Anonym bruker Skrevet 28. juli 2009 #1 Skrevet 28. juli 2009 Sånn dressurbånd med strøm. Trodde det var ulovlig jeg. Men har funnet to på finn.no nå mens jeg så gjennom hundeutstyret der.
*Bo*og*Junior* Skrevet 29. juli 2009 #3 Skrevet 29. juli 2009 Det er lovlig. Noen reagerer på lyd, andre må ha fjernkontroll.
MariaMarihøne82 Skrevet 29. juli 2009 #4 Skrevet 29. juli 2009 Ulovlig å bruke, lovlig å selge. Skjønn det den som kan...
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #5 Skrevet 29. juli 2009 Er da helt vanlig å bruke dem for å få hunder sauereine f.eks så de er da vel lovlige?
MariaMarihøne82 Skrevet 29. juli 2009 #6 Skrevet 29. juli 2009 Under ordnede forhold og med profesjonelle trenere til stede er de nok lovlig, men de er ikke lovlig for hvermansen nei.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #7 Skrevet 29. juli 2009 jeg vet ikke helt om det er ulovelig ennå, men mener de har snakket om det. Men jeg syns det er helt OK å bruke dette for å få jakthunder sauereine. Det er jo meget distraherende for jakta hvis bikkja begynner å løpe etter sauen, og det kan fort bli skummelt for sauen hvis bikkja få tak i dem. Det er jo ulv i elgbikkja å Men strømbånd er IKKE noe "mannen i gata" bør bruke for å trene hunden sin. Det kreves kyndige personer for å vite når og hvordan man bruke dette, gjør man det feil kan bikkja bli skadet for livet psykisk sett.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #8 Skrevet 29. juli 2009 Det er ikkjje ulovlig men jeg kaller det dyreplageri. Den som kjøper slikt burde ikkje ha hund.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #9 Skrevet 29. juli 2009 det er ikke dyreplageri når det brukes for å gjøre jakthunder sauereine osv. Dette er en viktig del av dresseringa for å få en god jakthund som ikke plager buskapen.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #10 Skrevet 29. juli 2009 Vet om flere som har hatt henden sin på helgekurs for å bli sauereine. Det er da brukt slike bånd. Vil tro at under kyndige folk er dette et godt hjelpemiddel men vil ikke anbefale for uerfarne hundeeiere. Uvettig bruk kan vel gjøre bikkja nervøs og ustabil.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #11 Skrevet 29. juli 2009 Det er lov å benytte strømming av hund når man skal gjøre jakthunder sauereine- men det skal utføres av profesjonell instruktør som har opplæring i bruk av dette. Det er ikke tillatt å benytte dette i hverdagsdressur av 'hvermansen'. Utdrag fra artikkel om strømhalsbånd av Gry Løberg: "I Norge mener Landbruksdepartementet, Rådet for dyreetikk, Norsk Kennelklubb, Fuglehundklubbenes forbund (Brynildsen, 2003), Dyrevernalliansen (Karlsrud, 2003) og Dyrebeskyttelsen (Ruud, 2003), at bruk av strøm i hundetrening ikke bør skje annet enn ved aversjonstrening mot bufe. Dyrehelsetilsynet skriver at: "Ut fra forarbeidene til dyrevernloven er bruk av elektrisk dressurhalsband kun tillatt brukt av person som har gjennomført opplæring i dette i regi av Norges Jeger og Fiskerforbund" (Fiskum, 2001). "
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå