Gå til innhold

Sprinkelseng vs vokseseng???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når syntes dere at barna skal begynne med vokseseng? Datteren min blir snart 2 år og neste mann kommer 20 november. Jeg er innmari usikker på om jeg skal kjøpe en sprinkelseng til eller om hun skal begynne med vokseseng.

Noen tips eller råd???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke forsøkt det selv, men har mange venninner som begynner med vanlig seng til barna sine når de runder to år eller like etterpå. Og de sier det har gått veldig fint. Vi har ikke turd å ta steget selv, vi venter til jenta vår er ca 2.5 tenker jeg. Vi skal bruke moseskurv til jenta vår som kommer ca 13 oktober og når hun blir ca 4 mnd eller så er planen å bytte henne til sprinkelseng og eldstejenta til vanlig seng. Men det spørs hva eldstejenta sier til det..

Skrevet

Oki. Tusen takk for svar :) vi har voksesenga så vi har vurdert å sette den inn på rommet hennes som sofa så hun kan bli vant til den først. Vi har også vurdert å kjøpe kurv og etter ditt innlegg så frister det enda mer :) Tusen takk for hjelpen :)

Skrevet

Jeg hadde puttet 2-åringen i vokseseng, eller som du bør si til henne stor-jente-seng. Prøv i hvert fall å bytte ut, og se hvordan det fungerer. Men det er lurt å gjøre det en stund før babyen kommer, og ikke si noe om at nå kan hun sove i vokseseng for babyen skal ha sprinkelsenga. Da stjeler babyen "hennes possisjon", og dere får fort enten trass eller sjalusi eller begge deler. Snakk fint om at hun er så stor at hun får lov å sove i stor seng, siden hun er flink å sove. Hvis hun spør hva dere skal gjøre med sprinkelsenga eller hva babyen skal sove i, så si at babyen må sove i baby-seng siden den er så liten og ikke så flink som henne.

Koselig med kurv i tillegg forresten :-)

Skrevet

Vi byttet fra sprinkelseng og til en barneseng fra Ikea da eldste var 2,5 og babyen ca 4 mnd. Lurte veldig på hvordan dette skulle gå, og hvordan vi skulle håndtere det for å unngå sjalusi. Så viste vi henne den røde senga i Ikea katalogen. "Vil du ha slik seng?" Ja, det ville hun! Så kjøpte vi den samme dag, satte de opp, og siden har hun sovet godt i den. Hun er nå 4,5 år. Så mye for vår bekymringer ;)

Skrevet

Veldig bra!

Vi har tenkt å bruke akkurat den taktikken der :)

Skrevet

Vår datter fikk vokseseng når hun var 2 år akkurat. Gikk veldig fint. Hun fikk beskjed om at hun ikke hadde lov til å gå ut av sengen (etter en uke eller så sa vi at hun kunne gå ut om morgenen for å komme inn til oss). Hun har bare gått ut av sengen en gang om kvelden - og da ropte hun opp til oss at hun hadde gått ut av sengen for å hente noe.

Hun syntes det var veldig stas, og med sengehest har hun ikke falt ut av sengen en eneste gang. Også veldig kos å kunne ligge oppi sengen sammen med hun om kvelden for å lese litt før lyset slukkes.

Hadde ikke kjøpt en sprinkelseng til. Da hadde jeg heller kjøpt en vugge for den første tiden til den nye babyen.

Skrevet

Vi begynte med vokseseng da gutten vår var rundt 7 mnd hvis det ikke var før pga at han begynte å reise seg i vugga si (leander-vugge som han kunne falle ut av). Nå er han 21 mnd og det har gått kjempefint hele tiden. I og med at vi hadde vokseseng så ville vi ikke kjøpe sprinkelseng. Det går nok helt fint med vokseseng. Mitt råd er at dersom hun klatrer ut av den så legg henne tilbake igjen uten alt for mye styr. Gutten vår klatret ut av den 3-4 ganger men forsto raskt at det ikke var noen vits og har stort sett lagt seg pent etter det. Kanskje vanskeligere med en 2-åring, men lettere å forklare ting for dem. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...