt tenkes at vi har det materielt godt, men den menneskelige siden har det antagelig ikke så godt som den materielle siden skulle tilsi. Hvete er blitt som en ond kraft i samfunnet vårt. Det fins alternativmedisinske og også medisinske retninger som tilskriver hvete og andre matvarer en sykdomsgivende årsak som ikke er allmennvitenskapelig godkjent eller underbygget. Jeg vet ikke om jeg vil kalle det tull, men når helsepersonell gir folk råd om basale matvarer som må fjernes fra kosten som ikke er allmennvitenskapelig dokumentert, er det i alle fall i nærheten av å føre folk bak lyset.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140443144-hvilken-melk/#findComment-140444046
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder det faktiske SPØRSMÅLET til HI, har jeg hørt at man skal gi feks ekstra lett melk. Melkefett er ikke det sunneste fettet, så det er visst bedre å få fettet de trenger fra sunnere fettkilder som olivenolje, avocado etc etc. Men spør på helsestasjonen, så får du råd tilpasset din unge:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140443144-hvilken-melk/#findComment-140444049
Del på andre sider

Så hyggelig å skape interesse! Jeg er utdannet naturopat, ikke vanlig i Norge, men i usa hvor det kommer fra er det helt vanlig. Google på naturopathy eller naturopathic medicine. Jeg tok min utdannelse på Norsk Akademi for Naturmedisin. Alle fagene husker jeg kanskje ikke, men ihvertfall; grunnfag medisin, latin, urtemedisin, øreakupunktur, fotsoneterapi, ernæring; det er danske lærere, når jeg startet kom de fra Optimalt institutt for ernæring i københavn, nå heter det CET, google og se på nettet. Det var ernæring som ble mitt hjerte nærmest. Det var kanskje noen flere fag, husker ikke.., 5 år helgebasert eller torsdag til søndag. Koster ca 3000 pr. mnd. Så det sier seg selv at man nesten må brenne for det litt i starten. Jeg har alltid vært fasinert av logiske forklaringer, og her fant jeg masse. De naturopater jeg har gått med jobber i egen klinikk, diakonhjemmet, klinikk med andre terapeuter og leger. Jeg har jobbet som lærer i ernæring.De kan jobbe innen psykiatrien, eller der burde de vært. Psykiatrien er et av mine hjertebarn. Altså ernæring og psykiske lidelse.

Vi har grunnfag i medisin og nok latin til å lese en resept ihvertfall. Danskene er intet mindre enn rå når det gjelder å formidle kunnskap. De har en egen linje bare for ernæring i stavanger området, da er det tre år, kun ernæring. Tror det var tre år.

Skeptisk er ikke så rart du er. Jeg har hjulpet så mange og har selv tre barn som er blitt prøvekaniner både får det ene og andre, føler jeg står meget støtt i kunnskapen jeg har. Det er til syvende og sist det du opplever som teller. Så ble litt forenklet over hvor jeg bare sa drikk rismelk så er alt i orden, men jeg har sett nok barn få et nytt liv etter melkestopp, alt fra eksem borte til forandret adferd til det bedre.

Vi har en prof, i norge som kan mye om dette Reichelt. Så vi er ikke helt på viddene.

Husk alternativ medisin betyr ikke alltid krystallkule.

Til Hi, nå er jeg ferdigdeb på denne. reagerer barnet ditt på melk finner du det fort ut; forstoppelse, eksem pleier å være de første tegn.

Gode tanker

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140443144-hvilken-melk/#findComment-140444659
Del på andre sider

Hei :)

Tror ikke Mette Elisabeth mente å angripe dere som gir barna deres melk. Ta ikke ting så personlig :) Her drikkes det lite melk pga tidligere allergi og nå intoleranse så vi må finne andre veier til kalsium og det med sesamfrø var interessant for meg.

En annen ting er at veldig mange i dag er ikke klar over at melk er en ting som er meget naturlig å reagere på. Prøv gjerne å gi men vær klar over at det er veldig vanlig å reagere. Går det bra så hipp hurra. Men mange som har eksembarn f.eks tenker ikke på at melk kan være en årsak, tror det var det hun mente. Og mange kunne her få et tips ;) vel verdt å prøve ut da. Jeg synes hun hørtes dyktig ut og vi har holdt på med dette melkestyret i 10 år nå. Er slett ingen fanatiker da eldstejenta her får laktoseredusert melk :)) og lillejenta får det innimellom hehe

Jeg gikk selv til jeg var 19 år med konstant mageverk før jeg fant ut at det var melk jeg reagerte på. Og nå i år fant jeg ut at perioden rundt mensen må jeg være ekstra forsiktig med melkeprodukt da dette trigger min migrene sammens med light produkt som pepsi max. Så matvarer har mye å si for alt fra migrene til eksem :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140443144-hvilken-melk/#findComment-140445762
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...