Gå til innhold

Hvordan er lekegrindbruken hos dere?

Anbefalte innlegg

Gjest Mammamoms og 05.12.08-jenta
Skrevet

Noen føler de ikke trenger, og andre er avhengig.

Hvor mye bruker dere den, og hvorfor?

Jenta vår er straks 8 mnd, og har nå begynnt å åle seg rundt. (Ledninger og kontakter er rene magneten). Så det er nå jeg føler behovet melder seg litt. Jeg har ikke planelagt å bruke den forferdelig mye, men synes det er fint å ha et sted å legge henne hvor hun er trygg, når jeg må gjøre ting hvor det er vanskelig å ha henne med.

I tillegg er det sikkert et ypperlig sted å samle lekene hennes.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke lekegrind per nå, men vurderer sterkt å kjøpe en nå snart...Jenta mi er 9,5 mnd og krabber i full fart mot de "ulovlige" tingene HELE tida, så det er vanskelig å få gjort husarbeid osv på en effektiv måte mens hun er våken...Foreløpig putter jeg henne i sprinkelsenga eller stolen hvis det er noe jeg må få gjort "i fred", men det er jo ikke ideelt det akkurat. Så her blir det nok lekegrind strax trur eg;)

Skrevet

Vi har lekegrind, og hittil har den bare blitt brukt til å samle leker - og til det formål må jeg virkelig si den har vært genial;)

Svosj svosj når prinsessa er i senga - og vips: strøken leilighet:)

Meeen... hun er straks 8 mnd, har virkelig funnet teknikken og åler seg fremover i et rasende tempo - spesielt når hun får øye på "ulovlige" ting som ja, ledninger og kontakter - hva er det med det som er sååå spennende forresten?!;)

Så den kommer nok til å bli brukt til det den var tiltenkt i nærmeste fremtid.

Hun kommer ikke til å ligge der hele dagen altså, men når det er nødvendig. Hvis jeg må på do, ta en telefon, lage mat osv... eller ta en kaffe i sofaen;) hehe...

Skrevet

Vi har ikke lekegrind og har ikke tenkt å skaffe det. Gutten vår er 8 mnd og raser rundt overalt og elsker ledninger. Jeg synes likevel at det er synd at han skal stenges inne på en liten plass når han liker å bevege seg rundt. Skal jeg gjøre noe spesielt tar jeg ham med, og kan han ikke være med venter jeg med slike ting til han tar en dupp. Har gjort stua så babyvennlig som mulig, så han kan også være der alene litt med døra til kjøkkenet lukket (så han ikke krabber inn og roter med kattematen).

Skrevet

Det er jo ikke snakk om at de skal sitte der hele dagen liksom heller da! Nei, det ser jeg virkelig IKKE noe problem med- hun får jo beveget og utfoldet seg hele tiden ellers!

Skrevet

Vi har lekegrind og bruker den ganske mye, men aldri hvis han klager eller lager sutrelyder. Synes det er fint at han kan ha sitt sted å pusle med alle lekene sine og får komme opp så fort han er "ferdig", men ofte er det først etter 30-45min

Jeg er derimot veldig spent på hvordan det kommer til å gå nå han blir så stor at han vil krabbe overalt... spørs om han vil være der frivillig da...

Skrevet

Gutten vår er 10 mnd. Han kryper kjapt omkring, reiser seg opp, og plukker på det meste. Vi har brukt lekegrind en stund, og han koser seg stort sett veldig der. Det virker som det er godt for ham å være på ett sted, uten å ha mulighet til å farte, innimellom. Da ligger han og plukker på og studerer lekene sine. Setter ofte på en cd med barnemusikk i bakgrunnen.

Vi har også gjort stuen så barnevennlig som mulig, men visse ting er vanskelig å sikre, som feks tv'en. For meg er det en nødvendighet å kunne sette ham i lekegrinden innimellom, hvis jeg skal i kjelleren for å sette på vaskemaskin osv.

