Sarah & Marcus mamma Skrevet 29. juli 2009 #1 Skrevet 29. juli 2009 hvilken rutine har dere lagt opptil? har ei jente på 2 år som jeg var dårlig med rutiner på da hun var liten.. og jeg sliter veldig med sovingen hennes. hun har hatt rutine på dette siden hun var rundt 1 år... men denne gang tenkte jeg å se om rutiner fra første dag kan være med på å få den nye til å sove bedre fra begynnelsen... ammer hver 3 time og legges etterpå? legge opp til natt kl. 07.00?
Bergene Skrevet 29. juli 2009 #2 Skrevet 29. juli 2009 Nyfødte sover og spiser når det passer dem og det må de nesten få lov til. I 9 mnd. har de lagt i magen og fått næring kontuerlig og sovet når de ville. Å tvinge en nyfødt inn i spise og sove rutine kan derfor bli svært slitsomt og føre til mye gråt hos babyen. Å amme når babyen selv ønsker (selvregulert) er også avgjørende for at ammingen skal fungere. Etterhvert når de blir litt større (omkring 3 mnd) begynner de å sove ca like mange timer og spise ca like mange måltider hvert døgn helt av seg selv. Men faste klokkeslett på soving og spising kan du egentlig ikke forvente før de blir enda litt eldre. Dette fordi de utvikler og forandrer seg hele tiden når de er så små og stadig trenger mindre søvn osv. Her er en side med både råd for søvn og amming: http://sovlillebaby.com/
FruTB Skrevet 29. juli 2009 #3 Skrevet 29. juli 2009 Litt tidlig med rutiner på nyfødt tror jeg. Da Bo var ny sov og spiste han som det passet ham Ammet en gang i timen i flere måneder, også var han stort sett våken i 30-40 minutter før han tok en strekk. Mener jeg å huske ...
Studine mevik Skrevet 29. juli 2009 #4 Skrevet 29. juli 2009 Vi har ikke noen spesiell rutine på noe ennå, men vi har fra dag 1 lagt han i senga på kvelden. Hvis han har spist kl 20 så blir han lagt etterpå. Hvis han drøyer til kl 21 med å spise så blir han lagt da istedet. Som regel sovner han greit, trenger bare å gå inn noen få ganger for å gi sutten også finner han roen selv. Prøver også å få det til at vi står opp ikke altfor sent på morran. Som regel er han våken i grei tid selv, men vekker han ikke selv om han skulle sove lenge. Han bestemmer selv når han vil ha mat og stort sett bestemmer han når han skal sove også, men det hender jo at jeg må lure han til å sove fordi jeg merker at han er trøtt og kjemper imot. Vi har hatt noen dager nå med dårlig søvn på dagen, så i dag er han bare grinete fordi han har mangel på søvn. Han har heldigvis sovet en del mer idag, men det er fordi han har stort sett kost seg på armen og da sovner han mye lettere
Svale <3 Skrevet 29. juli 2009 #5 Skrevet 29. juli 2009 Vi hadde ingen rutiner i begynnelsen.. Det går jo nesten ikke.. Han visste jo ikke forskjell på dag og natt. Først nå når han er 2 mnd(og litt før) har han sovet hele natta. Legger han ved 22.30 tiden. Skal prøve å legge han tidligere nå fremover. Men vi prøver bare en halvtime tidligere om gangen..
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 29. juli 2009 #6 Skrevet 29. juli 2009 Babyer har ikke forutsetning for å skjønne noe av f.eks leggerutiner før de er tidligst 3-4 mnd. Dette fordi de ikke har evnen til å skjønne at en spes handling (f.eks kveldsbad) fører til en annen (natti natt). Rutiner og faste legge/ matetidspunkt bør man altså ikke begynne å stresse med allerede- det er altfor tidlig enda. Ta tiden til hjelp, og KOS deg masse med den lille=)
Sarah & Marcus mamma Skrevet 31. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 31. juli 2009 ja, får ta tiden til hjelp.... får se om jeg finner utav en god rutine ved 2-3 måneder alderen.. synes det er så vanskelig å huske fra sist, selv om det bare er 2 år siden... men vet det er mange feil jeg gjorde sist... som må rettes opp denne gang... vet at hadde jeg gjort endel ting annerledes hadde jeg nok sluppet en del av de problemene jeg har med sovingen til jenta mi i dag... kanskje det blir lettere etterhvert... kanskje får jge de samme probolemene uansett-... vi får se...;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå