Gå til innhold

jeg får besøk av jehovas vitner på døra mi hver eneste dag nesten!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde besøk av JV da jeg var gravid.. En mann og ei ung jente som så ut som hun var "under opplæring".

Han lurte på om jeg ville høre litt om livet og hvordan alt begynte, så jeg så ned på magen min og deretter på han og sa at jeg godt kunne forklare.. Hvor detaljert vil du ha det???

Synes heller ikke man trenger være stygge med de, men litt humor må vel de og kunne ha..

Skal sies at de som var hos meg måtte gå ganske fort...

Gjest Tale30
Skrevet

Mylian:

Jeg er ikke religionshistoriker, men religionsviter.

Jeg forstår at de ønsker å forkynne jeg, men det er ingen grunn til at jeg skal være enig i det deres lære sier fordi jeg er religionsviter. Mitt fag er sammenliknende religionsvitenskap. Vi ser på ulike religioner satt opp mot hverandre, for å forstå religionenes mekanismer. Hva får mennesker til å tro? Hva tror de på? Hva har religion å si for samfunnsstrukturen? Selv har jeg spesialisert meg i religion i media. Mange tror at man kan alt om alle religioner fordi man er religionsviter, dette er da ikke tilfelle.

Jeg er av den oppfatning at religion er en bra ting, men at enkelte mennesker misbruker religionen til å oppnå egne fordeler, eller til å stigmatisere grupper som de ikke mener noe om. Et eksempel er homo-hets, noe jeg er aktiv motstander av. Jeg har heller ikke noe til overs for forkynnelse i form av misjonering. Her hjemme, fordi det ofte innvaderer en sfære hos mennesker som jeg mener burde være privat, og ute i verden fordi misjonering har ødelagt hele samfunn. Jeg er heller ikke enig i elementer i religion som går utover mennesker som tilhører religionen.

Jeg er for en meningsutveksling når det kommer til religion, og det at jeg svarer en i Jehovas vitner med mine egne meninger burde bare være fruktbart for oss begge. Jeg er alltid høflig mot mennesker, uavhengig av tro, men jeg har en kvass tunge dersom noen kommer med religiøse tanker som krenker andre mennesker på en eller annen måte. Religionen skal etter mitt syn ikke komme i konflikt med samfunnets lover og regler. Gjør det det, skal samfunnets lover og regler vinne over religionens lover og regler etter mitt syn. Dette er nødvendig for å samle et flerkulturelt og fler-religiøst samfunn til en enhet.

Som jeg sier i et innlegg over... Jeg snakker folk i søvn om dette temaet om jeg får en sjanse.

Skrevet

Er selv ikke så veldig glad i å få misjonærer på døren, men prøver alltid å være så høflig som mulig:) Jeg er også religionsviter og i forbindelse med masteroppgaven min intervjuet jeg flere unge gutter som hadde vært ute og misjonert... og må si jeg alltid føler omtanke med dem når jeg dumper borti unge misjonærer - er ikke bare bare for dem:)

Skrevet

Jeg velger nå å takke høflig nei uansett om det er telefonselgere, JV, dørselgere, tiggere,narkomane,Mormonere eller hva det måtte være. Min oppdragelse og respekt for andre mennesker uansett livssituasjon, jobb, religion el gjør at jeg pent takker nei.

BTW er min beste venninne JV og hverken hun, hennes familie eller venner har noengang prøvd å "omvende" meg og har heller ikke inntrykk av at vitnene er frekke når de går fra dør til dør.

Gjest Tale30
Skrevet

Kjekt med en profesjonsfelle da Bunnies :) Hva var ditt tema?

Gjest Tale30
Skrevet

Og ikke minst: Hvilken jobb har du endt opp med? (Bunnies)

Skrevet

Du snakker hvertfall ikke meg i søvn, Tale30, jeg syns det er veldig interessant.

Jeg syns at fryktfaktoren er grunnlaget i de aller fleste religioner. "Gjør dette, ellers...!!"

Skrevet

Jeg hadde feltstudier i et religiøst samfunn i usa - og skrev om familieorganisering og kjønnsroller - veldig spennende:)

Skrevet

Bunniesen er ikke ute i fagrelatert jobb i skrivende øyeblikk - men kunne faktisk i første omgang tenkt meg å undervise i religion på vgs:)

Gjest Tale30
Skrevet

Dersom du ønsker å bli lærer, så har du faktisk valgt riktig studie, hehe. Du får helt sikkert jobb på vgs, i alle fall om du slenger på pedagogikk.

Skrevet

Her har JV vore to gonger mens me har vore heime og ein gong me ikkje var heime, og det på 7år.................

Første gongen var når sønnen min var 5uker og eg sto og laga kaker til besøk. Eg svara dei at eg ikkje hadde tid nå pga bla bla bla bla og det var ingen problem, og eg sa sannheten. Neste gong dei kom var nå påska, 5år etter første gongen........ Me satt ute i sola den dagen og sønnen min hadde lært og sykkle og sykkle med glede bort til dei og eg gjekk bort til dei. Sønnen min snakka så mykje at dei blei litt satt ut så eg fikk ein invitasjon til møte bare så gjekk dei ;)

Eg kjem til å fint takke nei på ein høffelig måte. Det er snakk om å respektere dei for at dei skal respektere deg. Ein kan ikkje kreve respekt før ein har vist respekt. Det er noko av det beste ein kan lære sine barn meiner eg.

Ikkje rart det er krig her i verden seier nå eg.........

Gjest Tale30
Skrevet

Men er det respektløst å spørre dem spørsmål om troen de har, selv om spørsmålene går på ting som ikke er så positive? Eller komme med sine egne meninger om begrepet Gud?

Skrevet

Jeg hadde besøk av JV her om dagen uten å rapportere om det her på DIB. Du skjønner at det er ikke alt som skjer i livet mitt jeg har behov for å rapportere om.

Håper da mora di hadde taklet det, i så fall hadde hun kanskje måtte revurdere dør-til-dør- aksjonen.

Evt. hatt en pille i bakhånden.

De er jo stup gærne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...