Uansett - det er jo ikke snakk om å ha ham der i timer hver dag. En liten stund innimellom, og uten dårlig samvittighet :-)

Skrevet

her er pia 7 mnd og vi har brukt lekegrinda masse! Nå etter at hun har fått fart på kroppen og vil rundt å se er den litt mindre i bruk. Den er super hvis jeg fes vil en tur på do eller starte en vaskemaskin..tør ikke ha henne i hverken høgstol eller vippestol uten konsant overvåkning. Det er hun alt for sprellete til:)

Synes og det er greit å legge henne litt der innimellom når det virker som om hun trenger en liten pause fra all utforskningen. Da ligger hun så fredelig der og titter på en bok eller noe:))

Så er den jo som nevnt en kjekk plass å legge lekene i:)

Skrevet

Her også blir den brukt mye.. han storkoser seg der. Har en uro over og følger med og leker med lekene sine.. og veldig kjekk for mor når hun må på do, dusj for da tar jeg den med utenfor badet, det er jo hjul på den så jeg hele tiden ser han..

Skrevet

Vi hadde lekegrind, men solgte den for en måneds tid siden. Da var hun ca. 6 mnd og begynte å åle seg framover og rundt omkring. Hun ble bare misfornøyd fordi hun ikke kom seg lengre enn til veggene omkring henne. Så nå raser hun rundt her som hun vil. Har matte hun ligger og koser seg på hvis hun mot all formodning skulle være i ro noen minutter. Storesøster hadde ikke lekegrind i det hele tatt og savnet det ikke da heller. Men det er jo som alt annet, smak og behag og hva som passer en selv og hjemmet en bor i.

Skrevet

Vi kjøpte lekegrind da hun var begynt å komme seg rundt selv - altfor sent å begynne å bruke den da ble vår erfaring. Etter å ha krabbet rundt som hun ville var det IKKE aktuelt for lille frøken å bli satt i en lekegrind nei! :) Så den brukes kun til oppbevaring av leker, dyr lekekasse med andre ord... svigers er veldig opptatt av at hun skal vennes til å være oppi der, men syns ikke noe om at hun skal stå der å rope/hyle så da får det bare være et bomkjøp :)

Til nestemann skal jeg begynne mye før, altså la h*n ligge å leke der istedenfor en matte på gulvet, antar de godtar det litt bedre da :)

Skrevet

vesla her lå i lekegrind fra hun ble født, og koste seg der mye under babygymen, men ville likevel ikke være der når hun begynte å kunne bevege seg rundt omkring. Så ikke alltid det hjelper å begynne å bruke den helt fra fødselen etter min erfaring. Menmen, er nå egentlig bare glad kvitt den i stua her:)

Skrevet

Skal man bruke lekegrind så begynn TIDLIG sm en over her nevner, ellers er det komplett umulig omtrent.

Lekegrinda her i huset ble brukt til soving når snuppa var liten (nå sover minstemann i den) men ellers bare til oppbevaring av leker.

Har ikke sett poenget med å "stenge" lille trollet unna alt som er fy, vi har heller vært bestemte når hun har nærmet seg ting hun ikke får lov til - sagt tydelig nei og fjernet henne fra det det måtte være. Noen ganger måtte vi gjøre det 15-20 ganger etter hverandre, men hun lærte ganske fort hva hun fikk og ikke fikk tukle med. Nå er hun 19mnd og vi har aldri hatt noen problemer med at hun klår på ting hun ikke skal. Men selvfølgelig, alle unger er jo forskjellig :)

I tillegg ryddet vi bort det som var mest "farlig" og lot ikke ledninger ligge veldig synlig fremme.

Tror det er greit å begynne tidlig med å lære dem hva som er lov å ikke lov. De skjønner overraskende mye veldig tidlig. Og det er ikke spesielt gøy å lære et barn på 12-14 mnd (som har blitt skjermet for alt som er fy) at de ikke skal plukke på ting for da er de gjerne 100ganger mer bestemte på at det SKAL de gjøre uansett hva mamma og pappa sier :)

Men, dette er jo bare min mening :)

Skrevet

Joda, det er klart de skal lære seg hva som er "fy" og hva som er greit, men man må da være litt mer nyanserte her også da. Det er jo uansett ikke snakk om at babyen skal bo i lekegrinda hele dagen, det er vel mer snakk om kanskje 5 minutter her, eller en halvtime der når man har noe viktig å få gjort som krever ro. De lærer seg da forskjellen på rett og galt for det liksom!

Og ang det å stenge dem inne/ bure dem fast osv, så er det jo flere andre situasjoner hvor vi gjør akkurat det da...F.eks shoppingturer hvor de sitter i vogna (de ville jo heller krabbet rundt på gulvet), timeslange trilleturer (de blir jo stort sett lei langt fortere enn oss) eller bilturer hvor de må sitte helt musestille i setet leeenge. Men dette er da selvsagt helt greit, så lenge man ikke gjør det HELE tida, på samme måte som at lekegrind også burde være helt greit, så lenge man ikke bruker den HELE tida;)

Skrevet

Bra sagt lykkeli&gla!

kunne ikke vært mer enig:)

Gjest Mammamoms og 05.12.08-jenta
Skrevet

Hei igjen!

Tar tak i tråden, da vi nå har hatt lekegrind et par dager.

Jenta vår synes det er moro å være der en stund, for der er noen leker som ikke ligger på gulvet lenger.

Jeg er veldig glad for at vi anskaffet en!

Og la meg også poengtere for ørtende gang at det er for kortere stunder om gangen.

Stua vår er ganske barnevennlig, men ledninger kommer man ikke forbi!!

I formiddag var jeg et erend på do uten å legge henne i lekegrinda, da jeg kom ut hadde hun ålet seg mellom vedovnen og en kjøpemannsdisk, (smal sprekk), og fått tak i mottakeren til ringeklokka vår som er trådløs. Hun hadde dratt den ut av stikk-kontakten!!

Så nå er det bare å passe enda bedre på.

Skrevet

En liten kommentar til fra meg ;-)

Vi sier også "nei" når gutten vår plukker på forbudte og potensielt farlige ting, og er helt konsekvente på det. Føler meg imidlertid ikke det minste trygg på at han overholder dette når vi ikke er i rommet (han er 10 mnd). Det er han altfor liten til. For oss er lekegrinden primært et trygt sted han kan leke når vi er opptatt av noe annet. Det er ikke noe vi bruker for å slippe å sette grenser for ham.

Skrevet

Ikke-eksisterende. Har ikke gått til innkjøp av en, og kommer heller ikke til å gjøre det. Vi har i tillegg hund, og det krever at jeg passer godt på begge to, nå som tjukken åler seg rundt over det hele. Og det gjør jeg. Passer på altså. Syns ikke det er noe problem i det hele tatt. Såpass oversiktelig har vi det, og det meste av ledninger tas ut og bort, så lenge apparatene ikke brukes. Og stikkontakter er barnesikret. Tjukken sitter gjerne en stund i vippestolen eller i tripp trapp-stolen sin om jeg for eksempel vil vaske opp eller stryke, eller gjøre andre ting.

Han lånte en lekegrind da vi var på besøk hos Freken Frøken, og han satt vel like lenge stille der, som han sitter stille på matta si. Så var det ut å gå, og da var ikke inngjerdingen særlig poppis.

Så nei.

Skrevet

Vi har hatt lekegrind helt fra starten. Der har hun ligget og lekt under babygymmen og sovet formiddagsdupp, og jeg synes det var fint å ha henne høyere enn gulvnivå. Hun har lekt masse der, men nå er hun 6 mnd og vil utforske verden, så nå brukes den kun i kortere perioder om gangen. Siden hun er vant til å leke der så trives hun også - det merker vi bl.a. godt når vi kommer hjem etter 1 uke ferie. O gjensynsglede :-)

Har ingenting å gjøre med at jeg ikke gidder å passe på henne eller vil sperre henne inne. Vi ville teste ut lekegrind og det fungerer foreløpig greit med henne.

Skrevet

Vi brukte den masse til nr. 1 når vi ville få gjort litt husarbeid/skulle ut av rommet (vi har hund). Til nr. 2 brukte vi denfra fødselen av, på øverste nivå. Der ligger han på lammeskinnet i en moseskorg, slik at storebror på 2 ikke får full tilgang =) Genialt.

Skrevet

Lillepusen; du har helt rett i at man ikke kan stole på at små barn tar et nei for et nei, jeg har nemlig hørt at logikken deres er slik at "nei" betyr bare "nei" så lenge vi voksne er tilstede i rommet. Når vi går ut av rommet er det fritt fram, ikke fordi de VIL være rampete nødvendigvis, men rett og slett fordi de ikke skjønner bedre! Og da er jeg enig i at lekegrinda er et trygt alternativ=)

Skrevet

Nå har jo ikke vi noen lekegrind riktig enda, men jeg setter henne av og til i sprinkelsenga med noen leker, hvis det er noe jeg må få gjort i fred. Og selv om flisa er aktiv til tusen og krabber som bare det, virker det faktisk som om hun synes at det er litt deilig å få sitte litt i fred og ro med lekene sine, for da har hun faktisk "tid" til å leke litt med dem, istedet for å bare farte rundt i høyt tempo hele tida=)

Skrevet

vi har den i stua...... veldig kjek å ha leker i.....

vi fikk lekegrinden til storebror, da var han 8 mnd... og han sto og nesten gikk selv, det var ALT for sein, og vi har stor 6 kantet lekegrind. så trodde han kom til å like den, der han kunne krabbe rundt og gå rundt i..... men nei......

så til Lillemor så satt vi opp lekegrinden med en gang hun ble født, og hun ble lagt der innimellom ca en gang om dage for å bli kjent og vant til å være der. hun hadde noen små dubber der. MEN hun er som storebroren sin synes ikke noe om lekegrinden nå når hun er 8 mnd, men må jeg på do eller dusjer og vi to er alene, så setter jeg henne der innimellom. og når jeg ikke er i rommet er det "greit" for noen minutter.

men siden vi bruker lekegrinda til å ha leken oppi, så må jeg rydde ut av den før jeg kan sette lillemor oppi der, og da skjønner lillemor hva som er i gjære...... he he he

så min konklusjon er at det er nok best å anskaffe seg lekegrind når babyen er liten, men det er ikke sikkert at h*n liker den når de blir eldre......

Lykke til og ha en fin uke:-)

Skrevet

Eureka: Kan tenke meg at jeg ser nødvendigheten av å anskaffe en lekegrind når nummer to eventuelt kommer. En pillete og litt voldsom storebror kan kanskje bli for mye noen ganger. Når det gjelder hunden vår, som ikke er spesielt vant til små barn, syns jeg det er best å vende henne til at tjukken faktisk eksisterer og at han åler seg mot henne. Så er jeg der og passer på. Lar eventuelt bikkja få slappe av i senga mi om det skulle bli for mye for henne:)

Forslag til alle: Det finnes jo sånne kombinerte trappegrinder/lekegrinder som er en lekegrind som kan åpnes. Så kan man sette foran trappa, peisen, eller stenge av en del av huset med den. For eksempel kjøkkenet. Så har man litt mer kontroll på hvor barnet befinner seg, i tillegg som det får mer plass å bre seg på (for de som ikke liker lekegrind).

Har aldri påstått at de som bruker lekegrind ikke gidder å passe på babyen sin. Sier bare at jeg ikke har et behov.

Skrevet

Vi har aldri hatt lekegrind vi, verken til barn nummer en eller nå til nummer to.

Jeg skjønner faktisk ikke hva som er vitsen med dem; om problemet er at ungen beveger seg "for mye" så kan dører lukkes, grinder settes foran trapper, stikk-kontakter og bord sikres.

Som LilleElla har vi ikke hatt behov for lekegrind..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...