Gå til innhold

Trenger jeg ordinær ul når jeg skal ta fostervannsprøve??

paper

Anbefalte innlegg

Skal ta fostervannsprøve pga.alder om et par uker.

Vi reiser bort i ukene man vanligvis tar en ordinær ul.

Burde jeg likevel ta en vanlig ul-eller vil de se event.avvik på ul i forbindelse med fostervannsprøven??

En annen ting:gjør det vondt å ta fostervannsprøve??

Tusen takk for svar damer!!Sommerklem

Fortsetter under...

hei.

har selv tatt fostervannsprøve og det er ikke vondt,det er bare en slags sprøyte dem stikker gjennom magen,kan være litt ubehagelig bare.

jeg tok ul før prøven,vet ikke om det er noe dem automatisk gjør da,men det er en slags ul apparat dem bruker når prøvene tas også,jeg fikk se alt på skjermen iverfall mens det foregikk.

men jeg tok prøvene da jeg var 28 uker på vei for å utelukke kromosonfeil da lille junior er på en måte syk,men ingen funn på prøvene hær :-),vet ikke om det er noe forskjell på tidlig og sen prøvetaking da.

håper svaret ble til hjelp.

god sommer og lykke til.

Jeg tok fostervannsprøve i uke 15 pga alder og var også til ordinær UL. På fvp tar de ikke en full sjekk slik som på ordinær UL noen uker senere. Dersom du er bortreist rundt den tiden du skal ta ordinær UL, kan du ikke ringe sykehuset for evt å utsette UL til du er tilbake?

Det lureste er sikkert som Ruska sier å få utsatt datoen for UL. Fostervannsprøve avdekker bare om kromosomene hos barnet er som de skal eller om det foreligger kromosomfeil. Dermed er det mye som ikke vil kunne oppdages ved fostervannsprøve.

UL under selve prøvetakingen er bare for at de skal finne og stikke der hvor det er mest fostervann og minst sjanse for å treffe fosteret med nålen. Tror ikke det er vanlig å sjekke noe mer i forbindelse med prøven. Under ordinær UL sjekker de jo også en del andre ting enn selve fosteret. De sjekker også navlestreng, morkakeplassering etc.

For å være ærlig så synes ikke jeg det var noe særlig å ta fostervannsprøve - kjente det godt. Men det var veldig fort unnagjort og gjorde kun vondt akkurat idet de stakk.

Lykke til:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...