Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 3. august 2009 #26 Skrevet 3. august 2009 Nå vet ikke jeg hvordan stua di er, men hos oss er det ihvertfall uaktuelt å barnesikre hele stua eller gjøre den tilnærmet "steril" bare for å kunne la babyen være alene i rommet framfor i en lekegrind....Her er det bokhyller med bøker, det ligger blader under stuebordet, det er noen løse ledninger her og der (til leselampa f.eks) samt mange spennende skuffer. Klart man KAN tømme alle hyller og skap, samt sette barnesikring på alle skuffer, spikre fast ledninger inntil veggen osv- men ett sted får grensen gå og for meg går den akkurat der;)
Mamman til M&E Skrevet 3. august 2009 #27 Skrevet 3. august 2009 Den blir brukt til alle bamsene :-) Storebror på 2 år sitter oppi innimellom og leker med bamsene men lillebror bruker den aldri. Ser for meg at jeg må ta den litt i bruk når han begynner å krabbe, om jeg må i posten, ut med bosset etc.
LilleBjella Skrevet 3. august 2009 #28 Skrevet 3. august 2009 Å sette barnesikring på skuffer, spikret fast ledninger osv er de tingene vi har gjort faktisk. Syns det er helt genialt. Stuebordet pleide å være fullt av ting og tang på hylla under, nå har vi ikke ting der lenger. Trodde det var helt normale ting å gjøre. Vi har ikke bokhylle i stua vår, men har vært på et par treff hos barselsgruppe og venninner, og der er første og andre hylle i bokhylla tømt:) Ser ikke akkurat flott ut, men veldig greit. Og dette er jo kanskje en travel tid sånn sett. Babyene har begynt å bevege seg rundt, men er fortsatt så små at de ikke skjønner nei, og Men hvis Flisa aksepterer og syns det er greit å sitte i lekegrind i noen strakser i døgnet, så er det jo bare å bruke den løsningen.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 3. august 2009 #29 Skrevet 3. august 2009 Ja, det er jo ikke sikkert at vi kommer til å kjøpe en lekegrind engang- og uansett er det jo som du sier bare noen strakser iløpet av dagen det er snakk om! Men jeg ser for meg at en lekegrind vil komme godt med når vi snart skal flytte til det nye huset- synes jeg ser flisa krabbe ekstatisk rundt i pappeske-kaoset og skape enda mer kaos enn det allerede er hehe;) Tenkte litt på dette med barnesikring- og jeg tror man kan gjøre seg selv en bjørnetjeneste hvis man sikrer alt og alle av det nær sagt. Spikre fast ledninger er en ting jeg kan være enig i at kan være lurt, men det er først og fremst fordi det ser bedre ut (rent "estetisk" altså), og ikke pga barnesikring hovedsakelig. For det vil jo alltid være noen ledninger her og der (pc-ledning, mobillader osv) nesten uansett, og da synes jeg at det er bedre at hun allerede nå lærer seg at ledninger er "nei" først som sist. Samme med bokhyller og skuffer. Selvsagt bør man sikre skuffer med farlig innhold (som skarpe kjøkkenredskaper eller vaskemidler)- men "ufarlige" skuffer som f.eks de i stua synes jeg ikke er noe vits å sikre. Bare bra at hun lærer seg at skuffer skal man være forsiktig med. Og hvis man skal begynne å tømme bokhyllene, har man det jo gående en stund framover. De lærer seg å åle- nederste hylla må tømmes, de lærer seg å krabbe/ sette seg opp- andre hylla må tømmes, de lærer seg å gå/ reise seg- tredje og fjerde hylla må tømmes osv osv..Til slutt blir det ikke mange bøker igjen, og tomme bokhyller er da ganske stusselig;) Jajja- dette var bare mine (mange og lange) tanker om barnesikring på mer generell basis, LITT utenfor tema men men;)
LilleBjella Skrevet 3. august 2009 #30 Skrevet 3. august 2009 Det har du sikkert rett i. Men her i huset så kan knall og fall få litt andre konsekvenser enn for normale barn, så tar jeg nok litt ekstra forholdsregler. Foreløpig er jo ikke motorikken helt på topp, og det gjør ikke noe at han tar det med ro i forhold til å klemme fingre i dører og slå seg selv i øyet med en kjøkkenskuff. På et eller annet tidspunkt kommer det til å skje uhell, og han skal jo begynne i barnehagen og leke med andre barn, med alt det medfører. Men om noe skulle skje, så er det greit at han er eldst mulig. I forhold til løse ledninger, så sier jeg nei når han nærmer seg. Men om jeg da for eksempel må la han være alene mens jeg gjør noe, så tar jeg de bort. Og selv om man tømmer ei bokhylle nå mens de enda ikke helt har forstått betydningen av nei, og er klomsete og rare, så betyr det jo ikke at de forblir tomme. Går jo an å tømme hylla for glass og bøker, og erstatte det med andre ting. For eksempel aviser, kjøkkenredskaper de kan leke med, og for ikke snakke om hans egne leker. Så har man en anledning til på en ufarlig måte å lære dem hva som er greit å pille på, og hva man ikke skal pille på. Nå skulle jeg egentlig ut å jogge, men sovnet på sofaen til drømmehagen...slitsomt å løpe etter en ålende tjukkas dagen lang ja!
Lemonia Skrevet 3. august 2009 #31 Skrevet 3. august 2009 Det er da ikke som om eneste alternativ til lekegrind er å ribbe stua for alt som er på barnehøyde. Vi har fjernet det vi er redd for og som kan ødelegges eller som han kan skades av, ellers får han plukke på det meste og vi regner med han raskt lærer seg hva som er lov og ikke lov.
septemberpiken Skrevet 3. august 2009 #32 Skrevet 3. august 2009 Frøkna vår er bare 2 måneder, men vi bruker lekegrinda litt... hun ligger og koser seg under babygymen, og det kunne hun selvfølgelig gjort på gulvet, men vi har det veldig gulvkaldt, så synes det er greit at hun kommer litt opp derfra. I tillegg kan hun plasseres der når jeg går til postkassa eller lignende... jeg forventer ikke at hun vil trives der når hun begynner å røre seg mer, men enn så lenge er vi fornøyde med å ha den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå