Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 28. juli 2009 #1 Skrevet 28. juli 2009 Har jo vært her mange ganger før jeg da og synes det er så godt å ha dere andre medsøstre å tute ut til, selv om jeg ikke unner noen som helst å være her inne! Kort fortalt om meg: Har 1 gutt. født i juni 07 etter prøviong i 18 mnd og pergo i 3 mnd klaffet det med han og vi hadde et komplisert svangerskap pga delt livmor, pco, endo, defornert livmorhals, svangerskapsforgiftning bl.a. Denne gangen startet vi i aug-08 og begynte rett på pergo da. Ble gravid i mars, men det endte i exu, sprukken eggleder og mistet både eggleder og eggstokk da. Ventet 1 mens før vi hadde sex igjen og sannelig min hatt ble jeg gravid da, helt på egenhånd. Men det viste seg at jeg hadde blighet ovum (tom fostersekk) og MA ble konstantert i uke 8+4 og jeg måtte ha utskrapning. Så nå er det ikke noe prøving på oss før ut i september en gang. Gyn vil ikke at vi prøver noe som helst før etterkontrollen 7. september. og det er helt greit for dette er noe av de tøffeste månedene av mitt liv. Snakk om berg og dalbane av følelser!!! Så om 2 uker har vi vært prøvere i 1 år igjen og mistet 2 ganger på 3 måneder på ganske dramatisk vis..... Er jo ikke prøver i skrivende stund pga gyns formaninger, men er jo en bimmer fordi om. Så nå tenker jeg at jeg kan være her inne til vi forhåpentligvis blir gravide igjen og få trøst og gi trøst inntil videre:) Klem fra meg:)
Storepus - gir ikke opp Skrevet 29. juli 2009 #2 Skrevet 29. juli 2009 Hei Maddemor. Jeg har tenkt på deg i det siste og lurt på hvordan det går med deg! Hvordan konstaterte de at det var BO? Fikk du beskjed om det etter utskrapning? Det er ikke særlig gøy når slike ting skjer, har vært utrolig langt nede selv når dramatiske ting skjer. Men vi må bare beholde håpet og tro at alt ordner seg til slutt....... God klem fra meg!
jente_80 Skrevet 29. juli 2009 #3 Skrevet 29. juli 2009 Maddemor: Delt livmor? Hvilken type deling har du?? jeg har også det... og er sliter...siden ca januar 08
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 29. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 29. juli 2009 Tusen takk storepus:) Det var 3 gynekologer som så meg tilsammen og alle mente det var BO, men min gyn fortalte etter operasjonen at det ikke lengre var tvil: fostersekken var tom..... Det humper og går med meg da. I dag dro mamma og pappa nordover igjen (de bor 13 timer unna:() og i det de svingte ut av oppkljørselen vår og gutten vår hylgråt etter mormor og bestefar så brast det for meg også... Så da ble det mye gråting på både meg og guten vår gitt. har grått mye i dag igjen. men det er vel fordi jeg satte alt på pause når vi hadde besøk nå. Jeg har i alle fall fått tankene over på noe annet i ferien og har også fått snakket ut om alt med min kjære sambo. Det gjorde særdeles godt. Nå må jeg bare komme meg videre i sorgprosessen tror jeg og rett og slett ta tiden til hjelp. Noen dager er alt fint og andre dager er alt bare dritt. har i alle fall bestemt meg for å sykemelde meg i 2 uker til. Legen sa jeg bare skulle ringe hvis jeg behøvde å forlenge den og selv om jeg har ferie 1 uke til. så sykemelder jeg meg slik at jeg heller kan ta igjen den tapte ferien senere en gang. Akkurat nå føler jeg hele sommeren har gått rett i dass og den har rett og slett vært supertrist. hadde jeg ikek hatt ferie nå, så hadde jeg jo uansett sykemeldt meg for jeg er IKKE klar for å jobbe ennå. Det hjelper jo ikke at sjefen min har termin om 9 dager og mannen hennes er hennes vikar og mine nærmeste kollegaer har blitt nybakte foreldre. Klarer bare ikke å takle det akkurat nå, er kanskje egoistisk av meg, men jeg har alltid vært den som har satt jobb og alle andre foran meg selv, og hvis jeg skal klare å komme meg opp og stå igjen i løpet av høsten, så må jeg rett og slett bare tenke på meg selv og hva som er best for meg nå og da er det å bli hjemme en stund til som er best:) Jente_80; De er ikke helt sikre på hvilken deling jeg har siden de ikke rakk hysteroskopi før jeg ble gravid med gutten vår. Så enten er den helt delt eller så er det en ganske stor skillevegg der. Under operasjonen ved exuen så oppdaget de at høyre eggstokk og eggleder var underutviklet og hadde aldri falt ned i det lille bekken under fosterstadiet da jeg lå i mors mage og de lå helt oppe ved blindtarmen faktisk. Da jeg gikk gravid med guten vår så var det heeelt tydelig at han lå på venstre side av livmoren. Magen var faktisk helt tom ¨på høyre side... Så det er jo ikek tvil om at det er noe galt der nede i alle fall;( men husk; det er ikek umulig å bli gravid med delt livmor; det tar bare litt lengre tid og så vil du få god oppfølging når du blir gravid med masse ultralyder. de passer godt på deg:) men har du vært gravid og mistet eller har det aldri klaffet for dere? De sier at ved delt livmor så er det visst vanlig å ha noen spontanaborter (for hvis egget fester seg i skilleveggen så går det vist galt), men det har aldri skjedd meg, jeg har bare vært maks uheldig) stor klem
jente_80 Skrevet 30. juli 2009 #5 Skrevet 30. juli 2009 Maddemor: Tusen takk for at du tok deg tid til å svare Jeg har vært på MR, og har fått påvist at jeg har helt delt livmor.. og ikke nok med det, jeg har 2 av alt der nede. 2 x skjeder, 2 x livmorhalser og 2 x livmorer (livmødre he he) Bruker selvfølgelig bare den ene "inngangen".. men som du sier, det kan være vanskelig å bli gravid med denne abnormaliteten..... så jeg får håpe at jeg har eggløsning på den "riktige" sida oftest Venter nå på innkallelse til lapraskopi. Det skal bli spennende!! Har aldri vært gravid før. Så det vil nok si at det aldri har klaffet - dessverre.
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 30. juli 2009 Forfatter #6 Skrevet 30. juli 2009 Oi, da har du jo en ganske sjelden abnormalitet.... Husker jeg så en dokumentar om en dame som hadde det samme som deg som hadde blitt gravid i begge livmødrene. Du har sikkert sett den du også Vet du hvilke planer de har for deg da eller? Kommer du til å beholde begge sidene, eller kommer de til å fjerne ett sett? Skjønner godt at du er spent ja! Håper virkelig det klaffer for deg snart:) I dag snakket jeg med legen igjen og jeg er sykemeldt i 2 uker til...
jente_80 Skrevet 30. juli 2009 #7 Skrevet 30. juli 2009 ja, hører det er flere som nevner denne damen som ble gravid i begge livmødrene Jeg mener å ha lest at hun har samme abnormalitet som jeg, ja. Så jeg kan vel i teorien også bli gravid på begge sidene samtidig. Men det er vel YTTERST sjelden. Først blir det lap for å se om egglederene er åpne, og sikkert sjekke endometriose og ting og tang. Var på undersøkelse på sykehuset i juni, og de så "noe" der de ikke helt visste hva det var... men ingen av de 2 (!!) legene som tittet på meg der jeg lå å sprika med føttene i været og sokkene på, som virket stressa over at det var noe der de ikke hadde helt klart. Ikke er jeg stressa over det selv, heller. Det er ingen vits i å fjerne det ene settet så lenge jeg ikke har problemer. Dvs, gjennomføring av samleie osv. Det jeg går og grubler over er jo på hvilken side jeg har eggløsning fra måned til måned.. skulle gjerne ha visst det Føler jo selv at jeg blir øm annen hver gang på høyre og venstre side, men det betyr kanskje ingenting.... jeg fikk plutselig vite til min store forundring at vi damer ikke har fast eggløsning på hver side..! Man lærer alltid noe nytt Oi, det ble langt... og bare om meg. FREKT! Håper selvfølgelig at det går bra med deg og dine, og med nye prøverunder på høsten. Ikke lenge til september nå!! Jeg krysser alt jeg har!
Storepus - gir ikke opp Skrevet 31. juli 2009 #8 Skrevet 31. juli 2009 Der er ganske rart å tenke på at det går an å ha to av alt der nede :-) Jeg så også den dokumentaren og tenkte.....wow....er det mulig!!! Dette er kanskje et dumt spørsmål, men hva med egglederne? Du har vel en på hver side og ikke dobbelt der og? Jeg blir bare mer og mer forundret av denne rare kroppen vår. Har også alltid tenkt at man har eggløsning på annen hver side. Da jeg hadde hatt to exuer etter hverandre og venstre eggleder ble fjernet fikk jeg vite at en exu alltid rammer den egglederen som er friskest og best fungerende...........urettferdig, men sant. Men positivt er at den gjennværende egglederen faktisk kan fange opp egg fra venstre eggsokk og at det derfor kun er 25% reduksjon i sjansen for å bli gravid. Jeg håper nå at det ordner seg for oss alle sammen :-) God helg!
Dodlimammatil2 Skrevet 5. august 2009 #9 Skrevet 5. august 2009 Hei kjære Maddemor, har ikke vært så mye her inne, men av og til for å se hvordan det gikk med dere. Så trist at du har opplevd så mye denne siste tiden... håper og tror at det skal ordne seg for dere til slutt hvertfall... masse gode klemmer sender jeg til deg :-) ****************************************'KLEM*********************************
jente_80 Skrevet 16. august 2009 #10 Skrevet 16. august 2009 Hei! Sorry treigt svar.. har vært på ferie Jeg har 2 eggledere. En på hver side, helt riktig. Og jeg var virkelig ikke klar over at exu alltid rammer den friskeste.. hva er logikken i det, liksom? hm... ! Vi krysser fingrene for alle her inne! Ha en fin uke!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå