Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

sitter å ser på disse. har ikke vært borti dette før. Noen anbefalinger?

Vevd, elastiske, ringsjal, ringslynge, lommeslynge?????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke erfaring men har kjøpt et Sino sjal til jenta blir født. Dette er elastisk. Jeg spurte på tettinntil.no før jeg kjøpte. Der er det mange erfarne og hjelpsomme bærere. Anbefales!

Skrevet

Jeg har også kjøpt et Sino sjal. Fikk det anbefalt av ei venninne som har bært sine barn mye. Til forrigemann hadde jeg ringslynge (men den fikk jeg aldri helt dreisen på) og etterhvert også ergo-sele (som vi har brukt MYE).

Skrevet

Elastisk sjal er knall i førsten. Brukes fra barnet er født omtrent.

Ringslynge er også fint til de aller minste.

Jeg har kjøpt meg et Binana bambus sjal, og en Psling ring slynge.

Gleder meg sånn til å bære den varme myke lille kroppen inntil meg :)

Skrevet

Jeg personlig hadde dårlig erfaring med elastisk sjal, det ble for varmt og seg for lett slik at jeg følte babyen ikke lå godt nok inni der. Har hørt mange skryte over vevd sjal da, og har kjøpt en ringslynge denne gangen, men har ikke erfaring emd den annet enn prøvd den til 2 åringen noen ganger. Virker grei. Ellers elsker jeg MeiTai'er da! :-)

Skrevet

Mei Tai er knall ja :) Bruker det enda mye på 2 1/2 åringen her.

Skrevet

nå bærer jeg i det meste jeg da hehe. favoritten i vinter var et skjerf (faktisk!) knytt som en slynge..

men altså;

ringslynge; litt læringskurve, og hvis du ikke har noen erfarne ringslyngebærere å spørre, anbefaler jeg egentlig å begynne med noe annet. Den er gull når du kan den, men krever altså litt teknikk. For en erfaren bærer får man vekten godt spredd utover ryggen, men nybegynnere kan lett få skeivfordeling så du får alt på en skulder

lommeslynge; her er det viktig at du har riktige mål! Den skal føles ganske så stram stram, da sitter den best! Samme prinsippet som en ringslynge, men du slipper å stramme, noe som gjør den enklere i bruk. Jeg har brukt det MASSE, du kan bære både liggende barn, amme i den, samt bære mage-mot-mage, bære på hofta, og når barnet er litt større, bære på ryggen. Perfekt liten sak til å ha i bilen, feks, så slipper du drasse det hersens bilsetet rundt om kring.

elastisk bæresjal; det fine med elastisk, er at du kan knyte ferdig FØR du putter baby oppi. Mange syns det siger litt,, -da er det gjerne ikke stramt nok. Barnet skal knytes så høyt oppe at du kan kysse det på pannen uten problemer. Herlig, nært, og ganske varmt. Fint for tvillingbæring, og det føles veldig trygt og godt for de som ikke er så vant til å bære. Mange forskjellige knytemetoder. Du vil oppleve at barnet blir "for tungt" etter en periode, men så vilman kunne bruke detigjen, feks bak på ryggen. jeg har båret ett-halvannetåring på rygg i elastisk og det var riktig så fint for oss begge.

vevd sjal; vevd sjal har en litt brattere læringskurve enn elastisk, fordi du knyter samtidig som du løfter opp barnet. Du har en rekke forskjellige lengder og design å velge mellom, materialer tykkelser etc. En skikkelig vinner, når du får dreisen på det!

meitai; i prinsippet et panel med fire stropper. Veldig behagelig, men det kan lønne seg å prøve forskjellige merker, fordi det andre sier er helt topp, er det ikke sikkert du liker selv. Du kan få meitai med polstrede "ryggsekkstropper" eller med sjalstropper.Det er også forholdsvis enkelt å sy en meitai selv, -der kan du spare mye penger! Også masse forskjellige kule typer design å velge mellom.

Formsydd; enklere bæreseler, som festes med ryggsekkklips etc. du har merker som Manduca, Patapum, Ergo.... og mange fler. For deg som har noia for lange stropper, liker god polstring i skuldrene og foretrekker enkle festeløsninger. Her også er det forskjellige merker som passer til forskjellige rygger! Patapum gir feks lite vekt på skuldrene pga at den plasserer vekten på hoftene. for de med svake skuldre, er det helt gull.

og så finnes det utallige variasjonsmuligheter da. bare spør. hehe.

nå må jeg løpe, plutselig, hvis ikke skulle jeg lagt inn mer info..

Skrevet

Det som er så bra med sino sjalet er at det er tynnere enn mange andre elastiske sjal og du kan dermed ha det f.eks i jakka på vei til butikken i bil og ta ungen oppi da du er framme. Slipper å styre med å få det på da. Også blir det ikke så varmt. Men det kommer visst til å sige etterhvert ja når ungen blir tyngre så det er ikke det sjalet som holder lengst. Men for min del ser jeg bare fram til å kunne ha den nyfødte nært meg i starten også blir det nok en bæresele etterhvert, evt en Manduca. Slipper å knytte på.

Skrevet

Så flott innlegg vintersol! Ville bare legge til at man kan knyte på seg vevd sjal også før man tar babyen oppi, ingen problem å knyte det vevde på akkuratt samme måte som elastisk om man vil ;)

Skrevet

Så flott innlegg vintersol! Ville bare legge til at man kan knyte på seg vevd sjal også før man tar babyen oppi, ingen problem å knyte det vevde på akkuratt samme måte som elastisk om man vil ;) Har man et mykt vevd et er det heller ikke noe vanskligere enn elastisk.

Fordelen med vevd fremofor elastisk er at det kan brukes lenger, elastisk kan lett sige og bli tung i lengden når babyen bikker 7-8 kg.

Skrevet

Takk for svar... vurderer litt ringsjal kanskje.. Tenkte er fint når man skal amme og, er sjenert..

Skrevet

ringslynge er absolutt verdt å ta med seg, s82!

Fru Lykkelig; om du er helt fersk, er ikke etterstramming av vevd sjal noe, altså.. hehe. med mindre du er svært motivert for å lære, da..

men jeg vet jo at det går an;-)

Skrevet

ja v og s, så på lommeslynge og, på lotusbarna... hmm kanskje det blir en sånn, men leste at man bør prøve først (i butikken)... må man det?? Tenkte å bestille på nett..

Skrevet

VinterSol: Ja det er gjerne sant, for en nybegynner er nok omsluttet kryss med magebeltet ytterst lettest med elastisk sjal. Det tenkte jeg ikke på! Men det er faktisk mange nybegynnere som syns omsluttet kryss med magebeltet innerst er lettest også, og da kan de jo like gjerne begynne rett på et mykt vevd sjal i stedenfor elastisk. Og en annen veldig enkel knyting hvor man tar babyen inni til slutt er jo dobbelt kryss, til den fungerer jo vevd utmerket:

http://tettinntil.creocommunico.com/pages/dobbeltkryss.php

Årsaken til jeg sier dette er fordi jeg syns det har blitt veldig slik at alle på nettet sier at elastisk er lettest og best for nybegynnere fremfor vevd, men jeg syns ikke helt dette stemmer jeg. Jeg har demonstrert for mange og kjenner ikke dette igjen i det hele tatt i den "virkelige" verden. På meg så virker det mer som om at det er svært forskjellig hva folk syns =) Mange syns nemlig motsatt, at vevd er kjempe enkelt mens elastisk er mer knot.

Så det beste er jo egentlig at man får prøve selv hva man foretrekker. Men har man ikke muligheten til det går det nok bra likevel altså, man klarer nok å lære seg å bruke det bæretøyet man har kjøpt uansett, bare man er villig til å prøve noen ganger om det viser seg at man sliter litt ;)

Skrevet

s82:

Om du har lyst å amme i bæretøyet (så du skrev noe om det) så er nok ringslynge bedre enn lommeslynge. Dette fordi at en ringslynge kan du justere, en lommeslynge kan du ikke slakke og få babyen ned til puppen ;) Dette er også årsaken til at det beste er å prøve lommeslyngen på, man kan ikke justere den så den må passe perfekt til din kropp. Men de fleste nettbutikker har en slags str. veiledning så om du følger den og måler rundt brystet osv. vil jeg tro det går bra å ikke prøve først.

Skrevet

Ser nå at VinterSol har ammet i lommeslynge så da går vel det an =) Hvordan har du fått til det VS? Altså hvordan har babyen lagt da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...