desember gutt + oktober tulle Skrevet 29. juli 2009 #1 Del Skrevet 29. juli 2009 etter jeg ble gravid så ble det da slutt mellomm meg og barnets far, og han har siden dette truet med å gå til rettsak osv, fordi han tror jeg skal nekte han og treffe ungen, noe som ikke er tillfellet, han er fortsatt faren til ungen, men han vill ha 50/50 helt fra fødsel noe jeg ikke liker i det hele tatt, syns det hadde holdt med annen hver helg og en dag i uken sånn etter hvert når ungen ikke ammer lenger, og før dette at viss han vill ha ungen så har han samvær mens jeg er til stede=/ har han virkelig krav på 50/50 fra begynnelsen av? jeg verken orker eller har lyst til å gå til rettsak og krangle, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre, og han påstår også at han har krav på å få være med under fødsel og lege timer osv. stemmer dette? for så lenge jeg og han bare diskuterer så stresser jo dette meg mere så skjønner ikke helt logikken her:S men ikke misforstå jeg vill at han skal få lov å se og ha samvær med ungen sin, bare ikke 50/50 noen som kan hjelpe meg ? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140437779-18-%C3%A5r-gammel-og-snart-alene-mor-hva-har-far-egentli-krav-p%C3%A5/
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #2 Del Skrevet 29. juli 2009 Hei Bettens. Barnefar kan ikke kreve 50/50 allerede fra dag en så det trenger du ikke bekymre deg over. Det er ingen dommer som ville gått for denne løsningen så lenge barnet er så ungt . Jeg og barnefar gikk til Familievernkontoret og hadde en samtale og det hjelp veldig for barnefar, da fikk han svar på alle tingen han lurte på som han kanskje "gruet" seg litt for å spørre meg om direkte da for å si det sånn. Kanskje dere skulle forsøke det, så får han høre fra en tredjepart at 50/50 løsningen ikke er å anbefale så tidlig. Når det er sagt så må jo far bruke1 året på bli kjent med den lille og utvikle et forhold og skape trygghet og det gjøres ikke ved at han har ungen 50/50. Kanskje disse kravene fra far kommer fordi han er usikker? Når det gjelder jordmor/lege kontroll så ville jeg kanskje latt han være med på en time så fikk han jo se hva det gikk ut på, men meg bekjent så har han ingen krav på å være med på dette. Kan jo være at han tror det er noe annet som skjer på disse kontrollene. Til syvende og sist er det ditt valg. Det samme gjelder fødselen. Din kropp og du bestemmer. Det er jo ikke så lenge siden at fedre ikke fikk være med inn på fødestuen , så det er kun i senere år at man har åpnet for at far kan/får være med inn. Leste forresten en artikkel her for litt siden fra en far som oppfordret kommende fedre til å tenke seg nøye gjennom før de valgte å bli med inn, og at han selv ville valgt anderledes dersom han fikk muligheten igjen. Tror barnefaren at han ikke skal få beskjed når det skal skje er det derfor han kommer med alle disse kravene ? Jeg tror mye av det han kommer med grunner i usikkerhet.... Jeg ville foreslått en tur på familievernkontoret sånn at dere begge kan lufte ting og tang som dere lurer på. Gratis er det også :-) Håper dette hjelper litt og at du ikke henger for mye med hodet :-) Du har en spennende tid foran deg! Lykke til. Hvor langt er du på vei forresten? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140437779-18-%C3%A5r-gammel-og-snart-alene-mor-hva-har-far-egentli-krav-p%C3%A5/#findComment-140438703
desember gutt + oktober tulle Skrevet 30. juli 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 30. juli 2009 er i uke 21 nå terminen er 17 desember så vi har god tid, bare tenkte det var greit å ta alt sånn føøør ungen kom, men når det kommer til lege timer har han vært med på det meste til nå, så han vet at han får oppdateringer når jeg vet noe nytt:) ja snakket litt med han i går og sa jeg ville prøve mekling og sånn, er dette det samme som familie kontoret? ja håper ihvertfall at han skjønner at 50/50 ikke er noen grei løsning for noen av partene... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140437779-18-%C3%A5r-gammel-og-snart-alene-mor-hva-har-far-egentli-krav-p%C3%A5/#findComment-140443079
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #4 Del Skrevet 30. juli 2009 Jeg har tidligere jobbet noen år på familievernkontor som mekler og terapeut og her er svaret du ville fått fra meg om du hadde henvendt deg: Han har ikke krav på å være med til legetimer, til jordmor eller på fødsel. Det stemmer ikke. Barnefar kommer her med en masse påstander uten noe som helst hold i virkeligheten og som skremmer deg hører jeg. Hans påstander og krav vitner om en mann som ikke vet å ta hensyn til en gravid kvinne eller hva et lite barn trenger. Barnefar har krav på samvær, men det står ingen steder spesifisert hvor mye samvær. Vanlig samvær må også avtales, det er ikke noe han automatisk har krav på. Samvær kan være alt fra 1 time i året med tilsyn til 50-50. Barnefar kan "kreve" 50-50 ja, men har ikke krav på det. Det blir ikke 50-50 dersom dere ikke er enige om det. Så vil ikke du ha 50-50 og går med på det, så blir det heller ikke sånn. Ingen domstol dømmer 50-50, det er ikke adgang til det i flg loven, så hvis han truer med å gå til retten for å få 50-50, så er det bare tull. Skal han kreve noe i retten må det bli hovedomsorg, og det vil han sannsynligvis ikke få for et så lite barn med mindre det forekommer grov omsorgssvikt hos mor. En annen ting er at delt bosted IKKE er en god løsning for barn under 3 år. Barneombudet anbefaler ikke den bostedsløsningen for barn under 3 år. Det første året bør barnet være mest mulig i ro og at begge foreldren er tilstede under samværet med en gradvis utvidelse av alenetiden for samværsforelderen. Les her barneombudets anbefalinger: http://www.barneombudet.no/temasider/familie_samvar/barn_og_sa/arkiv/babyer_bor/ Pass på mellomrom i adressen dersom lenken ikke virker Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140437779-18-%C3%A5r-gammel-og-snart-alene-mor-hva-har-far-egentli-krav-p%C3%A5/#findComment-140444234
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå