2vilbli3 Skrevet 29. juli 2009 #1 Skrevet 29. juli 2009 Vi er midt i prosessen å øke om medmorskap (stork barn) og jeg tenkte jeg skulle fortelle/advarer dere litt (i henhold til den nye ekteskapsloven) så dere er bedre forberedt enn oss.... 1. Det er et must å bruke åpen donor...hvis ikke dere bruker åpen donor må dere igang med stebarns adopsjon og medmor får ingen rettigheter. (i vårt tilfelle vil det si at medmor ikke ville ha fått noe permisjon, foreldrepenger, etc) 2. Dere må være gift..hvis dere allerede har inngått partnerskap kan dere søke om å få det omgjort til ekteskap..datoen for ekteskap skal fylles inn på skjemaet 3. Husk å avtal å få donornummeret utlevert før fødselen...mange leverer det ut etter fødselen men norske myndigheter krever at dere har dette før fødselen - dette har så langt vært det mest krevende for oss å få tilgang på. 4. Søk i god tid og snakk med NAV jevnelig...de er ikke alltid så oppdatert på ekteskapsloven så det har vært ganske vanskelig til tider.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #2 Skrevet 30. juli 2009 I forhold til punkt 1, man blir jo medmor etter en stebarnsadopsjon også. Kan ta litt tid, men sjelden lenger enn seks måneder, og etter det vil medmor ha rett på permisjon og foreldrepenger om ønskelig.
Hanaomi Skrevet 25. april 2010 #3 Skrevet 25. april 2010 et par spm :-) 1. hvorfor trenger vi donornummer? jeg har fått beskjed om at det kommer når barnet er født. 2. hva skal vi snakke med NAV om? er litt grønn på dette merker jeg... :-S
Mamma 2010 Skrevet 29. april 2010 #4 Skrevet 29. april 2010 Bra du legger ut info her!! Men; vi er samboere og har fått papirer på at min samboer er medmor til barnet som blir født i forhold til svangerskapet. Hun er nå godkjent på forhånd og vi har termin i september Man må ikke være gift, men samboere !
Hanaomi Skrevet 30. april 2010 #5 Skrevet 30. april 2010 oki, vi er gifte og har forstått det slik at det ikke er noe ekstra vi må gjøre.. annet enn å melde en graviditet til klinikken vi har valgt, og ellers så følger vi det samme som alle heterofile par gjør. men om det er noe ekstra vi må gjøre, så si gjerne i fra :-)
Mamma 2010 Skrevet 2. mai 2010 #6 Skrevet 2. mai 2010 Man må bare sende inn et enkelt skjema på søknad for medmor. Der må dere ha med bekreftelse på at assistert befruktning har skjedd, forventet termindato, at klinikken er godkjent og at det er åpen donor (alt dette skal stå på papirer dere får fra klinikken/sykehuset). De sjekker jo om man er samboer. Dette sendes logisk nok til "skatteetaten" (fantastisk morsomt...) nærmere bestemt skatt nord. Dere kan søke på forhånd, og da får dere en bekreftelse. Da står det bare igjen for sykehuset å registrer godkjent sambo/ektefelle når man fyller ut papirer på sykehuset etter fødsel. JIPPI Jeg går med dette papiret sammen med mitt "helsekort for gravide", som man alltid bør ha med seg under graviditete (anbefaling for gravide,,) Søknadsskjema ligger på skatteetatens websider. Lykke til
Hanaomi Skrevet 3. mai 2010 #7 Skrevet 3. mai 2010 takk for informasjon :-) kjekt å vite! men trodde faktisk at man slapp dette siden vi er gifte... men skal selvsagt fylle ut :-))
Kone&kone Skrevet 3. mai 2010 #9 Skrevet 3. mai 2010 På denne siden står det litt mer: http://www.llh.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=4941 Skjemaene: http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/andre/skjema-2/skjema-for-medmorskap.html?id=560049
Gjest Skrevet 4. mai 2010 #10 Skrevet 4. mai 2010 Må man ikke være gift på tidspunktet barnet blir født, Mamma 2010? Det ser sånn ut for meg her: http://www.llh.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=4941
Hanaomi Skrevet 4. mai 2010 #11 Skrevet 4. mai 2010 tusen takk :-) kona mi og jeg har skrevet under på papirer til klinikken om at vi er enig om inseminasjon. kan vi ikke bruke disse, eller må vi fylle ut skjema i link ovenfor? hva slags papirer trengs fra klinikken?
Hanaomi Skrevet 4. mai 2010 #12 Skrevet 4. mai 2010 tror jeg fant ut av det på den ene siden... irriterer meg at det skal være så papirmølle... :-S
Pogoled Skrevet 26. mai 2010 #13 Skrevet 26. mai 2010 Bra innlegg:) Si meg, gjelder dette for de som er gift og bruker Volvat i Norge og? Jeg trodde tingene gikk automatisk her jeg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå